Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Advance MCD-203 mkll igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

hej,
jeg sidder med overvejelser om at udskifte rørene i min cd afspiller, jævnfør ovenstående.

Såvidt jeg kan se hedder rørene 12AX7

Er der nogen der ved om det er korrekt?

Se evt. http://www.hollandlink.nl/hifi/mcd-203Mk2-EN.htm

Er der nogen der vil foreslå nogle konkrete rør?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor udskifte dem?, skulle kun være nødvendigt, såfremt de er slidte. Jeg kan ikke forstå at så mange her på sitet er vilde med at skifte rør, hveranden dag snart.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej

Hvorfor udskifte dem?, skulle kun være nødvendigt, såfremt de er slidte. Jeg kan ikke forstå at så mange her på sitet er vilde med at skifte rør, hveranden dag snart.

Mvh

Torben

Årsagen til at overveje at udskifte rørene er, at man vistnok kan tune lyden på forskellige måder + at det måske kan sammenlignes med kabler. Jo bedre kabler, jo bedre lyd....

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Solvin skrev:

Hej

Mvh

Torben

Årsagen til at overveje at udskifte rørene er, at man vistnok kan tune lyden på forskellige måder + at det måske kan sammenlignes med kabler. Jo bedre kabler, jo bedre lyd....

Sandt nok! men lad nu være med at skifte rør hele tiden, frem og tilbage. Jeg har haft mange ting til rep. Hvor soklerne var totalt slidte, den værste var en for-forstærker hvor rørene simpelhen faldt ud, når man vendte den på hovdet.

Bedste 12AX7/ECC83 er og bliver Telefunken, min gamle McIntosh MX 110 fra 1967 har stadigvæk de orginale Telefunken ECC83 i riaa-delen, samt førte linje-trin, disse rør måler som nye, derfor bliver de siddende, holder nok min tid ud.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Prøv et General Electric 5751 som erstatning for 12AX7/ECC83. Det er gainet lidt lavere (70 %)hvilket kan være en fordel. Efter min opfattelse et rigtig godt rør. Meget musikalsk.

Det kan typisk fåes for omkring 15-20 USD hos f.eks Tubedepot eller Tubestore.

Og har du lyst til at bruge lidt flere penge så er der altid de gamle Telefunken/Siemens/Philips/Mullard/Amperex osv. Men så taler vi også om rør fra 100 USD og op.

Forøvrigt har Solvin ret. Man kan sagtens beskadige soklerne ved for meget skiften.

Hilsen

Thomas P.

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hej Morten

Prøv et General Electric 5751 som erstatning for 12AX7/ECC83. Det er gainet lidt lavere (70 %)hvilket kan være en fordel. Efter min opfattelse et rigtig godt rør. Meget musikalsk.

Det kan typisk fåes for omkring 15-20 USD hos f.eks Tubedepot eller Tubestore.

Og har du lyst til at bruge lidt flere penge så er der altid de gamle Telefunken/Siemens/Philips/Mullard/Amperex osv. Men så taler vi også om rør fra 100 USD og op.

Forøvrigt har Solvin ret. Man kan sagtens beskadige soklerne ved for meget skiften.

Hilsen

Thomas P.

Hej Thomas,
jeg har prøvet at finde sådan et par rør som du har anbefalet mig. Dette er ikke lykedes, men til gengæld er jeg faldet over nedenstående. Kunne det være en mulighed og vil jeg monstro vinde noget?

• http://thetubestore.com/sovtek5751.html

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Jeg ville være ked af at anbefale dit forslag  da jeg ikke har hørt det.

Sovtek rørerne er for så vidt ok, men har ikke rigtig samme status som de andre mærker jeg nævnte.

GE røret kan du bestille jævnfør vedhæftede link. Når du ordrer får du mulighed for at give en kommentar til din bestilling, i hvilken du gør opmærksom på at du ønsker det pågældende fabrikat, samt at de evt. skal kontakte dig hvis det ikke længere er tilgængeligt.

http://www.tubedepot.com/nos-5751.html

mvh

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes