Emne: Blu-ray afspilning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hanien Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har købt mig et Blu-raydrev, men synes afspilning trækker lidt hårdt på systemet.
Når jeg afspiller fra skiven kører det stort setproblemfrit -der er meget lidt hakken, ikkenoget der generer.
Hvis jeg lægger filmen ind på HDD som iso, hakker filmen voldsomt. Jeg kan se at powerdvd er helt oppe og snuppe 70 - 90% af cpu kraften. 
Her er mine specs:
CPU : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz System Memory : 2048 MB Graphics Card : Intel(R) G35 Express Chipset Family - onboard grafikkort
Hvad er klogest at opgradere, grafikkort, processer eller ram? Vil et nyt grafikkort ikke kunne aflaste cpu'en?
Nu har jeg kun prøvet at afspille en hd-dvd film og en blu-ray, men jeg er ikke synderlig imponeret, er det mit setup her ikke kan gengive Blu-ray ordentlig, har jeg ikke setde rigtige film eller er Blu-ray opblæst?
Jonas __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
DenUkendteFisk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have et grafikkort der kan dekode bluray filmene i stedet for din cpu gør det.
ATI HD2xxx serien og opefter kan dette og på nVidias side kan jeg ikke hvor langt ned der er understøttelse for BD film,
men mener nok at 8xxx serien og opefter kan, måske endda ældre.
__________________ Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
DenUkendteFisk skrev:
Du skal have et grafikkort der kan dekode bluray filmene i stedet for din cpu gør det. ATI HD2xxx serien og opefter kan dette og på nVidias side kan jeg ikke hvor langt ned der er understøttelse for BD film, men mener nok at 8xxx serien og opefter kan, måske endda ældre. |
|
|
Vil dette kunne gøre det? http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482542&am p;searchArea=&Soegeord=ati+hd __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der burde ikke være forskel på afspilning fra skive og afspilning fra iso image.
Jeg tror derfor, at det ikke er den samme film du sammenligner afspilning fra skive vs. afspilning fra iso image.
Måske er filmen på skiven i MPEG2 eller WVC1 videocodec mens iso image er AVC/H264 evt. med BD+? De to første codecs
er nemlig ikke så ressourcekrævende som AVC/H264. BD+ kræver ekstra ressourcer, da data skal dekrypteres en ekstra
gang.
Det kan måske være en løsning for dig at købe et DXVA kompatibelt grafikkort:
* ATI Radeon™ HD, ATI HD3850/3870/4850/4870
* AMD Hybrid CrossFireX™ 780G series
* nVidia GeForce 8500, 8600, 9600 or better
nVidia virker vist ikke med WVC1.
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Der burde ikke være forskel på afspilning fra skive og afspilning fra iso image.
Jeg tror derfor, at det ikke er den samme film du sammenligner afspilning fra skive vs. afspilning fra iso image.
Måske er filmen på skiven i MPEG2 eller WVC1 videocodec mens iso image er AVC/H264 evt. med BD+? De to første codecs er nemlig ikke så ressourcekrævende som AVC/H264. BD+ kræver ekstra ressourcer, da data skal dekrypteres en ekstra gang.
Det kan måske være en løsning for dig at købe et DXVA kompatibelt grafikkort:
* ATI Radeon™ HD, ATI HD3850/3870/4850/4870 * AMD Hybrid CrossFireX™ 780G series * nVidia GeForce 8500, 8600, 9600 or better
nVidia virker vist ikke med WVC1.
|
|
|
Jeg tror det er fordi mit system er så presset og der måske er nogle små faktorer i forskellen på at afspille direkte fra skive til at afspille fra hdd der får bægeret til at flyde over - som skrevet er Power DVD nogle gange oppe og bruge 90% af cpu krafterne.
Jeg harselv siddet og kigget på ATD HD3xxx og ATI HD4xxx og umiddelbart var jeg faldet for HD3600.
Du anbefaler HD3850 og opefter, burde jeg mindst gå med HD3850?
Hvordan fungerer det i forhold til BD Live? __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afspilning fra harddisk burde være hurtigere, da AACS dekrypteringen allerede er sket.
Jeg vil ikke anbefale nogen af ovenstående kort. Listen er taget fra doom9.nets tråd om Media Player Classix DXVA - DXVA
er teknologien, som giver mulighed for hardwaredekodning.
Hvis doom9 ikke var nede kunne jeg linke til tråden, du må evt. selv finde den hvis du er interesseret i yderligere detaljer.
Hvis jeg skulle vælge mellem opgradering af grafikkort eller cpu ville jeg vælge cpu'en. En dejlig hurtig Intel Core2 Quad,
eksempelvis Q6600, Q8200 eller Q9300. Det giver en masse fleksibilitet hvis man ønsker at gøre noget med billedet.
Jeg ved ikke hvad BD Live er.
Hvis jeg skulle komme med en anbefaling ville det være at smide PowerDVD ud.
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil du anbefale i stedet for PowerDVD?
Jeg har dette bundkort og bruger onboard grafikkort, skal jeg så ikke under alle omstændigheder skal have nyt grafikkort, da det ikke understøtter VC-1 eller h.264?
Bundkort: http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=584&a mp;l4=0&model=1912&modelmenu=1 __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du kigget på VLC Player?
Hilsen EyeOfBeauty 
|
| Til top |
|
| |
DenUkendteFisk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
VLC kan da ikke afspille bluray discs pt?
__________________ Don't ever argue with an idiot, he will bring you down to his level and beat you with experience
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hanien skrev:
Hvad vil du anbefale i stedet for PowerDVD? |
|
|
Det kommer an på hvor meget nørd/entusiast du er.
Jeg har dokumenteret min eget setup her.
Men den er muligvis allerede forældet, da der for nylig kommet en ny udgave af MPC, som måske kan afspille blu-ray uden
at konvertere til Mastroska først.
Hanien skrev:
Jeg har dette bundkort og bruger onboard grafikkort, skal jeg så ikke under alle omstændigheder skal
have nyt grafikkort, da det ikke understøtter VC-1 eller h.264? |
|
|
Burde ikke være nødvendigt med en hurtig CPU. Jeg har selv Q6600 og benytter ikke DXVA, selvom grafikkortet delvis
understøtter det. Jeg har dog oplevet problemer med et billigt onboard kort på en anden pc, så prøv dig frem...
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Burde ikke være nødvendigt med en hurtig CPU. Jeg har selv Q6600 og benytter ikke DXVA, selvom grafikkortet delvis understøtter det. Jeg har dog oplevet problemer med et billigt onboard kort på en anden pc, så prøv dig frem... |
|
|
Det er bare så dyrt at prøve sig frem 
Jeg må gå i tænkeboks - lige nu er pengepungen ikke til opgradering, medmindre jeg kan overtale ungerne til at de ønsker sig ny CPU i julegave.
Tak for hjælpen __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg ved så er din Cpu lidt i underkanten til afsplining af HD materiale. så vidt jeg ved anbefaler man 2.2ghz eller mere( med 2 eller flere kerner ).
og når du tilmed ikke har hardware acceleration af HD film fra grafikkortet kan jeg godt forstå det hakker lidt.
mit system er lidt anderledes...
AMD Phenom Quadcore 9750 cpu 2.4ghz et onboard Geforce 8200 og 2gb ram
den mest krævende BD film 1080 fra harddisk indtil vidre har snuppet 35-45% cpu ved mig og generelt ligger de på 10-20% for en 720 og ca 20-30 for en 1080
mit geforce 8200 understøtter hardware acceleration af bd materiale.
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at der kunne være flere løsninger som foreslået, men der er jo ikke megen ide i at eksperimentere med løsninger af den dyre slags, vel? For at sige det som det er, G35 er ikke noget at skrive hjem om (desværre), så det er værd at kigge den vej for en forbedring. Den har ikke hardware understøttelse for H264, har den?? Men det skal man bruge, ja ok, ikke nødvendigvis ved en hurtig CPU, men ellers. Så et sted foreslår du selv et HD 3450 kort. Det koster 250 kr, det er da til at holde ud. Og hvorfor kan det så være løsningen bortset fra prisen? Fordi det har hardware acceleration for de codec der bruges ved blu-ray, inklusive H264. Forudsat naturligvis at programmet der anvendes ved afspildning også udnytter dennne omstændighed. Og det vil bringe CPU load ned på et fornuftigt niveu. 250 kr, det er da ok et sted. Man skal ikke være bange for at den lave pris giver en dårlig kvalitet, det er ikke tilfældet. Bedre endnu er et af de nye 4350 eller 4550 kort der har samme chip som et 4850 eller 4870 kort. Og du får 7.1 lyd ud via HDMI. Husk et kort med tilhørende dongle, den er svær at skaffe selvstændig. Et HD 4350 kort er nede omkring 350 kr. De er også hurtigere end et HD 3450 kort, som også kun kan levere DTS eller dolby 5.1 ud i lyd. Køb en silent type hvis du kan få det. Og husk en dongle, det fordyrer med 50 kr, men skal bruges hvis du vil have lyden ud via HDMI.
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T: Tror lige det var det svar jeg søgte. billig løsning = godt i en juletid)
Der er ingen hardware acc. via grafikkortet onboard, så det har du helt ret i.
Jeg har siddet og set lidt efter 4350 og 4550, men kan ikke lige se forskellen, så umiddelbart vil jeg gå efter et 4350, da det er klart billigst passivt.
Jeg har lidt svært ved at gennemskue om kortene indeholder dongle, kan du evt linke til et, så jeg ved hvad jeg skal se efter. I dag sender jeg lyden ud optisk via lydkortet onboard, men det er en god fremtidssikring. __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
Hanien Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte et HD4550 kort og nu spiller det hele.
Tak for hjælpen alle. __________________ HTPC: 1,86 gHz Intel Duo Core 2, 500 GB HDD, 7.1 lydkort, DIGN HV5, Microsoft Vista Premium, Logitech Harmony 885, Denon AVR-2802, Fujitsu-Siemens Myrica 40", Extender: Xbox360
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|