Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Playback af DTS Audio CD på HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er den heldige ejer af en hel del DTS CD'er som jeg købte for en del år tilbage. Jeg har dog ikke fået hørt dem i nogle år nu, efter jeg gik over til HTPC.
Da jeg havde standalone afspiller, var det jo bare i med coax/toslink kablet i røven på afspiller og forstærker, i med cd'en, og så kørte det bare med dejlig musik i 5.1 kanals dts.
Men sådan er det ikke længere. :(
Jeg skal lige sige at jeg har ingen problemer what so ever med dts lyd i film, har sat ffdshow op til afkodning af lyd, og på film kører det bare derudaf. MEN så snart jeg vil afspille en af disse gamle cd'er, så går det galt.
Hvis jeg bruger ffdshows filter, så hakker og skratter lyden, så man kun kan tyde musikken. Sætter jeg afspilleren til at bruge ac3filter, kommer der kun whitenoise ud af højttalerne. Så intet af det er brugbart. Jeg har prøvet at gøre det både med digital gennem coax. og analogt men med samme resultat. Film virker, men ikke en dts cd.

Er der en der kender en guide til hvordan jeg får det til at virke. Synes ellers jeg har ledt overalt, men nu kan jeg næsten ikke finde på flere forsøg.

På forhånd tak.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Problemet er ganske simpelt:

En dts-cd består af dts modelleret ind i standard cd/pcm format: 44.1 kHz, 16 bit, 2 kanaler. Det virker på din standalone cd-
afspiller, da denne sender bitperfekt dts til forstærkeren, som så dekoder lyden.

Det virker ikke på din computer, da man skal gøre underlige ting for at få bitperfekt lyd ud i 44.1 kHz.

Computeren har imidlertid sjældent problemer med bitperfekt 48 kHz, som dts på dvd er modelleret i.
En afspiller som PowerDVD sørger endvidere for, at alle digitaloperationer bliver slået fra på når dvd sendes i spdif ud.

Løsningen er at få din afspiller og computer til at sende dts-cd'en bitperfekt til forstærkeren.
I afspilleren skal du slå alle digitaloperationer fra: Volumekontrol, EQ o.l.

Computeren er noget mere besværligt. Først skal du have et lydkort som understøtter bitperfekt 44.1 kHz. Herefter skal du
have driveren til at virke. Til sidst kan du prøve teknikker som Windows Vista, XP+ASIO eller XP+kernelstreaming.

Ikke helt nemt. Jeg måtte opgive da jeg forsøgte tilbage i 2005.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Fandt så midlertidig en halv løsning på problemet.....
Kan ikke finde ud af at få det gjort med Media Portal og Mediaplayer Classic som bruger externe filtre/codecs, men i alt min frustration prøvede jeg til sidst VLC, og den åd den. Det var lige godt dælens. Men det er jo også den letteste afspiller der overhovedet findes.
Men det er stadig kun en halv løsning for mig. Det skal jo gerne inplementeres i Media Portal, og ikke i et program der skal køre ved siden af.
Men nu ved jeg da i det mindste at den kan lade sig gøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes