Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mangler hjælp til valg af Grafikkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ukra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i færd med at bygge en HTPC som skal kobles til en LG 32LB1R fladskærm via DVI-HDMI. Jeg er dog meget i tvivl om hvilket grafikkort jeg skal bruge. Jeg skal ikke bruge denne pc til spil, da jeg har en anden pc på mit kontor som skal bruges til dette. Sidstnævnte har et Leadtek GF 6600GT grafikkort. Jeg har tænkt mig at opgradere denne med et kort mere at samme slags og anvende SLI som understøttes af bundkortet.

Jeg har overvejet 3 Asus gf-kort til min HTPC. Et GF 7300GT og to forskellige GF 7600 GS:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214040

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201066

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201067

Der er også den mulighed at jeg kan investere i et GF 7600GT kort, sætte den i min spil-pc og installere det nuværende GF 6600 GT kort i min HTPC. Begge løsninger koster ca. det samme.

Jeg kan naturligvis også vælge at sætte et GF 7600GT kort i min HTPC og så vente med at opgradere min spil-pc. Spørgsmålet er bare om det vil være et "overkill" når HTPC´en ikke skal bruges til spil. Jeg bor i øvrigt på Færøerne, hvor udsendelser i HDTV format formentlig ikke bliver aktuelt de første par år.

Spørgsmålet er bare hvad er bedst? Jeg spiller ikke så frygtelig meget hvorfor min HTPC har højere prioritet end min spil-pc. Jeg er meget usikker på hvad man skal lægge vægt på ved et grafikkort til en HTPC. Er det bedst at have så mange RAM som muligt - Er 128 mb ram for lidt - skal være GDDR3 frem for DDR 2, hvad kan et GF7300 i forhold til et GF7600 osv. osv

Hvad skal jeg vælge?? Og hvilke specifikationer skal jeg lægge vægt på??

Mvh

Ulrik

Til top Vis Ukra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ukra

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 August 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvorfor i alverden vil du have sli, når du ikke skal bruge den til at spille på???

Jeg har 6600gt, det blir ret varmt. Idag ville jeg nok vælge en 7600gt, de fåes også stadig til agp tror jeg. De nyere kort blir vist ikke så varme som de gamle...Sli er svjv. helt spildt på en htpc. Du skal bare kunne trække opløsning som din skærm kan klare (1:1 pixelmapping) som din LG formt. kan klare 1368x768?

Jeg er ikke sikker på om et 7300 kort kan trække 720p og derover, men det er formt. heller ikke aktuelt med dén opløsning skærmen har.

Jeg har 1 gb ram i min og det nok til mit formål. Jeg tror også at 128 mb på gfx er nok til htpc.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Ukra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg har udtrykt mig forkert, men det mente med at anvende SLI var altså til min spil-pc og ikke min HTPC. Jeg har SLI bundkort på på min spil-pc med et GF 6600GT og havde tænkt mig at købe et mere af samme slags til spil-pc´en.

Det jeg mente var, at det måske var en mulighed at droppe det med SLI og flytte 6600 GT kortet over i min HTPC, hvor bundkortet ikke understøtter SLI. I stedet ville jeg så købe et 7600GT kort til spil-pc´en. Ved bare ikke om et 7600GT kort er bedre en 2 stk. 6600GT SLI kort. Og ikke mindst om et 6600GT kort med 128 Mb GDDR3 ram er bedre i en HTPC end fx et 7600GS kort med 256/512 Mb DDR ram.

Begge bundkort har PCI-E sokkel til grafikkortet. Og ja min LG understøtter 1:1 pixelmapping.

Håber dette lettede forståelsen..

Til top Vis Ukra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ukra

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Allrightythen...Jeg ved ikke om 2x6600 > 1x7600. Der må du prøve dig frem eller google.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes