| Forfatter |
|
Peter_N Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nyligt købt et nyt surround anlæg og allerede fra starten efter det automatiske setup lagde jeg mærke til at jeg havde alt for meget bas især når jeg lytter til musik på pure direct er det helt tosset 
Min stue er på 4,5 x 5 meter og mine højtalere er sat op med 3 meters afstand fra sweetspot. Samtidig er der også ca. 3 meter mellem fronter og 3 meter mellem baghøjttalere. Alt i alt et meget symetrisk setup. (Jeg spiller på den korte led)
Jeg har ingen subwoofer endnu men det gør næsten ingen forskel om jeg sætter mine højttalere til small eller large.
Jeg er lidt bange for at det måske er rummet der gør det, for det gør faktisk ikke den store forskel om jeg spiller højt eller lavt, ej heller small eller large. Først ved omkring -5 db mister forstærkeren grebet helt. Kan det være en såkaldt stående bølge ?
Hvordan finder jeg ud af hvad der er galt, hvor skal jeg begynde ?
Jeg kan selvfølgelig bare stille på equalizeren, men det er vel ikke den rigtige måde at gøre det på
__________________ Panasonic TH42PV500E
Denon DVD 1730
Denon AVR 2807
Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt sikkert stående bølger, der er problemet. Du skal anskaffe nogle basfælder eller rette op på problemet med digital rumkorrektion.
|
| Til top |
|
| |
Peter_N Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det bliver når jeg får min subwoofer 
Jeg må helllere lige sætte mig lidt mere ind i tingene, lige nu er de links Præsten skrev, ren volapyk
Men foreløbigt tak, jeg vender nok tilbage med flere dumme spørgsmål 
Kunne store grønne planter gøre det ud for en basfælde, jeg tror ikke lige konen er klar til store rockwoll konstruktioner  __________________ Panasonic TH42PV500E
Denon DVD 1730
Denon AVR 2807
Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter_N skrev:
|
Kunne store grønne planter gøre det ud for en basfælde, jeg tror ikke lige konen er klar til store rockwoll konstruktioner  |
|
|
Måske hvis de er enormt store, men næppe sandsynligt. Jeg har hørt om nogle trekantsabsorbanter, som kan stiller i hjørnerne. Jeg har dog aldrig prøvet at lave dem. Konstruktionen er noget i retning af 1.5 - 2 meter høj søjle som ligesidet trekant. Siderne er en 35-60 cm. Konstruktionen er fyldt med rockwool og betrukket med krydsfiner, derefter stof (for syns skyld). Konstruktionen skal så stilles ca. 10-30 cm fra et hjørne med en spids pegende direkte ind i hjørnet (så den fylder mest muligt). Konen kan evt stille blomster på dem...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er muligt, flyt rundt på det - radikalt! Altså måske så centrum (fjernsynet) bliver i et hjørne f.eks. Det jeg mener er, prøv at undgå at spille parallelt med væggene.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Det er helt sikkert stående bølger, der er problemet. Du skal anskaffe nogle basfælder eller rette op på problemet med digital rumkorrektion.
|
|
|
Så kraftige problemer (som det lyder til) bliver nok svært at korrigere sig ud af?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Peter_N Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror lige jeg tager nogen billeder så kan i se hvordan det ser ud, det er desværre ikke sådan at flytte rundt på.
Jeg får en lydtryksmåler sammen med min nye subwoofer (SVS) kan jeg måle hvad det er for en frekvens med den ? __________________ Panasonic TH42PV500E
Denon DVD 1730
Denon AVR 2807
Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
|
| Til top |
|
| |
Peter_N Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rumkorrektion skruer 11 db ned for 63 Hz + nogen andre småjusteringer og det lyder en hel del bedre.
I højttalermanualen står der at man helst ikke skal stille på forstærkeren, da det belaster den unødigt, men der i mod placere sig ud af problemerne.
Det er de fleste jo nok enige i men hvor meget har det på sig at man belaster forstærkeren, hvad kan der ske ?
Denon DVD 1730
Denon AVR 2807
Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter_N skrev:
Rumkorrektion skruer 11 db ned for 63 Hz + nogen andre småjusteringer og det lyder en hel del bedre.
I højttalermanualen står der at man helst ikke skal stille på forstærkeren, da det belaster den unødigt, men der i mod placere sig ud af problemerne.
Det er de fleste jo nok enige i men hvor meget har det på sig at man belaster forstærkeren, hvad kan der ske ?
|
|
|
Ja det er selvfølgelig bedst at pladsere sig ud af basproblemerne, men det er som du har opdaget ikke altid lige til.
Jeg tror ikke der er problemer med at skrue ned for visse områder. Men der hvor jeg mener det kan være et problem, er hvis man har nogle gevaldige dyk i rummet. Det kan man f.eks. få hvis fasen ikke er sat rigtig op. Forestil dig at du kompenserer dig ud af et dyk ved skrue 11 db op for et område, det giver forstærkeren 11 db EKSTRA forstærkning i det område. Du ser en fed film eller hører noget godt bas stærkmusik og fyrer op på max. så har forstærkeren RIGELIGT  at lave i det område, nok til at få den i knæ...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 04 November 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en gang nogle JBL højttalere, der efter min mening også fyrede for megen bas af. Jeg læste om et trick, der kan rettes tilbage, hvis man fortryder det.
Beklæd åbningerne på selve bashøjttalerens chassis med kraftig lærred, der limes på chassiserne med Clæbotyl lim. På den måde har højttalernes membraner mindre udsving, bassen bliver MEGET mere kontrolleret og en del mindre kraftig. Det koster stort set ingenting, og du kan klippe det pålimede lærred af igen, hvis du ikke synes om virkningen. Careful!
Sørg for at det dækker åbningerne helt, og for at det sidder tilpas stramt; du ønsker ikke at forøge membranernes overflade...
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Peter_N Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det var jo en mulighed. Men indtil videre affinder jeg mig med rumkorrektionen.
Min nye SVS sub er lige kommet ind af døren sammen med en lydtryksmåler, så nu skal jeg lige prøve igen.
Min kone troede jeg havde købt et nyt køleskab (sub er hvid) 
Denon DVD 1730
Denon AVR 2807
Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
|
| Til top |
|
| |