Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Vurdering af hardware til lydløs HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg skal til at samle en HTPC, der skal køre Windows Vista Premium.
Udover udseendet har det førsteprioritet, at det ikke larmer og at det ikke bruger for meget strøm. Det skal ikke bruges til at spille på, så jeg har ikke brug for et kraftigt grafikkort eller en superhurtig CPU.

Jeg har flg. hardware i kikkerten:
Kabinet: Origen AE H7 med display
Strømforsyning: NorthQ 4300GP-FL, 400W, passiv
CPU: Core 2 Duo T5500 1.66 GHz
Bundkort: AOpen i945GTm-VHL
RAM: 1Gb
DVD-drev: Samsung SH-S183A
Harddisk: 400Gb Seagate Barracuda 7200.9, SATA 300, 25dB lydudbredelse
TV-kort: ?

Tror I det vil være muligt at bruge 100% passiv køling? Og i så tilfælde hvilken CPU-køleprofil mv. vil I anbefale?
Kender I andre gode passive strømforsyninger?

Et andet problem er, hvilket tv-kort jeg skal købe? Det skal helst have to tunere og understøtte både analoge og digitale (DVB-C) signaler. Jeg er nemlig lidt i tvivl om, hvor vidt jeg skal springe på digital-tv vognen eller ej. Uanset om man vælger StofaXtra eller TDC's løsning virker det som en ret bekostelig affære. Så vidt jeg har forstået, er det DVB-C kortet skal understøtte og derudover skal man bruge et common interface og et CAM kort (Viaccess til TDC og Irdeto til Stofa).

Mvh. Kim
Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Hvis målet er 100% passiv køling og du vil bygge selv, er der stort set kun hFX kabinettet som opfylder kravene pt. http://www.hfx.dk Som harddisk(e) ville jeg klart vælge Samsung Spinpoint, som er de mest støjsvage jeg har testet. TV-kort: overvej evt. et VistaView kort - kanon kvalitet som slår Hauppauge med mange længder... http://www.vistaview.tv/ 

/Andreas 

Til top Vis AndreasX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasX

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Andreas,
Tak for rådene.
Ja, det ser ud til at Samsung Spinpoint larmer mindre - især hvis jeg vælger P serien. 400Gb udgaven i T serien udsender vist 24,8dB(A) og den Seagate Barracuda udsender 25dB(A), ser her er forskellen minimal, men man skal selvfølgelig passe på med at sammenligne deres egne måledata. 

Det der Vista View Saber 2020 ser godt ud. Jeg bliver vist nødt til at bestemme mig for, om jeg vil forsøge mig med digital tv eller vil holde mig til det gammeldags analoge et stykke tid endnu - det bliver nok det sidst nævnte. Det er tilsyneladende ikke til at få et dual kort både med analoge indgange og understøttelse af DVB-C.

Hmm, jeg (læs "min kæreste" ) bryder mig ikke så meget om HFX-kabinetterne. Måske er det ikke muligt at gøre det 100% passivt, men det må være utroligt tæt på. CPU'en burde ikke udvikle ret meget varme, da den vist nok maksimalt trækker 34W. Samsung disken skulle heller ikke blive så varm har jeg læst, og der er ikke nogen blæsere på bundkortet (med indbygget lyd og grafik), så det må heller ikke udvikle så meget varme. Jeg ved ikke lige med tv-kortet og strømforsyningen genererer selvfølgelig også en del varme. Det kan vel komme an på en prøve - duer det ikke sætter jeg nogle low noise blæsere i.
Jeg faldt lige over denne side: http://www.stillepc.dk

Jeg kan huske, at der på et tidspunkt var et 100% passivt kølesystem fremme, der fungerede ligesom vandkøling bortset fra, at man ikke behøvede en pumpe. Væsken der var i slangerne løb automatisk rundt pga. dens lave kogepunkt.  Det var et dansk firma, der  producerede disse systemer, jeg tror det var calmsystems.dk, men de eksisterer vist ikke mere. Det var ellers smart.
EDIT: Zalmans heatpipe system fungerer vist nok på samme måde.

Mvh. Kim

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej Kim
Læs evt. mit indlæg i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4968 0&PN=2 (gider ikke lige at gentage det hele ;) ).

IMO er det at forsøge at opnå en 100% passivt kølet PC at skyde sig selv i foden. Du kan med meget lidt besvær lave en HTPC der er aktivt kølet over det meste af linjen, men som du stadigvæk ikke kan høre når du sætter låget på og træder 5 skridt væk.
Dette har så den store fordel at dit system vil køre væsentligt køligere hvilket nedsætter sandsynligheden for nedbrud, samt forlænger levetiden på dit hardware.
Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

steni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

KimTherkelsen skrev:
Hej,
Bundkort: AOpen i945GTm-VHL 

Du skal være opmærksom på at du ikke efterfølgende kan sætte et andet grafik kort i dette bundkort, da der ikke er nogen pcie x 16 port, men kun en pcie x 1.

Men umiddelbart kan jeg ikke finde mATX bundkort med support for T5500

/Steen 

Til top Vis steni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steni

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

jonaskp:
Gider du ikke lige tjekke dit link - det duer ikke.
Du har dog nok ret. Hvis den ikke skal være 100% passivt kølet kan jeg også ligeså godt vælge en billigere processor. Jeg tjekkede lige Athlon 64 X2 3600+, der er meget billig og trods alt kun har "thermal design power: 65W". Jeg kigger videre og spekulerer lidt over tingene.

steni:
Tak for det! Det havde jeg ikke tænkt over.

Mvh. Kim

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et silverstone 14m kabinet, hvor der kun sidder 2 stk. 9db papst blæsere på og det er næsten lysløst. Du kan ikke høre det, selv hvis det kun en ren "tale-film" du ser. Ovennævnte har ret i at man ikke kan lave den helt passiv, undtagen med hfx el. lign. Jeg har selv planer om at opbygge noget med heatpipes i et custommade kabinet.

Mit kabinet bliver dog op med 60 grader varmt, når den har kørt et par timer. Det er uholdbart i længden, derfor også mine planer...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hmm, prøver lige igen så.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49680& ;PN=2

Ellers er det det emne som hedder noget med: En gang til: passi el. aktiv køling, ca på side 2.
Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes