Nu er det ikke alle, der tør at bestille hi-fi udlandet. Det er de samme folk, som ikke tør bruge deres Dankort online herhjemme (hvis de da overhovedet har en computer eller et dankort).
Disse mennesker er hæmmet af deres frygt for at blive taget i røven online, så de betaler glædeligt 10.000 kroner for noget, der måske kunne købes for 3000,- online. Så kan man diskutere, hvor der er størst chance for, at man bliver taget mest i røven.
Den gennemsigtighed, som nettet giver, har gjort, at forbrugerne i stigende grad nemmere får indsigt i, hvad avancerne rent faktisk er, eller i det mindste i hvilket nabolag. Derfor excellerer story telling i høj grad i disse tider, for at tillægge produkterne falsk kvalitet, som hjælper forbrugeren til at æde de helt sindsyge priser. Man kan jo altid fortælle historien videre...
Derfor er det fedt, at René har revolutioneret branchen og satset på volumen frem for avance.
Flere har set i krystalkuglen, at det gælder om at få flyttet varer over disken, så hvis man så sælger hjemmefra, kan kapacitetsomkostningerne holdes på et minimum, hvorfor man kan tilbyde nogle helt andre priser.
Her kan man sige at forhandleren og forbrugeren deler fortjenesten i et eller andet forhold; forhandleren accepterer en lavere fortjeneste, mod at han sælger mere. Forbrugeren bruger til gengæld flere penge, da han kan få tingene billigere. Det er en ren win-win situation!
Jeg synes det er helt i orden, at forhandlerne tjener penge, for de har alle risici forbundet med salget, herunder bl.a. reklamation, transportskader, reperation, varelager, osv...
Det undrer mig bare, at det ikke er alle, der lærer af tidens trend og stadig forsøger at sælge til vejledende priser.
Magnepan MG20.1R koster f.eks. ca. 160.000,- hos Hifi4you, men du kan købe et sæt til £8000 hos Stoneaudio.co.uk, og til den pris, kan du garanteret få fragten gratis.
Det var lige det første eksempel, jeg kom i tanke om, men der er et utal af lignende tilfælde, og specielt på de kinesiske rørforstærkere, cdafspillere og kabler.