Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 19:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: The Beatles remastered – men ikke i HD ly (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft lejlighed til at høre et par skæringer fra det kommende Beatles boxsæt, Beatles Remastered, der udkommer 9.9.

Sættet rummer 14 cd’er, de 13 originale albums i UK-versionerne samt en dobbelt-cd med numre, der ikke var inkluderet på de originale albums (Hey Jude, f.eks.).

Nu handler dette forum jo om teknik, og hvordan teknik kan bidrage med at gengive god lyd. Og derfor mener jeg, det er relevant at diskutere dette boxsæt.

Teknikere i Abbey Road studiet har brugt fire år på at remaster pladerne og gør opmærksom på, at der er tale om en remaster – og ikke et remix. Stereobilledet er ændret lidt, hvilket giver god mening; især de første Beatles plader var vokal og guitarer i hver sin kanal og det lød ganske ejendommeligt. Bas og trommer har i den nye indspilning fået mere plads og generelt lyder numrene mere luftige og dynamiske. Et nummer som While My Guitar Gently Weeps nyder eksempelvis godt af den ekstra dynamik.

Så overordnet set, er der ingen tvivl om, at der er tale om en velkommen og nænsom forbedring af materialet; og f.eks. ikke - som det var tilfældet med Led Zeppelins remasterprojekt Mothership - hvor der er bare er skruet op for lydstyrken, så al dynamikken går tabt.

Men det er nok udelukkende audiofile personer, der er villige til at betale kr. 2.000 ( http://www.imusic.dk/cd-dvd/5099969944901/beatles-2009-stere o-boxset-cd-og-dvd)  for de nye udgaver. Men så er det jeg ikke forstår, hvorfor EMI, som står bag udgivelserne, ikke går planken helt ud og udsender skiverne på SACD eller DVD-Audio – eller på Blue-Ray, som også understøtter HD-audio. CD’en er jo en teknologisk antikvitet med store begrænsninger i lyden.

Er det udtryk for, at HD audio er en ligegyldig niche, som ingen interesserer sig for. Eller vil EMI blot have os til at købe de elskede Beatles plader for tredje gang?

Men hvad synes I? Er HD-formater til lyd en uddøende race og havd synes I om lyden på  de nye Beatles-udgivelser.

PS: dette indlæg ligger også på nerds.dk

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Vi har allerede en tråd om de nye Beatles Remasters:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75267&g et=last#1869715

... og den har kørt siden juni ...

(Forøvrigt er jeg helt enig med dig. Udgivelserne burde også have været på SACD/DVD-A eller lignende).

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Lyden i det nye boxset, kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om nu. Men hvad jeg har læst mig til, så tyder det på at den bliver rigtig god.

Men jeg må dog også indrømme, at det ikke lige er det boxset jeg sprinter ned i den lokale muskforetning og smider over 2.000 kr efter på onsdag. Jeg er så heldig at have alle albums i original vinyl , så dem lever jeg med indtil videre. Forøvrigt har jeg læst i en bisætning, at de remasterede albums også skulle komme i LP version - så måske til den tid.

Vedr. HD lyd, er det jo nok desværre sådan, at dette medie aldrig får den store udbredelse. Det er nok for "nørdet" og har kun interesse for et fåtal entutiaster. Så, ja som du selv siger er det en ligegyldig niche.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes