| Forfatter |
|
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Jeg har et sæt XTZ 99.32 som
jeg ellers er rigtigt glade for. De kommer dog som
standart med gummifødder der ikke afkobler højtaleren
ret godt fra gulvet. (Der er tale om trægulv)
Jeg oplever at ved bestemte bastoner går gulvet og skabe
i resonans. Jeg er ikke helt sikker på i hvor stor
udstrækning det skyldes at rummet er tæt på kvadratisk
og hvad der kan tilskrives fødderne. Jeg har været nede
i HiFi-klubben og snakkede med en der ikke rigtigt kunne
fortælle mig hvad jeg skulle gøre, men han ville
selvfølgelig gerne sælge mig spikes for 600 kr. Deruover
nævnte han at en flise under højtaleren også kunne være
en mulighed. (Har dog ikke lige nogen fliser at prøve
med)
Jeg har sådan set ikke noget imod at smide 600 kr for et
sæt spikes, men jeg ved ikke om det vil virke og ikke om
det ville være bedre at købe de "skum-puder" HiFi-
klubben også sælger eller måske finde et flise et sted
(evt i kombination med et af de andre forslag) For at
lave et lille eksperiement har jeg prøvet at skrue de
originale fødder af og stille højtalerne på 3 lag
bølgepap og det lader til at have virket en stykke hen
af vejen, men ikke helt nok til at gøre mig tilfreds.
Håbet nogen kan hjælpe mig med at vælge en af
mulighederne.
Links til de forskellige løsninger fra Hifi-klubben:
Spikes
Skumpuder
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig haft held med at få spikes og trægulv til at spille sammen. Jeg bruger selv SD-fødder til mine højttalere, som jeg har gode erfaringer med. Lige nu eksperimenterer jeg med SD-fødder på min sub. Jeg mener dog ikke, at du kan eliminere resonanser i dit rum/hjem fuldstændigt. Der skal mere end et par afkoblingplatforme til, omend det er et skridt i den rigtige retning.
Inden du bruger en formue på diverse afkoblingsudstyr, vil jeg anbefale at prøve dig frem med billigere alternativer - du kan nemt købe dig fattig i diverse hokus-pokus moduler. Jeg siger ikke, at det er fup og fidus, men ikke alle metoder og materialer virker lige godt i dit hjem.
Du kunne i første omgang prøve med korkplader, en almindelig flise eller granitflise. Du kunne evt. selv støbe dine egne fødder i silikone? Mulighederne er mange.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E > Jeg så på et tidspunkt en billedguide, hvor pågældende netop selv støbte fødder af gamle korkplader og silikone. Ved du hvor den kan findes?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. også prøve med kork under højttalerne. Det kan måske også gøre tricket, og så er det billigt.
|
| Til top |
|
| |
Larsen69 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 12 Februar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også anbefale dæmpefødder - de gør et formidabelt job hvis problemet skyldes manglende afkobling. Du kan jo følge Ascaris råd og eksperimentere med kork indtil du finder ud af om det er det der er problemet.
Hvis det er placeringen af højttalerne (for tæt på væggen) eller rummet der er problemet, kan et par sokker i basportene gøre underværker. __________________ Cerwin-Vega, KRK, NAD.
________
Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg må prøve mig lidt frem og tilbage. Hvor køber man et massivt stykke kork af en rimelig tykkelse? hobbybutikker? De
fødder jeg har nu er vel en form for gummi/silekone så tror ikke der er nogen grund til at begive mig i den retning,
nærmere blot skrue dem på igen når jeg har en flise at stille dem på.
Gode råd er stadig velkomne, men det lader til at prøve på forskellige måder er vejen frem. Nu skal jeg bare finde 2 fliser
jeg kan stjæle
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt kork fra bordskånere.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville ikke tro at kork fra bordskånere er tyk nok til afkoble effektivt, men man skal nok gå efter kork slibeklods.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i stor stil enig med de andre.
Billig kork fås i Ikea. Jeg tror de tager en flad 10'er for 3 bordskånere, ca. 1 cm tykke. Og i kombination med hobbykniv og fliser har du billig og effektiv afkobling. Det kan godt være hifi-blingeffekten er minimal, men det virker.
Det bruger jeg selv og det kan anbefales, hvis du ikke lige føler for dyre skumfødder. Får du gang i korken bør du også eksperimentere med hvor mange lag kork du bruger. Jeg startede selv med 2 lag. Nu har jeg 4 og det er meget bedre. Jeg kunne sikkert også ligge flere lag under, men har ikke lige flere bordskånere jeg kan skære i...
|
| Til top |
|
| |
Jeppeknygberg Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hyl.dk
Jeg kan sagtens tilslutte mig korkløsningen. Jeg har eksperimenteret med både korkbordskånere og pudseklodser fra byggemarkedet. I mit tilfælde, med et sæt JBL L36 Decade, virkede pudseklodserne mest effektivt. Jeg havde købt fire stk, og efterfølgende skåret dem over, så der var til begge højttalere.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft stor glæde af nogle JJAZ fødder. De er rimelig fleksible, og rimelig billige samtidigt, vistnok 250 kr for 12. De rensede godt i resonanser her på et parketgulv. Jeg har en meget asymetrisk vægtfordeling på mine højttalere, så alle de forskellige størrelse ringe var lige sagen for mig. http://www.jjaz.dk/downloads/2004_july_specs_fod.pdf
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg takker for rådene. Tager lidt et smut forbi jem og fix på vejen hjem i morgen. Det lader til kork ville være et godt
sted at starte, om ikke andet koster det ikke alverden at prøve sig frem på den måde i modsætning til at købe 10 dyre
løsninger og finde ud af ingen af dem dur.
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl.dk < som Kenneth K nævner, kan jeg også bekræfte at fliser + kork er super , så hvis du alligevel skal i Jem og Fix, så nap da lige et par fliser med ikke ?
Det virker, og det er jo topdollar finanskrisepriser, så selv Jensby og Bagger kan være med 
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke et ord om hvad der er UNDER trægulvet.. Meget interessant - hmmmm. Hilsen EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke 100% hvad der er under, men eftersom det er det er et rækkehus er der nok cement/beton under. Men
det forhindre jo ikke gulvet i at vibrere vældigt til musikken da der sikkert er noget "skumplast" mellem cement og gulv.
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg været forbi Jem og Fix og fået købt lidt forskelligt. 4. stk kork pudseklodser af 9.95 stk. + en pak med 5stk. fliser 37,17kr. Så investeringen ender i det absurte beløb af 76,97 kr. Jeg kan sige det har hjulpet et HEL DEL. Det hele spiller mindre med og jeg skal nu skrue meget højere op for at komme tilbage til samme problem som før. Faktisk kan jeg kun fremtvinge problemerne ved at afspille en disideret bastest på høj volume. Den smule der er tilbage er jeg ret sikker på skyldes rummet da det er ved nogle bestemte frekvenser der får skabet til at ryste. Bassen er blevet strammet en del op, men blev samtidigt en del svagere. Jeg har dog hurtigt fundet en løsning på dette problem da jeg pga. af tidligere problemer ikke kunne tage mine "bassplugs" ud. Jeg har nu hevet 1 ud af 2 i hver højtaler ud så det spiller bare godt nu. Her er lidt billeder fra operationen:  En gang kork for 4x9.95  En grå granitflise købt som 5stk pakke.  Den færdige løsning med 2 fliser ovenpå hindanden... Tja det blev jo faktisk kønnere end før!  Det færdige resultat.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se billedet.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fixet Havde lige en flise i overskud og syntes den var så pæn den ligeså godt kunne bruges til noget fornuftigt 
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak. Navra, det ser fint ud. Jeg har selv overvejet noget lignende. Har du prøvet om det gør nogen forskel at have det omvendt? Altså gulv - kork - flise - højttaler?
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ikke endnu... Det kan godt være jeg prøver det på et tidspunkt men jeg skal lige have en på besøg til at hjælpe så for det er ikke helt nemt at bakse med højtalerne alene og rette det hele til.
|
| Til top |
|
| |