Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC med LCD monitor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg har en HTPC (med MCE) til at stå i hjemmekontoret, som jeg pt. bruger som harddiskoptager. Når de optaget programmer skal ses i stuen foregår det via en Xbox 360 som er tilsluttet et alm. 32" CRT fjernsyn fra Philips.

Nu har jeg længe gået med tanken om at flytte HTPC'en ind i stuen og så få købt en fladskærm og har i den forbindelse læst meget om emnet og lært en del om 1:1 pixelmapping, skalering, HDCP ect.
MEN umiddelbart syntes jeg ikke der findes så meget om hvorvidt det evt. kunne være en fordel at benytte en desideret monitor som skærm for en HTPC i stedet for et LCD fjernsyn.
En monitor er jo som udgangspunkt beregnet til at der skal tilsluttes en computer hvorfor opløsning, tilslutninger og 1:1 pixelmapping jo derfor burde ligge lige til højrebenet... eller hvad?

Findes der nogen som har erfaringer med at benytte en monitor til en HTPC, hvad er fordele kontra ulemper ved at gøre dette?

En monitor som især har vagt min interesse er denne LG M3201C-BA

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 December 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil du se TV fra antenne signal?

Fordelen med et LCD TV er jo at tuneren er med og derfor lettere at indstille.

Med et TV-kort i PC'eren kan det godt være svært at få lige så "god" kvalitet som med en indbygget TV-tuneren. Jeg har en PC med et Haupage TV-kort og et ACER LCD-TV. Her får jeg bedre TV-signal hvis jeg trækker det gennem LCD'TV'et end hvis jeg bruger TV-tuner kortet i PC'eren.

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ville selvfølgelig se tv igennem HTPC'en og er godt klar over at der kan være kvalitetsforskelle, men det kunne/burde være muligt at få en hæderlig kvalitet ud af det?

Nu er det heller ikke fordi jeg/vi ser så meget fjernsyn, er faktisk mere til film, så derfor kunne jeg måske godt leve med en dårligere TV-kvalitet... en selector kunne måske også gøre det?

Men nu handler mit spørgsmål ikke så meget om TV kvaliteten, jeg er mere ude efter om der er en grund til at der ikke skrives så meget om at sætte en LCD monitor direkte til en HTPC istedet for et LCD fjernsyn? Er der forskel på hvordan de hver især behandler billedet eller er forskellen blot selve tuner-delen?

NikolajC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Har selv overvejet selvsamme da det virker som det rigtige. Har dog fået et par betænkeligheder:

1. Det er rart med en backup tuner i skærmen hvis MCE skulle give problemer på et tidspunkt.

2. LCD uden tunere er normalt noget dyrere end LCD med. Det skyldes vel det langt mindre salg af førstnævnte, men måske det har ændret sig på det sidste?
Til top Vis NikolajC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajC

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

NikolajC skrev:
Har selv overvejet selvsamme da det virker som det rigtige. Har dog fået et par betænkeligheder:

1. Det er rart med en backup tuner i skærmen hvis MCE skulle give problemer på et tidspunkt.

Det kan du godt have ret i, men skulle man aligevel have fat i en selector kan den jo godt gå "uden om" MCE.

2. LCD uden tunere er normalt noget dyrere end LCD med. Det skyldes vel det langt mindre salg af førstnævnte, men måske det har ændret sig på det sidste?

Ikke den skærm som jeg linker til (i første post), den virker noget billigere end tilsvarende LCD med tuner.

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 06 December 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Inden du går ud og køber en selector, så tag en søgning på Firedtv eller floppydtv. Det er billigere og du har stadig det hele indenfor HTPC, se evt. http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=3
jeg har bl.a fået lidt flere kanaler end min gamle selector fandt.

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Tak for info theben... det er da en genial boks, den skal helt klart med i overvejelserne :)

Hvis man skal kunne optage og se noget samtidigt, kræver det så 2 DTV bokse og 2 TDC kort eller....?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 December 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:

Hvis man skal kunne optage og se noget samtidigt, kræver det så 2 DTV bokse og 2 TDC kort eller....?

Ja.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hrmf... det tænkte jeg nok... men ideen er stadigvæk god hvis man vil have digitalt tv via MCE.

Nå... tilbage til det tråden egentlig burde handle om... nogen der har erfaringer med at bruge en LCD monitor som skærm til en HTPC?

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ved at beygge min HTPC, efter at have lavet samme setup hos en kammerat.

Der har vi bygget en HTPC og sat hans gamle 15" lcd på væggen i stuen med et lille halvmåne hylde under hvor der er mus og keyboard. Her kan man lige slå noget op hvis man har brug for det osv. Derudover er det nemt lige hvis man skal hører musik osv. Han gfx kort har dog 2 udgange den anden er tilsluttet han XDE Pioneer plasma, og her kan han se film osv via klon af skærm. Han behøver dog ikke tænde den for at høre musik. Det virker bare så godt så nu må jeg lave samme setup selv... :)

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Primeradk skrev:

Jeg er selv ved at beygge min HTPC, efter at have lavet samme setup hos en kammerat.

Der har vi bygget en HTPC og sat hans gamle 15" lcd på væggen i stuen med et lille halvmåne hylde under hvor der er mus og keyboard. Her kan man lige slå noget op hvis man har brug for det osv. Derudover er det nemt lige hvis man skal hører musik osv. Han gfx kort har dog 2 udgange den anden er tilsluttet han XDE Pioneer plasma, og her kan han se film osv via klon af skærm. Han behøver dog ikke tænde den for at høre musik. Det virker bare så godt så nu må jeg lave samme setup selv... :)

\René

Det lyder også smart nok... men nu er plasmaen fra Pioneer jo ikke en monitor (eller er den?) som tråden ellers handler om

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

he he ups sorry, troede du mente en monitor til at styre med uden fladskærm... ups ;)

God weekend

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes