Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Wilson Audio cup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kende disse vel godt 10 år gamle super kasser og er de noget ved? Hvad er godt og hvad er skidt og ikke mindst hvad skal de koste i god stand?

http://www.avrev.com/home-theater-loudspeakers/bookshelf-mon itor-loudspeakers/wilson-audio-cub-ii-loudspeakers.html

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at sende en PB til Batemandk, jeg ved han havde et sæt cub mk1 som han købte brugt og siden solgte, hvis jeg ikke husker helt forker er det vel 1- 1,5 år siden han solgt hans.

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Det må jeg prøve. Tak for det.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Wilson Audio Cub's for nylig og har opgraderet til et sæt von Schweikert.

Du linker til II'eren, er det I eller II vi snakker om?

Jeg havde selv I'eren, og synes egentlig det er en glimrende højttaler. Har selv haft "reol"-højttalere i lang tid, og har derfor ikke savnet bassen - hvilket der ikke er meget af. Men der er den bas, man kan forvente af "små" højttalere (de er jo ikke helt små endda).

Jeg købte mine for ca. 1 år siden, og der var prisen ca. 20k for et pænt sæt. Heldigvis er de fleste i ret god stand.
I dag vil jeg tro prisen ligger omkring 16-18k for I'erne og 30-35k for II'erne per sæt.

Hvis du har specifikke spørgsmål til Cubs, så bare spørg løs.

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har haft et sæt Wilson Audio Cub's for nylig og har opgraderet til et sæt von Schweikert.

Du linker til II'eren, er det I eller II vi snakker om?

Jeg havde selv I'eren, og synes egentlig det er en glimrende højttaler. Har selv haft "reol"-højttalere i lang tid, og har derfor ikke savnet bassen - hvilket der ikke er meget af. Men der er den bas, man kan forvente af "små" højttalere (de er jo ikke helt små endda).

Jeg købte mine for ca. 1 år siden, og der var prisen ca. 20k for et pænt sæt. Heldigvis er de fleste i ret god stand.
I dag vil jeg tro prisen ligger omkring 16-18k for I'erne og 30-35k for II'erne per sæt.

Hvis du har specifikke spørgsmål til Cubs, så bare spørg løs.

Det er sku super!

Tak for svar, vi snakker om I'erne.

Jeg vil høre hvor pladskrævende de er, hvor langt fra bag- og sidevæg har de brug for?
Er der nogle musikgenre de fortrækker frem for andre?
Hvad var nyprisen for I'erne?
H. b. d. i cm., hvis det ikke er for meget forlangt?
Jeg har ikke kunne finde noget specifickt data på I'erne på nettet, så hvis du har nogle links til div. test og andet, må du gerne poste dem også!

1000 tak

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde I'erne i min gamle lejlighed og i et par måneder i hus.

De performede rigtigt godt med ca. 60cm fra bagvæg og sidevægge. Tror ikke de må stå meget tættere på. Men rumakustik kan man ændre lidt på med skumplader og andet...
Tror nu godt de kunne bruge endnu mere plads.

Jeg fik at vide at nyprisen i DK var 120.000 kroner i sin tid. Dette har jeg dog ikke kunnet bekræftet nogle steder, og tror dog også de var noget billigere, måske 80-90.000 kroner for et sæt.

Dem jeg havde, havde dog fået skiftet diskanterne, og manglede derfor den skum, der skulle sidde ved diskanterne.
Højttalere på dette niveau, SKAL bare være i tip top stand, og jeg vil ikke anbefale at købe nogle, hvis de ikke ser 100% originale ud.
Har hørt om "fuskere", der har skiftet defekte diskanter ud med "falske" uoriginale enheder - Det er altså ikke det samme.
Så tag dig i agt. Uoriginale enheder i et sæt Wilson Audio Cubs, halvere prisen (mindst!) efter min mening.

Jeg har dog ikke nogle mål på dem, men måske kan du få et ca. indtryk fra en række billeder her:

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange, de ser jo søde ud.

1000 tak for det!

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg havde I'erne i min gamle lejlighed og i et par måneder i hus.

De performede rigtigt godt med ca. 60cm fra bagvæg og sidevægge. Tror ikke de må stå meget tættere på. Men rumakustik kan man ændre lidt på med skumplader og andet...
Tror nu godt de kunne bruge endnu mere plads.

Jeg fik at vide at nyprisen i DK var 120.000 kroner i sin tid. Dette har jeg dog ikke kunnet bekræftet nogle steder, og tror dog også de var noget billigere, måske 80-90.000 kroner for et sæt.

Dem jeg havde, havde dog fået skiftet diskanterne, og manglede derfor den skum, der skulle sidde ved diskanterne.
Højttalere på dette niveau, SKAL bare være i tip top stand, og jeg vil ikke anbefale at købe nogle, hvis de ikke ser 100% originale ud.
Har hørt om "fuskere", der har skiftet defekte diskanter ud med "falske" uoriginale enheder - Det er altså ikke det samme.
Så tag dig i agt. Uoriginale enheder i et sæt Wilson Audio Cubs, halvere prisen (mindst!) efter min mening.

Jeg har dog ikke nogle mål på dem, men måske kan du få et ca. indtryk fra en række billeder her:

Det kan godt være jeg spørger lidt dumt men de diskanter du fik skiftet til er da ikke de org. Kan se der er en bøjle foran. Hvad er det for nogle bøjler, og hvad er det for diskanter. Er det fra en eller anden JM LAB højttaler de er taget fra ? Fik du dem selv skiftet eller købte du højttalerne sådan ?

Hvordan kan du egentlig sige med så stor sikkerhed at prisen er 2 til 4000 mindre på et år ? Hvad så om 2 år koster de så 8000 for et sæt, og 4 år er de gratis eller hvad ?

Til top Vis guffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guffi

Batemandk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej Zico,

Jups. Som Dan. A så fint husker er et sæt WA Cubs MK I en af mange ht'ere jeg har haft.

Den pris du nævnte i din PB lyder ganske fair hvis de står i fin stand.

Det er den ht jeg har haft med mest dynamik i det øvre spektrum. Den har nemlig ikke meget i det nedre  Hvis dit rum er mere end 12-15 m2 vil jeg mene den skal parres op med en god sub.

Til gengæld er den super nem at drive. havde den sammen med en musical fidelity A5 forstærker og nåede aldrig have volumen over 20%.

Men klart en lækker højttaler.

Til top Vis Batemandk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batemandk

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

@guffi
Det er lige på grund af det med min diskant, at jeg advarer andre. Uoriginale diskanter er IKKE det samme.
Ham jeg købte dem af sagde det var de originale, men jeg fik dem senere byttet.

Der er rigtigt nok ikke den bøjle på de originale Cub I.

Hvor fra læser du at jer "med så stor sikkerhed" vurdere brugtprisen??

Jeg skrev følgende: "I dag vil jeg tro prisen ligger omkring 16-18k for I'erne og 30-35k for II'erne per sæt". Hvis ud læser dette som at jeg er 100% sikker på prisen, og jeg er den eneste der har ret, så er det vist dit problem...

Jeg blev spurgt om et kvalificeret bud på en brugtpris, og det kom jeg med efter min mening. Du kan jo komme med dit bud...

Mit gæt er at et sæt Wilson Audio Cub I nok ikke forløbig (et par år) kommer under 14-15k for et sæt.

@zico
Har fundet mere info frem, som jeg fandt i sin tid, da jeg købte dem:

Wilson Audio Cub I: 84.000,- kroner (1998-1999)

Description: Two-way, reflex-loaded loudspeaker. Drive-units: 1" inverted metal-dome tweeter, two 6.5" treated-paper cone woofers.
Crossover frequency: 1.8kHz.
Frequency response: 50Hz–25kHz, ±3dB; 55Hz–22kHz, ±1.5dB.
Sensitivity: 94dB/W/m. Nominal/Minimum Impedance: 4 ohms/2.8 ohms at 400Hz.
Recommended minimum amplifier power: 7W.
Dimensions: 22" H by 10" W by 22" D (to nearest inch, including crossover cups).
Weight: 75 lbs each.
Finishes: black laminate, standard; painted, add $400; wood veneer, add $640.
Serial numbers of units reviewed: 0131 & 0132 (also 0129, 0130 & 0135 in home theater applications).
Price: $5900/pair (1998); no longer available (2005). Approximate number of dealers: 40.
Manufacturer: Wilson Audio Specialties, Inc., 2233 Mountain Vista Lane, Provo, UT 84606. Tel: (801) 377-2233. Fax: (801) 377-2282. Web: www.wilsonaudio.com.

