Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mediecenter - en masse begynderspørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cmbergin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt, at købe et mediecenter, men har ikke den nødvendige tekniske indsigt til at finde rundt i denne jungle. Jeg skal derfor heller ikke selv bygge det med købe et færdigt.

Jeg har en række spørgmål i forskellige kategorier.

TV-tunere

Jeg er meget i tvivl, når det kommer til TV-tunere, dog vil jeg gerne have mere end en, så der kan optages samme tid, med at jeg ser noget andet. De mest almindelige tunere er Hauppauge 150MCE eller 500MCE (duel tuner), som vel begge er analoge?

-         Skal det være to analoge, to digitale eller en af hver? Jeg skal vel have en digital kilde før det kan betale sig med digital? (Stofanet har fx noget der hedder ”det digitale spejl”, som er en digital udgave af de almindelige kanaler).

-         Selvom der står ’digital’ er det vel stadig ikke DVB-T? Og er det interessant endnu?

-    Selvom der er færdigkøbt kan man vel stadig få skiftet tuneren ud, når teknologien ændrer sig? 

-         Hvis ens TV også har en tuner (analog eller digital) – fører man så signalet uden om denne? Eller hvordan fungere det, hvis der er tuner i både MC og TV? Hvilken tuner styrer?

HDMI eller ej

-         Hvor vigtig er HDMI mellem Mediecenteret og TV’et? Min fladskærm har HDMI indgang, men meget få af de Mediecentre jeg kan finde har HDMI udgang, hvilket virker lidt mærkelig på mig.

Forstærker eller ej

Jeg er helt klart til ”så meget så muligt i en boks”, så tanken om en forstærker i Mediecenteret tiltaler mig meget. Det eneste MC jeg kan finde med forstærker er denne, som til gengæld ser underdimensioneret ud mht. CPU’en ift. andre: http://www.htpc.dk/?page_id=30

-         Har jeg overset andre med forstærker?

-         Tager jeg fejl mht. underdimensioneringen af CPU’en?

-         Hvis jeg vælger en uden forstærker – har I så nogle gode bud på aktive højtalere (højtalere med forstærker), der også er ”kærestevenlige”? Stereo er fint – jeg behøver ikke den store surround sound løsning.

På forhånd mange tak for input!

Til top Vis cmbergin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cmbergin

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Et godt råd hvis du ikke har så meget teknisk indsigt, vil jeg råde dig til at købe en DVD optager med HD og lave en pc som du bruger til alt andet end til at optage tv og afspilde dvd på. 

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hvilken tuner du skal have afhænger, som du selv er inde på, af hvilke TV signal du har. DVB-T er digitalt via antenne. Her kan du modtage DR1, DR2, TV2 og zulu tror jeg det er. DVB-C er digitalt via kabel f.eks. TDC-kabel. Jeg ved slet ikke om du kan få en færdig bygget HTPC med DVB-C, men selvfølgelige kan du udskifte tuneren i en HTPC hvis du vil. Opsætningen af DVB-C i en HTPC er dog ikke bare Plug and Play.

TV via HTPC eller TV:
Det bestemmer du selv. Hvis dit TV og HTPC er forbundet via HDMI kan du se TV via HTPC'en ved at vælge TV'ets HDMI indgang eller du kan se via TVets tuner ved at vælge dette på TV'et. Hvis du ikke har en digital tuner i HTPC'en vil du nok få det bedste billed ved at se TV via TVets tuner. Men kan så selvfølge ikke f.eks. pause en TV udsendelse. Hvor stor forskellen er i kvalitet afhænger af dit udstyr og opsætningen af det.

HDMI eller ej.
HDMI i graffikkort er ret nyt så du har ret i at det er svært at finde en HTPC med HDMI. Det er dog ikke vigtigt da du kan bruge DVI-HDMI. Dog vil du så ikke kunne overføre lyd til TV'et via HDMI. For mange TV vil du alligevel få et bedre billed med VGA end HDMI men det afhænger af hvilket TV du har.

Umiddelbart vil jeg da ikke mene den du linker til er under dimensioneret. Til de TV og DVD formatter vi har nu er den fin. Den er måske ikke så fremtids sikker til Vista og HD DVD/Blue-ray etc. som en Core 2 Dou vil være. Jeg ville dog gætte på at den kan klare det men det er altså et gæt.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes