Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Sammensæt min 1080p film PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Det er lang tid siden jeg havde fingeren på pulsen angående hjemmebyg af PC'er, og aner derfor ikke hvilke komponenter der er de optimale i dag. Derfor vil jeg gerne have forslag på en totalløsning der kan erstatte mit nuværende "Mediacenter" (der knap kan køre 720p film). Det vil sige:

• Kabinet (Billig minitower kabinet, da PC'en er skjult i andet rum! evt. med PSU)
  • Bundkort (Skal gerne være optimeret til Full HD processing)
  • CPU (Skal trække 1080p materiale uden problemer!)
  • Grafikkort (Skal arbejde godt sammen med bundkortet med at trække 1080p materiale, det være  sig både downloadet og fra BluRay disc)
  • Ram (Passe godt til bundkort)
  • Køler til CPU

Pc'en skal kunne køre MCE og 1080p film fuldstændig flydende uden problemer og være sammensat af kvalitetsprodukter så den kører stabilt  Jeg har 4x500GB SATA-harddiske. Det er klart at lydkvaliteten skal være fin, da PC'en bliver tilsluttet mit anlæg (der kan ses i fodnoten) tilslutningen på preampen er left/right phonostik (RCA).

Jeg har dette kit: http://www.hauppauge.com/site/products/data_pvr150mckit.html som skal kunne bruges med komponenterne.

PC'en står i et andet rum, så støjniveau er ligemeget. Min projektor Sanyo PLV-Z5 skal bruges med PC'en og på sigt Sanyo PLV-Z3000.

Jeg kan selv samle skidtet, så hvis i kommer med forslag på komponenter, og skriver et par linier om hvorfor de passer godt sammen, og evt. med links til hvor jeg kan købe dem (evt. samlet ved én internetforhandler) så ville jeg være yderst taknemmelig!  Prisen på komponenterne må samlet være 5000kr.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Dennis aka Kajkagen

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

• Silverstone LC17
  • Corsair PSU (350W eller 400W)
  • Asus P5N7-VM
  • E5200 (eller større)
  • Intet (er på MB)
  • 2 x 2 GB PC6400 af den billigste slags
  • Arctic Coolinger Freezer 7 PRO
  • Og hvis du gerne vil have bitsteaming af HD-formaterne; Asus Xonar HDAV 1.3 (non-deluxe er fint nok)..

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Kajkagen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Ingen andre end Dare_Devil der vil hjælpe ?

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:
    Ingen andre end Dare_Devil der vil hjælpe ?

Er mit forslag ikke godt nok :P..

- du må jo lige sige, hvis der er noget, der ikke er godt nok, eller du har nogle spørgsmål angående komponentvalg :P.. Så lige, at du kører RCA (analog; så er Xonar HDAV 1.3 ikke nødvendigt, så der skulle fint være plads til en lækker CPU (E7300 eller E8400) - og et lydkort til analogt brug; fx dette..

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=213899&se archArea=&Soegeord=

Kajkagen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jojo, bevares tak for dit input!
    Det ville dog være fedt hvis du ville skrive hvorfor du har valgt de forskellige komponenter frem for andre, f.eks. asus frem for gigabyte osv.

På forhånd tak!

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:
  • Silverstone LC17
  • Asus P5N7-VM
  • E5200 (eller større)
  • Intet (er på MB)

Og hvis du gerne vil have bitsteaming af HD-formaterne; Asus Xonar HDAV 1.3 (non-deluxe er fint nok)..

• Kabinettet et lækker, ikke for stort, men har stadig plads til det hel (fx hele 6 harddiske) og det er relativt billigt.

Strømforsyningen er relativt billig, energieffektiv og yderst støjsvag.

Bundkortet er udstyret med nVidias onboard 9300 kort. Der er ikke noget specielt ved Asus bordet ud over, det har Displayport, samt at jeg har gode erfaringer med dette board. Du kunne for min skyld vælge ethvert andet board med onboard 9300/9400 kort (tror ikke, der er den store forskel). 9300/9400 kortet er i stand til at hardwareaccelerere HD materiale, så CPUen aflastes enormt, det bruger ikke ret meget strøm, og så er det en af de MEGET FÅ løsninger, der kan outputte 24p, hvilket fjerner motionjudder, se fx denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72563&P N=1

E5200 er blot en lille og billigt CPU (for at holde prisen nede), men kan se, at der nok godt kan blive plads til en E7300 eller E8400; så nup den istedet.

I dag er det stort set sådan, at RAM er RAM. Kan de køre PC6400 er det ALT nok; så er der allerede plads til overclocking, hvis man er til den slags, så at give ret meget mere end de billigste koster, er bare penge ud af vinduet.

