| Forfatter |
|
Marty McFly Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har en ældre PC som jeg bruger som mediecenter. Jeg har monteret et M-Audio surround lydkort i computeren (dejligt kort med lækker lyd ).
Problemet er at når jeg slukker eller tænder for computeren må forstærkeren til højtalerne ikke være tændt, hvis jeg vil undgå nogle rigtige skrækkelige lyde/brag når lydkortet bliver slået til eller fra. Er der andre der har haft samme problem og evt. har en løsning på dette.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En skilletrafo er en mulig løsning.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din forstærker/lydkort ellers tillader det, kan du skifte til optisk digital overførsel (vha. et optisk kabel naturligvis). Ellers kan du købe en skilletrafo fra f.eks. Hi-Fi klubben. Denne skiller signalet galvanisk fra PC til forstærker. Hvis du er heldig kan det være, at det stopper hvis du vender netstikket på din forstærker 180 grader. Ellers må du ty til en af de andre løsninger. Problemet opstår fordi der er forskel på stel-niveauet fra din PC til din forstærker. Denne forskel kan ske at være på 115 V. En -kæmpe- forskel ifht. linie-niveauet, der er ca. 1-2 V.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Marty McFly Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre ikke nogle optiske udgange på lydkortet. Men når du siger at det er pga. stor forskel på stel niveauet kan det så måske gøre det med at jorde hele molevitten ??
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke rigtigt. For det du jorder er kun kabinetterne og har som sådan ikke noget med stel at gøre. En jording af et produkt kan som regel kun være med til at tage uønsket "brum".
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Marty McFly Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg må prøve sådan en skilletrafo fra hifiklubben. Mange tak for hurtige og brugbare svar.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello? Hello? Anybody home? Huh? Think, McFly! Think!
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Marty McFly Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj.
Nu har jeg prøvet med en skilletrafo fra hifiklubben, men desværre med samme resultat
Knald og brag i højttalerne under opstart og når PC'en lukker ned.
Er der nogle der har andre gode ideer ????
|
| Til top |
|
| |
Gigabyte Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som at der kommer "DC" dvs jævnstrøm på udgangene.
LØSNING:
3 STK 2 pol relæer KLIPPER SIGNALET.
Jeg styrer relærne fra PC'ens Printer port, (da mit bundkorts printer port ben 1 går til 0 (slukker)
ved stdby/dvale, men ellers kan en alm kontakt bruges.
Så er det bare at slukke den inden pc'en slukkes.
|
| Til top |
|
| |
Marty McFly Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også bare slukke min forstærker først men problemer opstår hvis jeg ikke husker at slukke forstærkeren først.
Min plan er at bruge effektdelen i min gl. prologic receiver og køre linie signalet fra mit M-Audio lydkort direkte i effektrinnet. Derfor vil der være skruet helt op, da der jo ikke er forforstærkerens volumenkontrol i mellem lydkort og effekttrin. Med andre ord er jeg grundigt bange for at mine højttalere svider af hvis de får det brag med fuld effekt.
Ideen med at styre med printerporten lyder spændende, da jeg mangler et tænd signal efter at lydkortet bliver slået til under opstart og et sluk signal inden at computeren går ud ved nedlukning. Er det på de tidspunkter at printerporten tænder og slukker ????
|
| Til top |
|
| |
Gigabyte Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja printer porten bliver styret af Bundkortets BIOS, på nogle boards (mit er baseret på mobile Intel 945G), bliver alle porte lukket ned ved S3 Stdby, for at fortælle enhederne at systemet lukkes ned.
Jeg ved at det absolut ikke er alle bundkort der gør det korrekt, dvs lukker all hardware portene ned elektrisk.
Mit primære bundkort "Gigabyte nFore9400" lukker ikke COM/Printerportene korret ned før S3 dvale.
|
| Til top |
|
| |