Er enig i det @Batemandk skriver.

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo fantastisk hvad sådan et forum kan bidrage med. Jeg takker endnu engang for jeres indlæg og medhjælpsomhed.

Og søde ser de nu ud!

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@guffi
Det er lige på grund af det med min diskant, at jeg advarer andre. Uoriginale diskanter er IKKE det samme.
Ham jeg købte dem af sagde det var de originale, men jeg fik dem senere byttet.

Der er rigtigt nok ikke den bøjle på de originale Cub I.

Hvor fra læser du at jer "med så stor sikkerhed" vurdere brugtprisen??

Jeg skrev følgende: "I dag vil jeg tro prisen ligger omkring 16-18k for I'erne og 30-35k for II'erne per sæt". Hvis ud læser dette som at jeg er 100% sikker på prisen, og jeg er den eneste der har ret, så er det vist dit problem...

Jeg blev spurgt om et kvalificeret bud på en brugtpris, og det kom jeg med efter min mening. Du kan jo komme med dit bud...

Mit gæt er at et sæt Wilson Audio Cub I nok ikke forløbig (et par år) kommer under 14-15k for et sæt.

@zico
Har fundet mere info frem, som jeg fandt i sin tid, da jeg købte dem:

Wilson Audio Cub I: 84.000,- kroner (1998-1999)

Description: Two-way, reflex-loaded loudspeaker. Drive-units: 1" inverted metal-dome tweeter, two 6.5" treated-paper cone woofers.
Crossover frequency: 1.8kHz.
Frequency response: 50Hz–25kHz, ±3dB; 55Hz–22kHz, ±1.5dB.
Sensitivity: 94dB/W/m. Nominal/Minimum Impedance: 4 ohms/2.8 ohms at 400Hz.
Recommended minimum amplifier power: 7W.
Dimensions: 22" H by 10" W by 22" D (to nearest inch, including crossover cups).
Weight: 75 lbs each.
Finishes: black laminate, standard; painted, add $400; wood veneer, add $640.
Serial numbers of units reviewed: 0131 & 0132 (also 0129, 0130 & 0135 in home theater applications).
Price: $5900/pair (1998); no longer available (2005). Approximate number of dealers: 40.
Manufacturer: Wilson Audio Specialties, Inc., 2233 Mountain Vista Lane, Provo, UT 84606. Tel: (801) 377-2233. Fax: (801) 377-2282. Web: www.wilsonaudio.com.

Er enig i det @Batemandk skriver.

Nej tak du, jeg skal ikke side her og kloge mig på hvad tingene kommer til at koste i fremtiden, og "ødelægge " brugtpriserne endnu mere end de er i forvejen, og måske gøre dem usælgelige, fordi en eller anden har nævnt nogle priser herinde. Så det er jeg ikke interesseret i daniels.

Til top Vis guffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guffi

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

havde også et par,men du skal nok overveje hvis der ryger en enhed,ifølge det jeg fik oplyst koster de ca 10000 pr stk(bas\mellemtone)
Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

De spiller rigtig god de cub'er - de er dog efter min mening meget krævende/selektive med hvad for noget udstyr der er spændt for. Får de rigtig godt grej så lyder de rigtig godt. De spiller hvad der kommer ind.

En ting som efter min mening er lidt trist med en stander højtaler af den størrelse det er at jeg ikke synes de går særlig dybt (Det var batemandk's jeg hørte, dog hos en nyere ejer)

Mvh. Henrik

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ja enhederne er ret dyre, men jeg må jo så også sige, at jeg aldrig selv (uforskyldt!) har brændt enheder af de sidste 15 år i min hifi-karriere. Har ikke indtryk af at de Wilson er følsomme overfor det.
Jeg havde flere gange nogle fester med høj musik, og de spiller da absolut højt uden forvrængning.

Gode højttalere vil gerne have godt udstyr tilsluttet
Jeg brugte en Doxa og en DIY Zappluse sammen med mine, og det var ok.

I forhold til deres størrelse er der ikke meget bas, hvilket egentlig er lidt underligt når nu det også er basrefleks, der så kunne tunes lavere end f.eks. lukket.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes