Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej kan simpelthen ikke vælge...
Og har nu brug for lidt hjælp!

Har set på følgende HTPC

1:
Intel E8400 Processor (3ghz)
Intel G45 Chipset baseret bundkort (Intel GMA X4500HD onboard)

2:
AMD 4850e (2.5ghz)
AMD 790gx chipset baseret bundkort (ATI Radeon HD 3300 onbaord)

Følgende prioteres:
Mulighed for at køre 24/7, derfor er lavt strømforbrug selvfølgelig vigtigt.. Men kan ikke rigtig finde nogle sammenligninge rmellem de 2 setups

Skal primært bruges til HTPC, derfor er afspilning af Bluray, HD, og de nyeste MKV 1080p prioteret højt. Skal gerne kunne klares med en lille CPU load.

Har valget den AMD CPU grundet den bruger lidt strøm, og alle de andre AMD sparker strømmåleren ud af propotioner

Skal gerne kunne spilles på (Sådan ikke de allernyeste spil, men det ville være rart hvis muligheden var der. Dog er HTPC delen vigtigere)

Skal gerne være fremtidssikker.. (Altså holde i 2 år minimum!) Her er jeg måske lidt selv kommet frem til den konklusion at intel løsningen er mere fremtidssikker end AMD løsningen... Men er ikke sikker på dette! Derudover er AMD løsningen klart mest velegnet til spil (Den er faktisk temmelig overraskende) Men ved ikke om den er "fremtidssikker"?

Hvad mener i..
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

B0nde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Du vil aldrig kunne sætte noget hardware sammen der er fremtidssikret. Det du skal gøre op med dig selv er hvad du virkelig har af behov nu, hvis du giver dig til at ville fremtidssikre får du aldrig købt noget, for markedet ændrer sig hele tiden :)

Har selv lige købt et 780G + 4850e setup, og det er ret lækkert. Dog ikke optimalt endnu pga. dårlige drivere til IGP.
Til top Vis B0nde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B0nde

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 September 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu vælge Intel - det FUNKER simpelthen bare...

AMD har en underlig tendens til at køre lidt "sjovt"

Intel all the way...

Håber det kunne bruges hehe

Mvh.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Ja vil også sige Intel

De har altid fungeret lidt bedre end AMD (synes jeg i hvert fald). Og dem jeg har snakket med, har same holdning.
Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid kørt Intel CPU - lige siden min allerførste 286.

For et par måneder siden stod Asus P5B Motherboardet i mit MediaCenter af. Jeg tænkte, det måske var tid til at prøve noget nyt. I stedet for at hælde en masse strøm (= penge) i Core2Duo og 8800GT grafikkort, besluttede jeg at prøve et Gigabyte 780G motherboard med en AMD X2 4850E CPU.

I starten oplevede jeg en vis ustabilitet på MS IR extenderen, hvor det virkede som om knapperne satte sig fast. Belastende, men efter lidt forsøg med registry settings til forsinket opstart af host-controller, oplever jeg det meget sjældent.

Ellers har mine erfaringer kun været positive. HD (BluRay) kører ligeså godt som før - ca. 25% CPU belastning. Hvis jeg skulle bygge et nyt MediaCenter fra bunden af i dag, ville jeg stadig vælge AMD-vejen...

Til top Vis LarsenLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsenLP

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 September 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Jeg ville nu vælge Intel - det FUNKER simpelthen bare...

AMD har en underlig tendens til at køre lidt "sjovt"

Jeg har normalt haft de modsatte erfaringer

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Intel vs. AMD er en gammel debat, som du ikke kan få noget fornuftigt svar på.

I starten af 90erne kom AMD med gode kopier af Intels processorer: 386 og 486. Kopierne var gode og 100% kompatible
med Intels. Faktisk var bedre, da AMDs 486 kunne fås i 40 MHz udgave, mens Intels kun kørte 33 MHz. Det bedste var
imidlertid prisen - AMD var meget billigere end Intel. Jeg var stor fan af AMD i dengang.

Med Intels introduktion af Pentium fik AMD ikke længere lov til at lave kopier. Efter en længere periode, hvor de ikke havde
nogle moderne processorer at sælge, lancerede de deres egen CPU: K5. Det var en billig CPU, men ikke særlig hurtig og der
var problemer med næsten alle nye spil.

AMDs næste CPU, K6, var meget bedre og en værdig konkurrent til Intel. Den var vist noget hurtigere til floating point
operationer, mens Intel var hurtigst til heltal. Der var stadig problemer med kompabiliteten.

Jeg tror at K5 og K6 er grunden til, at mange tidliger AMD fans (som jeg) afskrev AMD for altid.

Deres nyere cpu'er har (med enkelte undtagelser) meget bedre rygter og vældig god performance. Prisforskellen mellem
Intel og AMD er imidlertid ikke ret stor mere, så det er primært hardcore fans, som køber AMD igen og igen.

Personligt har jeg valgt Intel.

Jeg har også valgt en Q6600 frem for en E8400. Det kunne du også overveje, hvis du vil være lidt fremtidssikret. Det
tungeste din HTPC kommer til at lave er dekodning af AVC/H.264, som du finder på mange blu-ray og HD MKV. En god
dekoder som CoreAVC kan nemlig udnytte fire kerner. Jeg tror nu sagtens af 2-kerne E8400 kan klare opgaven, men der er
mindre overhead (mindre fremtidssikring), hvis du f.eks. ønsker at lave andre operationer på billedet.

Dog bruger en quad core mere strøm end en dual core. Jeg vil dog under alle omstændighedder anbefale at maskinen
slukkes. Hvis den skal køre hele tiden, skal du benytte en serverdisk, f.eks. Seagate Barracuda ES2. Endvidere suger
maskinen masser af snavs til sig og du bør rense den mindst en gang om året.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes