Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Valg af "CI" til ’Parabol-HTPC’ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på hvor dette indlæg høre mest hjemme, derfor har jeg postet det både i HTPC og Parabol! (Håber ikke dette er et problem!)

Jeg er ved at lave en HTPC, der med tiden også skal fungere som parabol modtager!
I den forbindelse er jeg kommet frem til at jeg skal have et eller flere DVB-S kort, alt efter om jeg fx kun skal have Canal Digital, eller om jeg også vil have Viasat – med de ekstra udfordringer det medføre!, og evt. se én kanal mens man optager en anden vel og mærke fra SAMME udbyder!

Idet der er tale om betalings tv, skal jeg selvfølgelig også have et ”CAM” til at sætte i et Common Interface!
Jeg er klar over at der findes et par kort på markedet med mere eller mindre indbygget CI, men kan man også få et CI der er ”eksternt” via fx USB/Firewire?

Tanken er at hvis jeg fx har 2 DVB-S kort og 1 CI + CAM, så vil jeg kunne optage Kanal 5 med den ene tuner og se TvDanmark på den anden (altså 2 Canal Digital kodede kanaler) – Jeg søger altså IKKE et tunerkort med CI der tilsluttes med USB så som ”Floppy-DTV” jeg søger – men KUN et eksternt CI!

Hvis jeg senere hen købte et Viasat abn. Ville det selvfølgelig være nødvendigt at købe endnu en CI+CAM!

Kort og godt: Kan man se én kanal og optage en anden, fra SAMME udbyder med det rette udstyr?
(Eller skal jeg bare vælge et DVB-S kort med indbygget CI som TwinHan’s VisionPlus VisionDTV - Sat-CI)

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Prøv at se på dette link.

Det er ganske vist vedr. kabel-tv, men det er de samme ting, der gælder for satellit, altså DVB-S kort.

http://dvb.perch.dk/DVB.php

Hvis du gerne vil optage to DVB-S kanaler samtidigt, kræves 2 tv-kort. Der findes en et særligt trådløst smartcard, som så man kun behøver at have et smart-card (ellers kræver det flere abonnementer).

En tilmærmet løsning kan være at supplere med et DVB-T kort, men så er det kun de danske man kan anvende samtidigt...

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det virker da nok sådan nogenlunde til det umiddelbare formål - altså at se en kanal og optage en anden fra samme udbyder fx Canal Digital - Fint!

MEN, hvis jeg nu også mente at der blev råd til et Viasat abn. så har vi jo balladen - hvordan ville man kunne tilføje dette kort, uden bare at reelt at stå med et system, hvor man kun kan se Canal Digital, når der optages viasat, og omvendt!

- Det kunne jo klares ved at vælge 2 DVB-S kort med indbygget CI, og så tage den derfra!

Det frit at kunne optage/se, uafhængigt af udbydere, er jo nok bare en luxus jeg må undvære - med mindre der er nogen af jer der kender til et 'CI', der kan tilsluttes eksternt på den ene eller anden måde - og vel at mærke DELES mellem 2 tuner kort!

/MadDuke

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Et link til det trådløse smard-card (smartWi):

http://www.tveco.no/shop/default.htm?http://www.tveco.no/sho p/shop_default.asp

Dette produkt kan dele et smartcard mellem flere CAM-moduler!

Viassat har i deres abonnemnet også mulighed for et ekstra smard-card, til reduceret pris.

Endelig er der en mulighed med www.dvbviewer.com som kan optage alle kanaler inden for et mux eller transponder. Men der er en begrænsning det gælder ikke for kodet knaler!

Twinhan har en nyere version af deres TV-kort, som er baseret på en anden chip (mantis). Muligvis er dette kort i stand til at afkode flere kanaler samtidigt inden for et mux/transponder, har dog ikke helt check på det...

Ja satellit-udbyderne gør det ikke enkelt at være kunde med deres 2 forskellige systemer og senest paring af serienr med med smart-card....

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest, tak for hjælpen - det har jo givet mig en løsning på det umiddelbare problem - altså at hvis man kun har én udbyder!

Men sådan som jeg ser det (kan selvføgelig være at jeg misforstår deres hjemeside - http://www.tveco.no/produktinfo/SmartWi.htm ) så kan det trådløse kort man sætter i ens CAM kun modtage ét signal - fra ét "moder-kort"!

Derudover så sætter man jo et CAM i ens CI, hvilket pga. Canal Digital og Viasats forskelige kodningssytemer gør at man binder det CI - og dermed tuner - til KUN at modtage fra den ene af udbyderne!

Summa sumarum, en god løsning hvis man kun bruger én udbyder - ikke en mulighed hvis man vil have både Viasat og Canal Digital (og vel og mærke kunne se en kanal mens mans optager en anden fra samme udbyder)

- Ingen tak for besværet, men jeg håber stadigt at der melder sig en anden med en endnu bedre løsning!

/MadDuke 

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Ovennævnte løsning giver de muligheder du ønsker:

Htpc med

1 eller flere DVB-S TV-kort  for canal digital forsynet med smartwi. Med Conax CAM.

1 eller flere DVB-S TV-kort til viasat (hvis flere TV-kort ankaffes det særlige ekstra smard-card). Med Dragon CAM.

Det betyder at man altid kan se og optage fra

Forskellige udbydere samtidigt.

Samme udbyder samtidigt.

Men det er jo ikke nogen særlig let og billig løsning....

Ellers skal de ligefrem over at kigge i udstyr til antenneforeninger...

En anden mulighed er måske at tænke på IPTV-mulighederne som en kilde også:

TDC, dansk bredbånd, el-selskaberne og streamtv.

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Du skriver "1 eller flere" - som jeg ser det er det da nødvendigt at have min 2 kort til hver udbyder (altså FIRE ialt!) for at det skal fungere fuldstændigt med 2 med udbydere!

Det er egentligt ligegyldigt hvordan man så sørger for at 2 kort kan modtage de-kodningen, om det er via smartwi, et "ekstra kort" eller betale 2xabn. (ikke en reel mulighed!) kan være det samme!

Det afgørende er at når man sætter et CAM i et CI der på den ene eller anden måde er dediceret ét tunerkort, så er det pågælde tunerkort låst på den udbydder som CAM'et passer til!

Man kan altså køre med:

2 kort med tilhørende CI:
#Kort-A - Med Conax CAM (Til Canal Digital)
#Kort-B - Med Dragon CAM (til Viasat)

Man se begge udbydere og hvis man vælger at optage en kanal fra den ene, kan man stadig se kanaler fra den anden udbyder!

4 kort med tilhørende CI:
#Kort-A - Med Conax CAM (Til Canal Digital)
#Kort-B - Med Conax CAM (Til Canal Digital)
#Kort-C - Med Dragon CAM (til Viasat)
#Kort-D - Med Dragon CAM (til Viasat)

Med denne MEGET DYRE løsning kan alt lade sig gøre, optage hvilken kanal det skal være, og stadigt se alle de kanal man har abn. på hos begge udbydere!

(Det er selvfølgelig også muligt at lave en 'halv løsning' med 3 kort!)

Det var en MEGET lang smøre for at komme frem til det jeg egetligt prøvede at at spørge efter i mit første indlæg (bare træls når man ikke formulere sig klart nok!)

Jeg søger et 'CI' der IKKE er bundet til et bestemt kort, således at man kan lave nedenstående løsning:

2 kort UDEN CI + 2 'eksterne' CI:
#CI-A - Med Conax CAM (Til Canal Digital)
#CI-B - Med Dragon CAM (til Viasat)
#Kort-A - Kan forbinde til begge CI og dermed vise kanaler fra begge udbydere
#Kort-B - Kan forbinde til begge CI og dermed vise kanaler fra begge udbydere

Med det STORE forbehold at det ekterne CI kan tilgås at to tuner på samme tid, så skulle det på denne måde være muligt at optage og sekanal "som var det kabel tv"

Det ender nok bare med at blive løsningen med '2 kort med tilhørende CI'

-men endnu en gang tak for indspaket!

/MadDuke

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Var lidt længe om at fatte det...

Måske noget af det her?

http://www.duolabs.com/cas3-eng.htm

Er det løsningerne med softCAM der kunne bruges?

Altså hvor CAM-modulet programel simuleres på PC (phoenix interface) eller hvor indholdet let kunne udskiftes i form af et CAM-modul, hvor krybteringsoftware-typen (conax, NDS)  udskiftes ud fra valg af udbyder?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes