| Forfatter |
|
phsc Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørg på et computerforum, der vil du nok få det mest kvalificerede svar.  (kan ikke lige se hvad en sådan "dimmer" gør på et hifi-forum?  )
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
lad mig uddybe:
Planen er at sætte en motherf..... af en pc i garagen der skal køre Vista Media Center (eller Windows 7, hvis jeg ikke snart øger tempoet...) . Dette bæst skal føde 5-6 pc' ere og extenders.
Men inde i stuen hvor mit 50" tv står, vil jeg have absolut tavshed og jeg vil helst ikke glo på en pc. Størrelsen på den her "dims" er så lille at den kan skjules meget let.
Så mit mål er at have maximum power og ingen footprint og støj i stuen.
Min eneste bekymring går på om dens 128mb grafikenhed er for lidt til på en tilfredstillende måde at håndtere TV/VIDEO/FILM signal..
I min nuværende passivt kølede pc i stuen sidder et 256mb grafikkort..
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grafikkortet skal understøtte DirectX 9 og Pixel shader 2.0 hvis du vil køre med Windows Aero (det uskønne Vista-interface). Du skal se dig om efter et grafikkort der kan hardware-acellerere dagens video-formater. AMD/ATi HD 3650 ville passe fint. Det står vel i max. 500 Kr. og forbruger kun ca. 7 W idle. Desuden findes de som passivt kølede.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
TigerHo Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun skal køre med extenders og garagemaskinen kun skal fungere som lagerplads så er det sådan set lige meget hvor meget grafikram du har. Jeg går ikke ud fra at den skal kobles til TV'et og vise noget? Mvh. Henrik
__________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gagemaskinen skal køre tv og film signal det er pointen. Jeg må hellere uddybe mine tanker omkring det kommende setup:
Garage-Bæstet bliver bestykket med alt hvad der skal til for at køre med max oppetid og en overflod af hestekræfter: 6-8TB i raid, hotplug diske, dual processors, masser af memory, dual strømforsyninger, backup til extern nas, ups etc etc. OS bliver Vista (med Media Center selvfølgelig) eller Windows 7 hvis den når at komme ud inden jeg er færdig med planlægningen.
Desuden ville det være superfedt hvis jeg (via Floppy DTV kunne køre Kabel tv-signalet fra Garage-bæstet ud til alle ”klienter via f.eks 4 tuners… men det er en anden historie..omend ikke helt uvæsentlig i denne sammenhæng)
Den skal fungere som ”mor” til andre enheder. Disse enheder er: linksys DMA2200 extenders, som skal sidde i soveværelser og alm. pc´ere som skal være i køkken og kontorer.
Grunden til at jeg ikke vil have extenders i stuen er: her kører VMC hele tiden, enten i form af musik eller tv/film. Der er 3 ting jeg er ”overfølsom” overfor og det er boot-tid, grimme ”pc-kasser” og støj. Derfor vil jeg helst undgå extenders eller pc´ere i stuen. I dag står der en 100% passivt kølet pc og det er jeg ikke tilfreds med; man kan høre hardiskene og den er grim som en i helvede.
Garage-Bæstet står 24/7/365 og laver ikke så forfærdeligt meget, men trækker jo strøm. Hvorfor så ikke udnytte den til at ”servicere” behovet for fuld VMC i stuen? . Problem er jo at den står 15-20 væk fra stuen.
Jeg arbejde lidt med idéen om at kører lyd/billede/film/video/usb signaler via cat5 indtil jeg faldt over den ”dims” fra Matrox. Den er bygget til at transportere lyd/billede/usb/firewire via fiber over distancer på +200 meter.
Det ville gøre mit liv meget sjovere (sørgeligt liv ikke?), indtil jeg læste at den har ”graphics” memory på 128mb og nu er jeg bange for at det ikke er nok til at trække TV/VIDEO/FILM på min 50” skærm…
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg anbefale nogle af de nyere nvidia kort. F.eks. så har mit yndlings h.264 codec lige fået understøttelse for hardware dekodning gennem nvidia kort. Power DVD 8 har f.eks. understøttelse af bluray dekodning via ATI og Nvidia. Efter som den skal være mediecenter for stuen vil jeg klart anbefale dig noget nyere/hurtigere/bedre grafikkort og så forlænge HDMI signalet med f.eks. den her basse: http://www.av-connection.dk/?PGr=2439&ML=786 Tror også at den er en del billigere en matrox løsningen? Jeg ved at WireWorld laver en tilsvarende som skulle kunne trækkes noget længere. Mvh. Henrik EDIT: Og USB kan forlænges med den her sag: http://www.av-connection.dk/?PGr=2393&ML=382 __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik,
Jeg kan få matrox-boxen sindssygt billigt...(faktisk kun en anelse dyrere end den Lindy HMDI cat5 forlænger du nævner)
De løsninger du her omtaler kræver hver sin kabelføring til hhv. USB (3 gange; remote control, mus og tastatur), lyd og billede.. altså 5 kabler.. korrekt?
Matrox-boxen kører med et fiber kabel.
Det du siger ang. h.264 codec og blueray er at jeg skal sikre mig at matrox-boxen skal kunne disse ting?
Såfremt den kan det er 128 mb så nok? eller skal man op på 256mb?
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
phsc skrev:
Henrik,
Jeg kan få matrox-boxen sindssygt billigt...(faktisk kun en anelse dyrere end den Lindy HMDI cat5 forlænger du nævner)
De løsninger du her omtaler kræver hver sin kabelføring til hhv. USB (3 gange; remote control, mus og tastatur), lyd og billede.. altså 5 kabler.. korrekt?
Matrox-boxen kører med et fiber kabel.
Det du siger ang. h.264 codec og blueray er at jeg skal sikre mig at matrox-boxen skal kunne disse ting?
Såfremt den kan det er 128 mb så nok? eller skal man op på 256mb? |
|
|
Det er selvfølgelig også værd at tage med :) Men jeg er lidt i tvivl om den der matrox box, opfører den sig som et eksternt gtafikkort der sidder for enden af en fiber eller er det bare en extender der fordeler et allerede eksisterende signal? Mvh. Henrik EDIT: Det ser ud til at det er et eksternt grafikkort som sådan, det skal køre via et kort som dette:  Som det ses så kører det pci-e 1x, ved ikke om der er kræfter nok i det eksterne grafikkort der. Kan være du skal høre Matrox ad. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik,
Ja det er præcis sådan jeg opfatter det..
Jeg hiver fat i Matrox
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der svar fra Matrox... ikke just noget man blev meget klogere af..
Extio supports Vista only in the XPDM mode, that also means it is a 2D card,
|
| Til top |
|
| |
phsc Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der svar fra Matrox...surt....
ExtIO is based on our P-Series GPU's and therefore it is DX 8.1 Hardware. Unfortunately so the Microsoft Basic Recommendation (DX 9 for AERO) for VISTA is not fullfilled. Windows Media Center needs MS Gadget's like AERO and so it will not work like the Screenshots links you sent . ExtIO run under VISTA in XPDM (WinXP Driver Model) Mode
ExtIO will perform relatively under XP much better than under VISTA.
|
| Til top |
|
| |