Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkortproblemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har problemer med at få overført lyd via et optisk kabel til min receiver. Jeg har et Creative Audigy 2ZS lydkort og bruger et sådant kabel:
http://www.funk-tonstudiotechnik.de/Lichtleiter-Toslink-Klin ke-5.jpg

Skal der ikke komme rødt lys igennem når jeg sætter kablet i?

Jeg har været inde i AudioHQ og sætte den til SPDIF Passthrough samt sat den til "digital outpu only".

Jeg har forsøgt at læse her:
http://ask.americas.creative.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/? St=472,E=0000000000204312285,K=4619,Sxi=0,Answer3895=obj(389 5):obj(3897)

Det må vel være denne her:
Connection
Type of Cable
Software Setting

From Optical Digital Out to Optical Digital In

The Optical Digital Out is available in the Live!Drive2, Live!DriveIR, AudigyDrive, Extigy, or the Digital I/O II.

In the Creative Mixer, enable Digital Out Only, and select 2 Speakers in the Speaker setup.
Audio will be only heard from front speakers, unless playing DVD movies.

Den anden ende af kablet har jeg prøvet at sætte i DVD optisk, da jeg kun har 2 optiske indgange.

Virker det ikke fordi jeg simpelthen ikke kan bruge et toslink-stik ind i lydkortet, eller hvad er der galt?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Der skal komme lys ud selvom der ikke er kabel i.

Lige nu er alt jeg har åbnet, denne side (H4A) og der kommer lys ud af mit.

Har været ude for at det IKKE virkede, men det var fordi driverne ikke var installeret.

Afspiller du DVD-audio på den afspiller (software) der følger med kortet, vil der ikke komme lys ud, da DVD-audio kun kan afspilles via de analoge outputs.

Er kortet nyt ? Har du de originale drivere (cd´er) ?

Har du prøvet at gå ind i KONTROLPANEL / LYDE OG LYDENHEDER / LYDENHEDER (faneblad) - og vælge kortet som STANDARDENHED 

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Der skal komme lys ud selvom der ikke er kabel i. Ja, det gør der også på mit bundkort, som også har en optisk udgang.

Lige nu er alt jeg har åbnet, denne side (H4A) og der kommer lys ud af mit.

Har været ude for at det IKKE virkede, men det var fordi driverne ikke var installeret.

Afspiller du DVD-audio på den afspiller (software) der følger med kortet, vil der ikke komme lys ud, da DVD-audio kun kan afspilles via de analoge outputs. Nej, jeg prøver bare at få en eller anden lyd igennem.

Er kortet nyt ? Har du de originale drivere (cd´er) ? Nej, men har ikke tænkt over at jeg kunne bruge det før nu (har ikke haft specielt meget brug for det hidtil). Ja, det er org. driver, men har bare installeret den der fulgte med.

Har du prøvet at gå ind i KONTROLPANEL / LYDE OG LYDENHEDER / LYDENHEDER (faneblad) - og vælge kortet som STANDARDENHED
Ja, det er valgt som standardenhed, så det kan ikke være der den er gal. Når man afspiller musik, DVD osv. så virker lyden også som den skal. Så lydkortet som sådan fejler ikke noget via de analoge veje.

Men understøtter den overhovedet toslink? Umiddelbart vil jeg mene at ovenstående tabel siger at den gør, men det kan også være man skal bruge et mini-jack stik som dette her:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9375.htm

Mit surroundanlæg

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fundet dette:

http://www.av-connection.com/?PGr=307

Det kunne være det kunne løse problemet.

Koaxial Digital Audio kabel for f.eks. PC'ere med Soundblaster Live! 5.1-, Live! Player-, Digital Live! og Audigy, Extigy lydkort fra Creative. Kablet kan således tilsluttes direkte fra kortet til en Digital Surround Reciever.

Mit surroundanlæg

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Sikker på det er en optisk udgang?

Normalt så benyttes der jo TOSlink til optiske forbindelser indenfor forbruger elektronik... Og hvis Creative bare har lovet dig S/PDIF, så er det jo et elektrisk forbindelse, hvor du skal bruge et kabel ala. det du har fundet ved AVconnection!

Derudover skal du jo lige have i baghovedet, at Creative benytter ukomprimerede S/PDIF signaler som default. Hvilket vil sige at de har 3 stk. S/PDIF linier i minijack connectoren!

Men du kan i kontrol panelet slå DD/DTS komprimering til, så du kan få et surround signal over i din receiver e.lign.! Men Creatives egne højtaler sæt, benytter de parallelle ukomrpimerede signaler... (de skal bare være anderledes ;-) Men de har jo fat i noget af det rigtige...)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo 2 versioner af Creative Audigy 2 ZS : hhv. "Notebook" og "Video Editor".

Hvilken er der tale om ? Der er jo ret forskellige muligheder, de to modeller imellem.

Flexible Front Panel Connectivity Options

Flexible Back Panel Connectivity Options

Disse to billeder er om "Video Editor"

"Notebook" er vist begrænset til Optisk input, kombineret Optisk Output/Hovedtlf., og et multistik, jeg ikke synes, jeg kan se noget om. Det er i det hele taget ikke meget, der lige dukker op om "Notebook".

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Ja det er der jo være noget om - Det kort jeg har er til NOTEBOOK, det andet kender jeg faktisk slet ikke og kan desværre ikke hjælpe.

ER det til NOTEBOOK, det du har, så SKAL vi bare finde løsningen

NOTEBOOK AUDIGY ZX 2 har = optisk in/mic in i den ene side - hovedTLF out/optisk out i den anden side --- i midten er der mulighed for at sætte et multistik/kabel på til brug af analog 7.1

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Hmmm...

Har med forskellige lydkort ind imellem oplevet, at nogle "settings" skulle være omvendt af, hvad man skulle tro, for at det virkede.
Fx. ved valg mellem s/pdif coax eller s/pdif toslink har jeg skullet (i min opfattelse - om ikke andet -) vælge det modsatte af, hvad jeg skulle bruge, for at det virkede. Ulogisk, men til at komme omkring..

Nu er det vel sikkert, der ikke er begået bommerter á la at bruge indgange som udgange og den slags?

Hvad gør "SPDIF Passthrough" helt nøjagtigt ved lydkortet ?
Er der forsøgt helt nøjagtigt den software opsætning beskrevet i rammen i 1. indlæg ?

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Sikker på det er en optisk udgang? Nej, men regnede med det pga. Optical Digital Out.

Normalt så benyttes der jo TOSlink til optiske forbindelser indenfor forbruger elektronik... Og hvis Creative bare har lovet dig S/PDIF, så er det jo et elektrisk forbindelse, hvor du skal bruge et kabel ala. det du har fundet ved AVconnection! Det kunne være jeg skulle bestille det - det koster jo ikke alverden.

Derudover skal du jo lige have i baghovedet, at Creative benytter ukomprimerede S/PDIF signaler som default. Hvilket vil sige at de har 3 stk. S/PDIF linier i minijack connectoren!

Men du kan i kontrol panelet slå DD/DTS komprimering til, så du kan få et surround signal over i din receiver e.lign.! Men Creatives egne højtaler sæt, benytter de parallelle ukomrpimerede signaler... (de skal bare være anderledes ;-) Men de har jo fat i noget af det rigtige...)

Ja, det såkaldte Passthrough, hvor den bare sender alt videre til forstærkeren som tager sig af fordelingen.

KimG: Så avanceret er mit kort ikke. Det er denne her http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-zs/
uden fjernbetjening og frontpanel. Det er kun selve kortet.

Er der forsøgt helt nøjagtigt den software opsætning beskrivet i rammen i 1. indlæg ?

Se ovenfor. Jeg har prøvet som der står i rammen, men jeg er ikke 100% sikker på at optisk virker, så jeg tror jeg vil investere i det kabel jeg fandt hos AV-Connection :).

Tak for alle svarende.

Mit surroundanlæg

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Ud fra dette :

kunne det godt virke som en idé, der er værd at afprøve.
Det er da underligt/træls/irriterende at det ikke er til at finde noget tilbundgående info hos Creative om forbindelserne.

Edit: Møgbillede. Virkede, da jeg satte det ind...

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

For info om Audigy osv kig på driverheaven under kxproject.... Virkeligt, jeg kan ikke forstå hvad dit problem er?Spdif coax.....set et phono i der og forbind den med din forstærkers coax/spdif input og indstil dit kort til Digital ud, og din forstærker til relevant kanal med spdif support....

Du kunne jo også downloade manualen til dit lydkort....

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
For info om Audigy osv kig på driverheaven under kxproject.... Virkeligt, jeg kan ikke forstå hvad dit problem er?Spdif coax.....set et phono i der og forbind den med din forstærkers coax/spdif input og indstil dit kort til Digital ud, og din forstærker til relevant kanal med spdif support....

Du kunne jo også downloade manualen til dit lydkort....

Jamen problemet er vel blot, at jeg havde troet man kunne bruge optiskkabel. Jeg regnede med at optical digital out sjovt nok var optisk, og i og med det var nævnt i linket i det første indlæg så regnede jeg ikke nødvendigvis med at det var der problemet var. Jeg havde sådan et kabel liggende, så det var da værd at prøve inden jeg investerede i et kabel som vist hos AV-Connection.

Men jeg regner da med at bestille sådan et kabel så, og se om det virker :).

Tak for hjælpen.

Mit surroundanlæg

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Du kan bare bruge et std phono kabel......

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
Hejsa

Du kan bare bruge et std phono kabel......

Også med digital lyd fra lydkortet til receiveren til følge? - hvis den sættes til det naturligvis.

Mit surroundanlæg

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
Sikker på det er en optisk udgang? Nej, men regnede med det pga. Optical Digital Out.

Normalt så benyttes der jo TOSlink til optiske forbindelser indenfor forbruger elektronik... Og hvis Creative bare har lovet dig S/PDIF, så er det jo et elektrisk forbindelse, hvor du skal bruge et kabel ala. det du har fundet ved AVconnection! Det kunne være jeg skulle bestille det - det koster jo ikke alverden.

Ja, det såkaldte Passthrough, hvor den bare sender alt videre til forstærkeren som tager sig af fordelingen.

KimG: Så avanceret er mit kort ikke. Det er denne her http://www.digit-life.com/articles2/creative-audigy2-zs/
uden fjernbetjening og frontpanel. Det er kun selve kortet.

Er der forsøgt helt nøjagtigt den software opsætning beskrivet i rammen i 1. indlæg ?

Se ovenfor. Jeg har prøvet som der står i rammen, men jeg er ikke 100% sikker på at optisk virker, så jeg tror jeg vil investere i det kabel jeg fandt hos AV-Connection :).

Tak for alle svarende.

S/PDIF passthrough er ikke helt det samme som det Creative kører med... Som udgangspunkt så er S/PDIF et stereo medie, og Creative kombinere således bare 3 S/PDIF kanaler, for at danne et 5.1 signal!
Du kan self. bruge passthrough, hvis dit kilde materiale allerede ligger i et komprimeret format, men ellers vil default indstillingerne sende signalet ud på hver sin S/PDIF kanal, og der er stort set intet forbruger elektronik, udover Creatives eget, som kan køre med dette!
Ellers skal du som sagt, ind og finde komprimerings knappen og slå komprimering til. Når dette er gjort, så vil det fungere som de fleste andre lydkort, med digital multikanal udgang... 

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
[S/PDIF passthrough er ikke helt det samme som det Creative kører med... Som udgangspunkt så er S/PDIF et stereo medie, og Creative kombinere således bare 3 S/PDIF kanaler, for at danne et 5.1 signal!

Du kan self. bruge passthrough, hvis dit kilde materiale allerede ligger i et komprimeret format, men ellers vil default indstillingerne sende signalet ud på hver sin S/PDIF kanal, og der er stort set intet forbruger elektronik, udover Creatives eget, som kan køre med dette!
Ellers skal du som sagt, ind og finde komprimerings knappen og slå komprimering til. Når dette er gjort, så vil det fungere som de fleste andre lydkort, med digital multikanal udgang... 

Så hvis jeg f.eks. vil have digital surround sound lyd fra en DVD, så skal lydkortet foretage fordelingen af signalet ud i 5.1?
Hvad skal jeg konkret gøre for at få DD ud af mine højttalere, når kablet er tilsluttet fra lydkortet til forstærkeren?

Tak .

Mit surroundanlæg

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
micma18 skrev:
[S/PDIF passthrough er ikke helt det samme som det Creative kører med... Som udgangspunkt så er S/PDIF et stereo medie, og Creative kombinere således bare 3 S/PDIF kanaler, for at danne et 5.1 signal!

Så hvis jeg f.eks. vil have digital surround sound lyd fra en DVD, så skal lydkortet foretage fordelingen af signalet ud i 5.1?
Hvad skal jeg konkret gøre for at få DD ud af mine højttalere, når kablet er tilsluttet fra lydkortet til forstærkeren?

Tak .

Hvis du sætter den til passthrough, så vil signalet jo bare passere signal behandlingen i driveren/hardwaren, og du vil få det traditionelle komprimerede DD/DTS lydspor, ud på den første af lydkortets S/PDIF kanaler. (i denne situation, køre du bare viddere med den kabel stump du har købt ved AVconnection)

Jeg har ikke prøvet den aktuelle problem stilling du spørger om, men i teorien vil driveren dekode lydsporet, og sende det ud på hver sin S/PDIF kanal!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes