Emne: DVI->HDMI plasma problemer. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
DavidH Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af mine venner har lige købt et 42" Samsung plasma som vi har
forsøgt at forbinde en MCE maskine til, desværre uden det store held.
Media centeret har et X300 kort med DVI udgang. Samsung plasmaen har
VGA og HDMI indgang, 1024x768 opløsning, modelnummeret kan jeg desværre
ikke huske.
Problemet er at vi ikke kan få opløsningen fra media centeret til at
passe med skærmen når vi bruger DVI->HDMI kablet, kun et udsnit af
billedet vises på skærmen.
Der kan i mediacenteret ikke vælges 1024x768 i 16:9. Har rodet med alle indstillinger men kan ikke rigtigt blive klog på det.
Håber på lidt assistance
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI supportere normalt kun 720p, 1080i osv. Derfor, hvis MCE skal forbindes til Plasma'en via DVI->HDMI, så skal Windows have en opløsning på 720x1280. Det betyder dog at at der sker en vertikal upscale fra 720->768, og en horisontal downscale fra 1280->1024. Hvorvidt det ser dårligt ud kan i jo prøve. På min Panasonic plasma, så MCE interfacet meget hakket ud, mens et TV eller DVD så fint ud, men jeg kan ikke forklare hvorfor.
Normalt siger man at PC'en skal forbindes via VGA (læse manualen til Plasma skæmen... der vil det sikkert stå). Men du har ret 1024x768 er ikke 16:9. Det skyldes at pixel'en på skærmen ikke er kvadratiske. Mig bekendt, er det et problem på alle HD Plasma skærme under 50", da man ikke kan lave pixels så små (modsat LCD).
Det de fleste gør er at man kører 768*1366 over VGA, hvilket ser rigtigt godt ud, og fungere godt til MCE. Dette er dog ikke en standard opløsning, så det kan være nødvenidgt at installere PowerStrip, som kan hjælpe med at lave nye opløsninger (søg på Google). Der findes dog en standard opløsning, som hedder 768x1360, og som er fin, hvis man ikke ønsker PowerStrip.
Men vis man vil bruge Windows, så er 768x1366 meget småt og gnidret. Det kan PowerStrip også hjælpe med. Den har noget der hedder Application Profiles, som gør at så snart MCE starter skifter den til 768x1366, men når den går ud af MCE, så springer den automatisk tilbage til 1024x768. Personligt syntes jeg dog også at 1024x768 er småt på min 42", når jeg sidder 5 meter væk. Derfor er min native opløsning 800x600. Og så har jeg nogle shortcuts keys i PowerStrip, så jeg manuelt kan skifte mellem 800x600, 1024x768 og 1366x768, hvis jeg får behov for det. Det virker perfekt.
De fleste vi jo selvfølgelig sig at DVI-HDMI er bedre en VGA. Men i praksis er denne forskel meget lille, og med før omnævnte scalingersproblemer, er VGA realt bedst. Og der ud over er forskellen mellem DVI og VGA stadig rigtig meget mindre end det er f.eks. mellem LCD og Plasma, eller bare mellem 2 Plasma skærme (hvis du kan følge mig). Eneste problem jeg har med dette setup er at VGA indgange på mit TV ikke giver mig helt de samme kallibreringsmuligheder som HDMI. Og at Picture in Picture ikke virker med VGA (ved faktisk ikke om den virker med HDMI).
Håber det var svar.
Thomas __________________ Panasonci 42" HD Plasma, Denon AVR2105 Surround Sound Receiver, MiniPod højttalere, 2GHz Core Duo, 4GB RAM, 1.5TB HDD, HFX Classic, FloppyDTV (DVB-C) tuner, 100% passivt kølet, Vista Media Center.
|
| Til top |
|
| |
DavidH Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas, mange tak for det uddybende svar!
Jeg vender tilbage med en update når vi har fået set på det igen.
|
| Til top |
|
| |
DavidH Forum Bruger

|
| Sendt: 13 November 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter utallige timers forsøg er en løsning ikke kommet nærmere, snarere tvært imod
Vi fik installeret PowerStrip, det underlige er at den skærm og opløsning den mener er tilsluttet ikke er den korekte. Jeg kan dog ikke finde noget sted hvor man kan vælge hvilken skærm og opløsning man har, og heller ikke finde nogen driver til plasmaen, hvis en sådan overhovedet findes? I hvert fald har det været umuligt at få et billede som passer med skærmen, tvært imod begyndte det at gå helt galt da skærmen slet ikke ville vise noget billede da den ikke ville godtage opløsningen. Eneste måde at få kontakt igen var at tilslutte en computer monitor, som den sjovt nok godt kan genkende, rette opløsningen og så sætte plasmaen til igen. Oveni det gik Media center maskinen konstant ned, virker ekstremt ustabilt. Efter uendeligt mange restarts, udskiftninger af skærm og kabler er det nu lykedes at få det til at fungere nogenlunde med VGA, men jeg har ingen ideer om hvordan DVI-HDMI skal kunne komme til at virke.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 13 November 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken opløsning kører i via VGA?
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
DavidH skrev:
|
Vi fik installeret PowerStrip, det underlige er at den skærm og opløsning den mener er tilsluttet ikke er den korekte. Jeg kan dog ikke finde noget sted hvor man kan vælge hvilken skærm og opløsning man har, og heller ikke finde nogen driver til plasmaen, hvis en sådan overhovedet findes?
|
|
|
Der findes normalt ikke drivere til plasma skærme. Og det behøves heller ikke. Hvis du bare sender VGA signalet ud bude det virke. Der kan dog være noget med opdateringsfrekvensen. Tjek evt. manualen til fjernsynet for at se hvilke frekvenser, der er tilladt ved de forskellige opløsninger.
DavidH skrev:
| I hvert fald har det været umuligt at få et billede som passer med skærmen, tvært imod begyndte det at gå helt galt da skærmen slet ikke ville vise noget billede da den ikke ville godtage opløsningen. |
|
|
Taler vi VGA->VGA eller DVI->HDMI?
DavidH skrev:
| Eneste måde at få kontakt igen var at tilslutte en computer monitor, som den sjovt nok godt kan genkende, rette opløsningen og så sætte plasmaen til igen. |
|
|
Et godt tip er at bruge VNC (søg på google). Det er et fjernstyringsprogram til Windows, som udmærker sig ved at være gratis og det installere ikke en driver, for at optimere trafikken (som f.eks. NetOp). Det betyder at det går lidt langsom men NetOp virker ikke med MCE, som krævere en DirectX driver (tror jeg).
DavidH skrev:
| Oveni det gik Media center maskinen konstant ned, virker ekstremt ustabilt. |
|
|
Media center er meget stabil. Hvordan bryder den nede? Anyway, så har det nok intet med skærm problemet at gøre, da det styres 100% af Windows.
DavidH skrev:
| Efter uendeligt mange restarts, udskiftninger af skærm og kabler er det nu lykedes at få det til at fungere nogenlunde med VGA, men jeg har ingen ideer om hvordan DVI-HDMI skal kunne komme til at virke.
|
|
|
Nogenlunde? Hvad betyder det? Det kan være nødvendigt at konfigurere dit fjernsyn, og fortælle hvilken opløsning der komemr ind. Jeg kan f.eks vælge mellem XVGA og QXVGA (eller noget i den retning)... ikke at det gør den store forskel. Det kan også være nødvendigt at tilpasse billedet på skærmen, så det går præcist fra kan til kant. Det kan man gøre med PowerStrip... men pas på... ydre positionerne kan få billedet til at rulle elller forsvinde. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det kan skade skræmen.
Som sagt så virker DVI->HDMI kun ved 720p (720x1280) og 1080i (1080x1920). Men faktisk er jeg lidt i tvivl om det gælder alle plasma skærme. Da jeg købte min Panasonic Plasma, fik jeg at vide at DVI->HDMI ikke ville virker, men det gjorde det, om end det som sagt var et meget hakket MCE interface jeg havde.
Mht. til DVI-HDMI så burde alt dette ikke have nogen indflydelse, da signalet jo sendes digitalt.
Thomas __________________ Panasonci 42" HD Plasma, Denon AVR2105 Surround Sound Receiver, MiniPod højttalere, 2GHz Core Duo, 4GB RAM, 1.5TB HDD, HFX Classic, FloppyDTV (DVB-C) tuner, 100% passivt kølet, Vista Media Center.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|