Og til sidst køleren; den er dejlig støjsvag, køler som en drøm (der findes bedre, men de koster meeeget mere, og du skal jo ikke OC vildt alligevel) og koster næsten ingen ting.

Og lydkortet - det analoge fra Audiotrak - har jeg bare hørt rigtig meget godt om, men jeg skal indrømme, at jeg ikke selv har erfaringer med denne komponent, da jeg har brug for bitsteam af HD-formater, hvorfor Asus Xonar HDAV 1.3 er eneste løsning pt..

AkilleuZ
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
    Sendt: 04 Marts 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:
  • Silverstone LC17
  • Asus P5N7-VM
  • E5200 (eller større)
  • Intet (er på MB)
  • Og hvis du gerne vil have bitsteaming af HD-formaterne; Asus Xonar HDAV 1.3 (non-deluxe er fint nok)..

Synes din PSU er overkill!!!!!

Hvorfor ikke tjekke alle de andre tråde om HTPC herinde, der er masser af sammensætninger af HTPC'er som kan afvikle 1080P.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

KimHRasmussen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
    Lokalitet: Fyn
    Sendt: 04 Marts 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
    Dare_Devil skrev:
  • Silverstone LC17
  • Asus P5N7-VM
  • E5200 (eller større)
  • Intet (er på MB)

Synes din PSU er overkill!!!!!

Hvorfor ikke tjekke alle de andre tråde om HTPC herinde, der er masser af sammensætninger af HTPC'er som kan afvikle 1080P.

Enig. En FSP på 220 W, som findes på EDBpriser.dk er rigeligt.

Det overnævnte system vil højst trække 90-100 W. Ved valg af for stor strømforsyning vil der opstå et for stort tab i strømforsyningen. Sikkert et ekstra 20-30 W spild, der kan undgås.

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Kender du overhovedet noget til effektitivitet på PSUer?

Som et lille hint, kan du på linket herunder se, at en Corsair på 620W har en effektivitet omkring 86% ved load på 149W, altså vil 350W modellen have en lignende effektivitet omkring de 100W. Med lidt simpel fysik, kan det beregnes at den til at lave 100W bruger:

100W/86%=116,27W

Skal din sammenligning så passe, skal din FSP PSU have en effektivitet på:

(100W/(116,27W-30W))*100%= 116%

Hvis det rent faktisk er tilfældet, så må det være VERDENS bedste PSU - faktisk vil den kunne løse oliekrisen, så hvis du kan linke til, at det er tilfældet, så tager jeg gerne hatten af..

I det mere realtistiske tilfælde, vil din FSP i BEDSTE fald have en effektivitet på 90%, så den bruger:

100W/90%=111,11W

deltaP= 116W-111,11W = 4,89W

Du vil altså kunne spare ca. 4,89W - hvis FSPen vel og mærke ligger blandt de ALLER bedste PSUer, hvad angår effektivitet. Står dit mediecenter tændt 5 timer om dagen, snakker vi således:

4,89W*5h=4,89*10^-3kWh

Du kan således på årsbasis spare (jeg sætter elprisne højt=2 kr./kWh);

365*4,89*10^-3kWh*2kr./kWh = 3,57 kr.

Så jeg ved nu ikke, hvor relevant det er, men det kan jo godt være, det bare er mig

http://www.hardwaresecrets.com/article/371/8

AkilleuZ
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:

Som et lille hint, kan du på linket herunder se, at en Corsair på 620W har en effektivitet omkring 86% ved load på 149W, altså vil 350W modellen have en lignende effektivitet omkring de 100W. Med lidt simpel fysik, kan det beregnes at den til at lave 100W bruger:

100W/86%=116,27W

...........................

KAn du så forklare mig hvad jeg laver med en 120W PSU i mit setup? Hvis den er lavet ordenlig så er den meget bedre en 86%. Switchmode kan laves så de ligger mellem 95-99% Hvis de laves rigtigt. Det er facts!!

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
    Dare_Devil skrev:

100W/86%=116,27W

...........................

KAn du så forklare mig hvad jeg laver med en 120W PSU i mit setup? Hvis den er lavet ordenlig så er den meget bedre en 86%. Switchmode kan laves så de ligger mellem 95-99% Hvis de laves rigtigt. Det er facts!!

Nu er det lidt svært at vide, hvor meget dit setup bruger, når du ikke oplyser det; men umiddelbart - hvis det ellers ikke er et strømslugende system - lyder det da meget realistisk?

120W*90% = 108W

Bruger dit setup således under 108W er der ikke noget problem. Bruger dit system omkring de 100W burde du dog have en større PSU, da PSUer som regel har den største nyttevirkning omkring en belastningsgrad på 50%.

Har du et link til Switchmode (var det ikke FSP vi diskuterede? :P) med en effektivitet på 99%? Jeg anerkender selvfølgelig facts - men ligesom jeg dokumenterer mine "påstande" gennem links, vil jeg også gerne se din påstand "dokumenteret"

AkilleuZ
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Skal nok se om jeg kan finde link, har det kun stående i bøger. Er under uddannelse som ingeniør indne for effektelektronik, så ved lidt om emnet

Jeg har 2x 500 GB AMD AM2 4800+ 2 GB ram. tv-tuner, 3 blæsere. GFX og alt andet er onboard.

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Ja, så trækker systemet nok ihvertfald en 80-85W (4800+ har TDP på en 65W så vidt jeg husker).. :)

KimHRasmussen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:
    Ja, så trækker systemet nok ihvertfald en 80-85W (4800+ har TDP på en 65W så vidt jeg husker).. :)

TDP er nu blot en kategori en CPU bliver sat indenfor. Det siger nu ikke specielt meget om det reelle effektforbrug.

En Intel Core2Duo E7200 er nede på 3-4 W i idle og max. 30 W ved full load. Alligevel har den en TDP = 65 W, så lad være med at gå ud fra TDP.

KimHRasmussen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil skrev:

100W/86%=116,27W

Hvis det rent faktisk er tilfældet, så må det være VERDENS bedste PSU - faktisk vil den kunne løse oliekrisen, så hvis du kan linke til, at det er tilfældet, så tager jeg gerne hatten af..

I det mere realtistiske tilfælde, vil din FSP i BEDSTE fald have en effektivitet på 90%, så den bruger:

100W/90%=111,11W

deltaP= 116W-111,11W = 4,89W

Du vil altså kunne spare ca. 4,89W - hvis FSPen vel og mærke ligger blandt de ALLER bedste PSUer, hvad angår effektivitet. Står dit mediecenter tændt 5 timer om dagen, snakker vi således:

4,89W*5h=4,89*10^-3kWh

Du kan således på årsbasis spare (jeg sætter elprisne højt=2 kr./kWh);

365*4,89*10^-3kWh*2kr./kWh = 3,57 kr.

Så jeg ved nu ikke, hvor relevant det er, men det kan jo godt være, det bare er mig

http://www.hardwaresecrets.com/article/371/8

Se lige dette link: Enermax ECO Liberty 400 W

Her hentyder jeg til kurven der skitserer effekvititeten på denne strømforsyning. Læg især mærke til hældningen når udnyttelsen går mod 0 fra 20 %. Den falder drastisk.

En uforsigtig køber har måske købt en 650 W strømforsyning og sat til et system der max. bruger 100 W. Det giver en load på ~15 % af max. og et tab på over 25 %, eller 25 W.

For en maskine der kører 24/7 giver dette en udgift på 219 Kr. årligt.

En rigtig effektiv og godt dimensioneret PSU rammer de 90 % i effektivitet og en udgift på 88 Kr. årligt.

En forskel på 131 Kr. årligt. Pettitesser måske, men jeg hader spild :)

I øvrigt kan jeg sagtens gøre regnestykket værre. Jeg har set 200 W systemer med 1200 W PSU. Der bruger man nok en ekstra 50'er om måneden på strøm ifht. en veldimensioneret PSU.

Man bør i øvrigt tage med, at HTPC'er går mod mindre strømforbrug, så skifter man hardware igen om 3 år er det da ærgeligt ikke at kunne beholde sin PSU, fordi den bliver for stor.

KimHRasmussen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Forslag til HW:

CPU: Intel Pentium E5200
    Bundkort: Baseret på G45 chipsettet og ICH10R southbridge, HDMI-udgang.
    PSU: Passiv strømforsyning med P < 400 W.
    Køler: Thermalright Ultra-120 (passiv køler) + Noctua SF-800 120mm kabinetblæser.

Bemærk at der kun indgår én blæser totalt. Valgene er baseret på min egen workstation der har lidt kraftigere varmeudvikling, men kan stadig sagtens køre med kun en enkelt blæser. Forslaget ovenfor vil faktisk kunne køre med blæseren på nedsat hastighed (600 RPM), der gør det helt lydløst på 30 cm. Det eneste der derudover bidrager til støj er harddiskene.

Til harddiskene kan man købe nogle specielle elastikophæng, eller lave nogle selv af en gammel cykelslange eller hvad man nu lige har.

Systemet ovenfor vil i øvrigt kun trække ca. 30 W idle.

Som alternativ til kabinetblæseren kan man jo købe en strømforsyning med en 120-140mm blæser og udelade denne.

Min egen workstation har pt.:
    CPU: Intel Core2Duo E8400
    Bundkort: ASUS P45 bundkort
    Grafik: HIS ATi HD 4650 passivt kølet
    PSU: NorthQ passiv 400 W
    1x Noctua SF-800 blæser på 800 RPM. Kan drosles til 600 RPM m. medfølgende adapter, men så bliver systemet lige varmt nok for min smag (grafik: 85+ grader C og CPU: ~65 grader).

Ved 800 RPM kører systemet ved temperaturerne:
    Grafik < 80 grader
    CPU < 60 grader
    - Så er der også headroom til en varm sommerdag.

Derre
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
    Lokalitet: Nordsjælland
    Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at dekode de nye HD formater på et hjemmelavet mediecenter ved en software-løsning?
    Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:

Forslag til HW:CPU: Intel Pentium E5200Bundkort: Baseret på G45 chipsettet og ICH10R southbridge, HDMI-udgang.PSU:
    Passiv strømforsyning med P < 400 W.Køler: Thermalright Ultra-120 (passiv køler) + Noctua SF-800 120mm
    kabinetblæser.Bemærk at der kun indgår én blæser totalt. Valgene er baseret på min egen workstation der har lidt
    kraftigere varmeudvikling, men kan stadig sagtens køre med kun en enkelt blæser. Forslaget ovenfor vil faktisk kunne køre
    med blæseren på nedsat hastighed (600 RPM), der gør det helt lydløst på 30 cm. Det eneste der derudover bidrager til støj
    er harddiskene.Til harddiskene kan man købe nogle specielle elastikophæng, eller lave nogle selv af en gammel cykelslange
    eller hvad man nu lige har.Systemet ovenfor vil i øvrigt kun trække ca. 30 W idle.Som alternativ til kabinetblæseren kan
    man jo købe en strømforsyning med en 120-140mm blæser og udelade denne.Min egen workstation har pt.:CPU: Intel
    Core2Duo E8400Bundkort: ASUS P45 bundkortGrafik: HIS ATi HD 4650 passivt køletPSU: NorthQ passiv 400 W1x Noctua SF-
    800 blæser på 800 RPM. Kan drosles til 600 RPM m. medfølgende adapter, men så bliver systemet lige varmt nok for min
    smag (grafik: 85+ grader C og CPU: ~65 grader).Ved 800 RPM kører systemet ved temperaturerne:Grafik < 80 graderCPU
    < 60 grader- Så er der også headroom til en varm sommerdag.

Det er ret dumt at vælge et G45 chipset; det har ikke ordentlig 24p understøttelse - hvilket 9300/9400 boardsne har.. Og
    G45 har ikke umiddelbart nogle fordele..
    Og hvorfor så dyr en CPU-køler? Skal kan ikke OC (hvilket jeg tvivler på), er det da bare penge lige ud af vinduet?

Dare_Devil
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
    Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at dekode de nye HD formater på et hjemmelavet
    mediecenter ved en software-løsning?

Det skulle være muligt at dekode til 8 kanals LPCM og sende det videre over HDMI, men det kræver at du har det rigtig
    chipset (altså hvis du benytter dig af den onboard HDMI-løsning).. Det er dog ikke en optimal løsning, da computeren i langt
    de fleste filfælde påvirker lyden; den optimale løsning er derfor bitsteam..

Kajkagen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Okay, back in business. Jeg var ovre på tweak.dk (http://www.tweak.dk/forum/thread.php?sid=a0af7201cbb050733b 295a4dca132693&postid=1161847#post1161847) og fik råd om at købe en HDX-1000 media tank. Så det prøvede jeg. Konklusion... Den er ikke tilfredsstillende. Den vil ikke afspille mange af mine film, som ellers spiller fint på min bærbare med VLC-player (eller WMP), nogle af filmene (*.mkv) spiller den, men uden lyd, og på nogle spiller den lyden, men uden billede! Nogle 1080p film kan den ikke afspille flydende, hvilket er virkelig frustrerende og nogle gange fryser den så man bliver nødt til at resette. Jeg lyver ikke når jeg siger at den ikke fungerer tilfredsstillende andet en 2/3 af tiden med film som ellers kører fint på min bærbare.

Jeg har opgraderet softwaren osv, men det hjælper ikke, så jeg sender afspilleren tilbage i dag og køber i stedet en HTPC hvor det er muligt at ændre software osv. for at få tingene til at køre.

Det skal siges at HDX-1000 fungerer fint i netværk og når den kan afspille filmene, klarer det udemærket. Jeg kan bare ikke leve med at jeg ikke kan regne med at den kan spille alt hvad jeg har - som en HTPC vil kunne.

Side af 2 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes