Forfatter |
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 27 April 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der endelig lidt på hifi-fronten her i huset. Det har ellers stået stille en rum tid, men engang imellem skal der jo ske lidt nyt.
Jeg har i de sidste par år leget frem og tilbage med forskellige afkoblings- og dæmpeting for at optimere lyden i min stue. Akustisk rumdæmpning v.h.a. diverse lærreder beklædt indvendigt med forskellige former for dæmpmateriale samt andre små tweaks.
Siden jeg prøvede Pulsar Points for første gang og sidenhen ColdRays, har jeg sværget til disse to typer af afkoblingsenheder. De virker nemlig fremragende i mit set-up, om det så er under rack, elektronik eller speakers, så har det være med positivt resultat tilfølge, hver gang!
Jeg fik midlertidig lyst til at prøve med granit under mine speakers og derefter endnu en afkobling, så mine Emilie S3 derved er dobbelt afkoblet. Jeg har desværre ikke flere Pulsar Points eller ColdRays p.t. så nogle gamle cones lavet af stål måtte stå for skud til dette forsøg.
Og, jeg kan allerede slå fast, at jeg bestemt ikke blev skuffet. Hvordan det så kommer til at lyde, når der kommer coldrays under granitten, kan man jo kun spå om. Men, jeg er sikker på, at jeg endnu engang skal smile bredt.
Perspektivet er forøget ganske betragteligt og jeg oplever, at mine Emilie-piger spiller længere bagud, end tidligere. Der er også sket noget med mikrodetaljerne... Der er ligesom kommet flere til, og det skal man jo ikke fornægte. Om, dette indtryk blot er en basseret på forhåbninger om forbedringer vil jeg lade stå hen i det uvisse. Men, jeg lader fruen lytte i aften...hun er nemlig udstyret med yderst kritiske ører, og så må vi se, hvad der sker, når endnu engang ColdRays kommer under granitten.
Indtil videre er jeg ganske godt tilfreds med resultatet.

Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 27 April 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej min ven hvor ligger den store forskel i lyden efter du har afkoblet dine hter...
mvh Novisad
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 27 April 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hil min ven.
Som tidligere beskrevet, så oplever jeg et større tilskud af mikrodetaljer og en bedre 3D, synes jeg. Rummet er ligesom åbnet mere op og jeg har fået lettere ved at deffinere de forskellige instrumenter og deres indbyrdes placering. Lyden virker større mellem højttalerne end tidligere... Det er der, hvor jeg på nuværende tidspunkt oplever forbedringer.
Ciao...
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Sonic
|
Sendt: 27 April 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok det er klart noget jeg vil tage til eftertanke, og så skal der så snart laves en fed aften med noget god vin..
mvh Novi
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Novisad skrev:
ok det er klart noget jeg vil tage til eftertanke, og så skal der så snart laves en fed aften med noget god vin..
mvh Novi
|
|
|
Hej Novi.
Om du vil opnå noget med granit under dine Kodokan er ikke sikkert, men det er da altid sjovt at prøve.
Læg bare den hvide drue på køl...også den med bobler i, så skal jeg sadle æslet og ride mod det kolde nord, når midten af Juni rammes.
Mvh. Flex
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Sonic
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 03:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så vil jeg lige tilføje at det er en aftale ....
Novisad
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLEX skrev:
Perspektivet er forøget ganske betragteligt og jeg oplever, at mine Emilie-piger spiller længere bagud, end tidligere. Der er også sket noget med mikrodetaljerne... Der er ligesom kommet flere til, og det skal man jo ikke fornægte. Om, dette indtryk blot er en basseret på forhåbninger om forbedringer vil jeg lade stå hen i det uvisse. Men, jeg lader fruen lytte i aften...hun er nemlig udstyret med yderst kritiske ører, og så må vi se, hvad der sker, når endnu engang ColdRays kommer under granitten.
Indtil videre er jeg ganske godt tilfreds med resultatet.

|
|
|
Hej Flex
Det lyder rigtig ganske spændende med denne afkobling. Måske den gamle må ligge billet ind på et tilsvarende sæt granit-sten..?
Oplevelsen af mere rum og forbedret detaljering passer glimrende med mine erfaringer på solide afkoblinger. Musikken/energien "bliver" i højtaleren, og ledes ikke ud i gulvet....
Fortsat god fornøjelse. See you soon brother __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej FLEX, har lige nærset dinne billeder, er den øverste plade af sten og er det rigtigt er der er et stort hul i den
Du FLEX, inden du lavede dit nuværende afkoblings-opset, har du da prøvet de bløde fødder fra Sonic i Sverige (tror at Audio Art solgte dem) og i så fald hvorfor dropped du så dem
Ellers tillykke med et par hammer flotte HT-stand, har du bagefter byttet HT-kabler nu hvor lydbilledet har ændret sig!...
Det er fedt at tweake 
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere detaljer mm. kan også skyldes at du har ændret din lytte akse på diskant enheden! Du har vel hævet højtaleren en del i forbindelse med tweaket? Og din lytte position har den ændret sig tilsvarende?? Ikke at tweaket ikke kan have en effekt - bare at det også ændrer noget at flytte sit hoved ;o)
Mvh
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Hej FLEX, har lige nærset dinne billeder, er den øverste plade af sten og er det rigtigt er der er et stort hul i den
Du FLEX, inden du lavede dit nuværende afkoblings-opset, har du da prøvet de bløde fødder fra Sonic i Sverige (tror at Audio Art solgte dem) og i så fald hvorfor dropped du så dem
Ellers tillykke med et par hammer flotte HT-stand, har du bagefter byttet HT-kabler nu hvor lydbilledet har ændret sig!...
Det er fedt at tweake 
|
|
|
Den øverste plade, er basen på højttaleren og består af MDF. Det er korrekt, at der er hul i den, da Emilie S3 har port i bunden af højttaleren.
Jeg har aldrig prøvet de fødder, du omtaler, og har generelt ikke den store fidus til blød dæmpning, men foretrækker en hård afkobling som fx ColdRays.
Hvorfor jeg skulle prøve at skifte højttalerkabel, kan jeg ikke se den store grund til. Jeg har, synes jeg selv, et fremragende kabel, som jeg kun har hørt overgået af få andre. Så, de bliver hængende på mit set-up. Om lydbilledet har ændret sig, er vel lidt forkert. Det lader bare til, at tingene bliver mere korrekte. En mere punktformig basgengivelse og bedre lydperspektiv. Om det er en ændring i det gennerelle lydbilledet, ved jeg nu ikke. Lydfilosofien er der jo ikke pillet ved, men lyden virker bare mere korrekt gengivet. Det er i hvert fald det jeg oplever.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 28 April 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
Flere detaljer mm. kan også skyldes at du har ændret din lytte akse på diskant enheden! Du har vel hævet højtaleren en del i forbindelse med tweaket? Og din lytte position har den ændret sig tilsvarende?? Ikke at tweaket ikke kan have en effekt - bare at det også ændrer noget at flytte sit hoved ;o)
Mvh
|
|
|
Det er så ganske korrekt. Jeg er rykket lidt bagud i min stue og har hævet min lyttehøjde i stolen med ca. 5 cm for at opnå den ca. samme lyttehøjde, som tidligere.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
lau16 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 335
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørge hvad dine sten (granit) vejer __________________ MARANTZ SR5500
NAKAMICHI PA5EII
H/K SIGNATURE 1.3
PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Sonic
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex så er jeg på banen igen jeg har lige købt to beton fliser for at prøve det jeg brugte det før i tiden men synes det hjalp en hel del, men ikke på mine kodokan de spiller simeplthen bedrer uden...
Mvh Novisad
|
Til top |
|
|
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex,
det ser rigtig flot ud.
De der pulsar points eller Coldrays, kan de på nogen måde "justeres" i højden? Forstået på den måde, at hvis de står på et skævt gulv, kan de så justeres, så det der ligger ovenpå dem, kommer til at stå i vatter?
__________________ Mvh. Becker
|
Til top |
|
|
Hede Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Flex
Sjovt nok har jeg også lige fået fat i et par granit stykker til at ligge under mine hjøttalere . Jeg havde tænkt på at ligge et stykke tæppe under men nu skal din metode afprøves. Jeg har jo også Coldrays under mine højttalere. Mine granit stykker er 3 cm i tykkelse, dine ser ud til at være min. 5 cm er det rigtigt ?. De må veje godt til.
__________________ Mvh.
Hede
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften.
Granitten er 44 mm tyk og hvad den egentlige vægt er, ved jeg ikke. Jeg har ikke lige smidt dem på badevægten. Men, tunge er de i hvert fald.
Coldrays Mini eller Quasar Points som de også kaldes er med gevind, så de kan sagtens justeres. Det er især nyttigt, hvis man som jeg, har et plankegulv, der ikke er helt i vatter. Det samme kan man også gøre med Pulsar Points, hvis man skulle få lyst til at prøve med dem. Ganske fikst, vil jeg mene.
Som tiden går og flere skiver er en tur i spillen, eller på ploven, bliver jeg mere og mere sikker på, at det er vejen frem med sådan en gang dobbelt afkobling.
Hvis leverandøren af aluminium ellers vil som jeg, så vil der i næste uge blive afprøvet med en rå blok af aluminium i stedet for granit. Jeg skal selvfølgelig nok holde jer opdateret m.h.t. de lyttemæssige resultater tilfølge.
Mvh. Flex
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder også lidt for tiden med afkobling af ploven.
Lige fortiden er det en 16 mm MDF-plade, der hviler på Coldrays, der udgør basen for ploven, men den bliver også afprøvet med andre materialer i nær fremtid. Jeg vil bl.a. prøve mig frem med en 30 mm tyk akryl-plade og en granitplade, der også skal være i 44 mm tykkelse. Resten af anlægget vil ligeledes blive afkoblet på samme måde, når tiden er til det.

Synes faktisk, at de hvide hylder skaber en fremragende kontrast til de sorte enheder, der udgør mit set-up.
Flere billeder og indtryk følger i nær fremtid.
Mvh. Flex
|
Til top |
|
|
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for sjovs skyld: har du prøvet at smide en spånplade (hylde fra garderobeskabet) under ploven - gjorde underværker for min Clearaudio :-)
Mvh Mike
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
Bare for sjovs skyld: har du prøvet at smide en spånplade (hylde fra garderobeskabet) under ploven - gjorde underværker for min Clearaudio :-)
Mvh Mike
|
|
|
Hylderne til mit rack, er rent faktisk lavet af spånplade. De gør det faktisk ganske fint uden brug af ekstra platforme mv. Men, som du sikkert selv ved, så er det altid sjovt at lege lidt og se om man ikke kan presse citronen lidt mer, så man opnår endnu bedre lyd.
Mvh. Flex
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hede skrev:
Hejsa Flex
Sjovt nok har jeg også lige fået fat i et par granit stykker til at ligge under mine hjøttalere . Jeg havde tænkt på at ligge et stykke tæppe under men nu skal din metode afprøves. Jeg har jo også Coldrays under mine højttalere. Mine granit stykker er 3 cm i tykkelse, dine ser ud til at være min. 5 cm er det rigtigt ?. De må veje godt til.
|
|
|
Hej Hede.
Jeg har prøvet det med at ligge granitten direkte på gulvet og så placere mine højttalere oven på granitten efterfølgende... Det var IKKE et hit. Det blev rent faktisk meget roddet og dynamikken forsvandt fuldstændigt.
Så, prøvede jeg at montere nogle små meget hårde skum/gummi-dippedutter i hjørnerne af granitten, så den kom fri af gulvet. Det hjalp gevaldigt på roddet og dynamikken var tilbage i musikken. Men, det var først, da der kom lidt "metal" under blokken, at der skete ting og sager. Så, jeg vil helt klart råde dig til også at afkoble granitten.
Mvh. Flex
|
Til top |
|
|