| Forfatter |
|
rasmuskarlsen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 168
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Står og vil have noget nyt lejetøj. Har hele tiden drømt om at få tilsluttet mit Pana PX80 42" Noget media maskina af en art (Primært for at kunne afspille DVD-ISO)
MEN.
Har indtil nu fundet at en Popcorn Hour formegentlig ville kunne løse alle mine behov angående afspilning. Dog er er en sidste ting jeg godt kunne mangle, nemlig brugertilpasning.
Eks. Covers på skærmen af de forskellige film, gerne lille beskrivelse osv af dem. Og det syns jeg ikke jeg kan finde noget om at man skulle gøre ed Popcorn Hour?
Derudover kunne jeg godt tænke mig et NAS drev, hvor jeg ligesom kan hente ting fra via min bærbare og lægge ting ind på.. Og syns det virker lidt besværligt med Popcorn Hour
Derfor har jeg idag lidt tænkt på en HTPC. Men pga. sparsomt budget ved jeg ikke om det kan lade sig gøre.. Idet man her vil kunne alt, og tilpasse ting som man ønsker det :)
Men hvad skal jeg have fat i der?
Kan nok gå med til et saml selv projekt hvis det er. Men er helt ude af hardware markedet (Har været ude at rejse osv) Så aner OVERHOVEDET ikke hvad man skal have idag.
Eneste krav:
Hurtig Skal kunne afspille DVD-ISO (Gpr jeg udfra alle Media center systemer kan pr. automatik) Kunne kobles op trådløst Digitalt video output (Gerne Superb Kvali, da mit pana PX80 ikke tåler mindre :D ) (Men ved dog ikke hvad prisforskellen er i de grafikkort) Kunne Outputte ALT lyd til min Reciever (Ingen dekodning nødvendig på comen)
Hvad kan det gøres til?
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun skal afspille DVD (ikke HD), så har du ikke behov for en særlig hurtig computer.
CPU: Intel Core 2 Duo E4600 eller lign. Ca. 700 kr.
RAM: 500 Mb (WinXP) eller 2 Gb (Vista)
Grafikkort: ASUS EN8600GT SILENT/HTDP eller lign. Ca. 600 kr.
Motherboard med Intel HD Audio lydkort (de har de stort set alle).
Grafikkortet er ikke særlig vigtigt. Du har blot behov for DVI eller HDMI udgang.
DVI kan konverteres til HDMI.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
HD, har jeg ikke brug for lige pt... Men Måske får jeg. Skal der noget større investering til for at kunne afspille HD?
De specs du skriver med kun 500Mb ram, syns jeg måske er for lidt. Vil gerne kunne køre det Media center rimelig hurtigt (Bliver idiot af at skulle vente osv) Hvorfor er grafikkortet ikke vigtigt, er det ikke det der bestemmer hvor pænt billedt bliver (Opscalering osv osv) Et lydkort, er det "Bare" et lydkort? (Altså skal selvfølgelig outputte direkte) Men er et Onboard nok? (Går meget op i lyden er perfekt, men ved ikke hvor meget et har at sige?)
|
| Til top |
|
| |
Claus.petersen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Kunne stadig godttænke mig at høre folk opfattelse til de gængse Tvkort (Kvalitet) Samt lydkort...
Men de det et slags styresystem eller hvad? Hvordan tilgår du det? Ville jo gerne at jeg kunne tilgå det hele via min bærbare (Så Min HTPC samtidig fungerer som en NAS for min bærbare)
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
HD kræver betydeligt mere. Specielt AVC/h264 codec, som benyttes på ca. halvdelen af alle blu-ray film.
500 Mb ram er rigeligt til WinXP med Media Player Classic. Men ram er billigt, så kast du bare mere i.
Det er ikke grafikkortet som opskalerer. Det er softwaren i din afspiller. Sætr skærmopløsningen til max af hvad din skærm
kan klare.
Lydkortet er irrelevant hvis du skal have det digitalt (ac3/dts) fra computer til receiver. Dog er der muligvis en fordel med
Vista (lydkvalitetsmæssigt).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil på ingen måde køre Vista :D Hmm... Er i tvivl hvor meget jeg kommer til at bruge HD. Men er selvfølgelig skod at købe noget som er forældet om 1 år... Hvad med hastighed på processoren, det ahr vel noget at sige (Vil have menuerne kommer lige når jeg trykker, og ikk et halvt milisekund efter) :D
Hmm troede det avr graffikkortet... Dvs at graffikkort er total irrelevant? Bare det billigste med digital udgang jeg kan komme i nærheden af?
Okay troede lydkortet havde noget at sige... Men det er bare fint hvis jeg kan nøjes med et onboard med Optisk ud så :)
Nu ahr jeg lige fået Zaptor fra Stofanet. Tænkte om det muligt at putte sit Zaptor kort i computeren på en måde, og droppe den irriterende langsom Zaptor boks? Og dermed få optagelse fra tv'et osv indbygget?
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
rasmuskarlsen skrev:
Vil på ingen måde køre Vista :DHmm... Er i tvivl hvor meget jeg kommer til at bruge HD. Men er selvfølgelig skod at købe
noget som er forældet om 1 år... Hvad med hastighed på processoren, det ahr vel noget at sige (Vil have menuerne
kommer lige når jeg trykker, og ikk et halvt milisekund efter) :D
|
|
|
For at afvikle visse HD codecs skal du have en ret kraftig CPU - f.eks. Intel E8400 eller Q6600.
Alternativt kan du benytte et grafikkort med hardware acceleration. Det er bare ikke helt uproblematisk at få til at virke -
specielt ikke i XP.
rasmuskarlsen skrev:
Hmm troede det avr graffikkortet... Dvs at graffikkort er total irrelevant? Bare det billigste med digital udgang jeg kan
komme i nærheden af?
|
|
|
Næsten. Jeg prøvede forgæves at få en maskine med billigt onboard intel grafikkort til at virke. Jeg ved imidlertid at Nvidia
serie 8000 og 9000 virker.
rasmuskarlsen skrev:
Okay troede lydkortet havde noget at sige... Men det er bare fint hvis jeg kan nøjes med et onboard med Optisk ud så :)
|
|
|
Da du ikke vil køre Vista bør du lige sætte dig ind i XP og kmixer problemet, som forringer lydkvaliteten. Kan omgås ved
kernelsteaming.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det lyder meget godt :) Ved ikke hvor meget hd jeg kommer til at afvikle HD. Men selvfølgelig hvis jeg kan nøjes med et onboard graffikkort, så kan jeg selvfølgelig nok give 1050kr for en CPU, der er også køler med :)
Har tænkt lidt på Vista da jeg ahr hørt det Media center der skulle være bedre... :) Men så kan den nævnte E8400 CPU vel også trække det?
Regner med 1-2gb ram så...
Der skulle ikke være problemer med onboardlyd så, hvis jeg kører Vista.? Det skal jo bare smækkes videre, uden windows ændrer noget som helst..
|
| Til top |
|
| |