Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gulv vs. kompakt @ luft+plads (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thumsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Ja så blev det tid til mit første indlæg på forummet!

Har fået tilbudt en Panasonic Sa-he7 meget billigt, og vil finde nogle passende højtallere dertil. Går lidt og tænker i retning er en mindre Dali gulvmodel eller et par Paraghim parret med en aktiv subwoofer. Anlægget skal spille i et værelse på 3x5m, og skal stå midt på den ene langside. Hører mest elektronisk musik, så en markant bas ville være godt, men søger også dybde og ambience i lyden!

Mit spørgsmål er så, om jeg bør overveje et par kompakt højtallere til væggen istedet for et par pladstagende gulvhøjtallere. Men...

1. Hvor meget luft/plads kræver et par gulvhøjtallere af mindre kalibre, tænker på om de skal stå en halv meter fra væggen, eller om 15cm er fint selvom der eks. basrefleksport bagudvendt?

2. Kan et par kompakt højtallere spille op med et sæt gulvhøjtallere hvis jeg har en aktiv sub på gulvet?

3. Vil et par kompakt højtallere monteret på væggen ikke giver rystelser i væg, evt. forvrænget lyd?

På forhånd mange tak!

Hvis du har nogle højtallere du mener kan have min interesse, så skriv endelig en PB eller en sms til 53 370 570

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Fordi en stativhøjtaler har lavere nederste grænsefrekvens lader den sig placere tættere på væggene.

Faktisk gør det ikke så meget om porten er placeret bagpå eller foran. Udstrålingen er alligevel 2pi (306 grader) ved de lave frekvenser.

Tænker du på den Paradigm 90 fra HFK? Den vil jeg godt nok fraråde, da den kun spiller (opgivet) lineært ned til 110 Hz. Dermed vil subwooferen stjæle af øvre bas - og det kan høres. Nederste acceptable delefrekvens er efter min mening 80 Hz. Den dybere delefrekvens er naturligvis kun bedre, såfremt front-højtalerne kan følge med.

Forslag til højtaler: Jeg har meget godt at sige om B&W CM1. De er selvfølgelig også en pæn slat dyere end de Paradigm 90. Ellers er de små modeller fra Audio Pro også gode.

EDIT: De små fra System Audio er i øvrigt også fuldt acceptable. Dertil kan i øvrigt monteres vægophæng, således at de kan vægmonteres uden at man selv skal skrue i højtaleren. Der er nemlig monteret beslag hertil.

EDIT #2: Mine egne System Audio 1280, der er nogle lidt mindre gulvhøjtalere (2x5.5" bass + diskant) er placeret 25 cm fra væggen, målt hen til bagsiden af højtalerkabinettet. De skal bestemt ikke tættere på væggen. Der bliver i øvrigt delt til subwoofer ved 60 Hz. Uden denne deling skulle de nok 10-15 cm længere væk fra væggen. Mindst. Jeg vil nok ikke anbefale mindre afstand til selv ikke en endnu mindre gulvhøjtaler. Derved bliver lyden for mudret.

Thumsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Har kigget på et ældre sæt paradigm 7se mk3. Har ladet mig fortælle at de ældre modeller skulle være bedre. Men har dog ikke formået at kunne finde data på dem! Får jeg mere ved kompakt end gulv kontra penge?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Thumsi skrev:
Har kigget på et ældre sæt paradigm 7se mk3. Har ladet mig fortælle at de ældre modeller skulle være bedre. Men har dog ikke formået at kunne finde data på dem! Får jeg mere ved kompakt end gulv kontra penge?

Kender dem desværre ikke. Faktisk får man nok mere for pengene ved at købe gulvhøjtalere. Man får ihvertfald flere materialer målt i [kg].

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

>om jeg bør overveje et par kompakt højtallere til væggen istedet for et par pladstagende gulvhøjtallere.

Minimalistisk:

9 cm dybe. Billige synes jeg. Kan indbygges i væggen, der udfræses. Eller bare på væggen.

Eller disse som er meget dyrere. The Amina SoundUnseen speaker is completely invisible being plastered into the wall.

Citér:

The Amina® AIWX Plaster In-Wall loudspeaker series (SoundUnseen) is the world’s first high performance loudspeaker that is designed to be skimmed over with 2mm of normal finishing plaster, providing a completely concealed audio solution whilst allowing designers and builders a very high quality wall finish ready to accept a decoration of choice (paint, paper, textured plaster etc).

Thumsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Intet indbygning, desværre. Huset er til salg, så det giver lidt sig selv. Men et sæt kompakt til ophængning ville ikke fylde meget på væggen. Der sidder alligevel et fladskærm i forvejen.

Bør vel sige at mit budget for de to front-ht'ere er på 1500kr, så skal have fundet et par på brugtmarkedet!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes