Jeg overvejer kraftigt, at købe et mediecenter, men har ikke den nødvendige tekniske indsigt til at finde rundt i denne jungle. Jeg skal derfor heller ikke selv bygge det med købe et færdigt.
Jeg har en række spørgmål i forskellige kategorier.
TV-tunere
Jeg er meget i tvivl, når det kommer til TV-tunere, dog vil jeg gerne have mere end en, så der kan optages samme tid, med at jeg ser noget andet. De mest almindelige tunere er Hauppauge 150MCE eller 500MCE (duel tuner), som vel begge er analoge?
- Skal det være to analoge, to digitale eller en af hver? Jeg skal vel have en digital kilde før det kan betale sig med digital? (Stofanet har fx noget der hedder ”det digitale spejl”, som er en digital udgave af de almindelige kanaler).
- Selvom der står ’digital’ er det vel stadig ikke DVB-T? Og er det interessant endnu?
- Selvom der er færdigkøbt kan man vel stadig få skiftet tuneren ud, når teknologien ændrer sig?
- Hvis ens TV også har en tuner (analog eller digital) – fører man så signalet uden om denne? Eller hvordan fungere det, hvis der er tuner i både MC og TV? Hvilken tuner styrer?
HDMI eller ej
- Hvor vigtig er HDMI mellem Mediecenteret og TV’et? Min fladskærm har HDMI indgang, men meget få af de Mediecentre jeg kan finde har HDMI udgang, hvilket virker lidt mærkelig på mig.
Forstærker eller ej
Jeg er helt klart til ”så meget så muligt i en boks”, så tanken om en forstærker i Mediecenteret tiltaler mig meget. Det eneste MC jeg kan finde med forstærker er denne, som til gengæld ser underdimensioneret ud mht. CPU’en ift. andre: http://www.htpc.dk/?page_id=30
- Har jeg overset andre med forstærker?
- Tager jeg fejl mht. underdimensioneringen af CPU’en?
- Hvis jeg vælger en uden forstærker – har I så nogle gode bud på aktive højtalere (højtalere med forstærker), der også er ”kærestevenlige”? Stereo er fint – jeg behøver ikke den store surround sound løsning.
På forhånd mange tak for input!