Jeg har haft lejlighed til at høre et par skæringer fra det kommende Beatles boxsæt, Beatles Remastered, der udkommer 9.9.
Sættet rummer 14 cd’er, de 13 originale albums i UK-versionerne samt en dobbelt-cd med numre, der ikke var inkluderet på de originale albums (Hey Jude, f.eks.).
Nu handler dette forum jo om teknik, og hvordan teknik kan bidrage med at gengive god lyd. Og derfor mener jeg, det er relevant at diskutere dette boxsæt.
Teknikere i Abbey Road studiet har brugt fire år på at remaster pladerne og gør opmærksom på, at der er tale om en remaster – og ikke et remix. Stereobilledet er ændret lidt, hvilket giver god mening; især de første Beatles plader var vokal og guitarer i hver sin kanal og det lød ganske ejendommeligt. Bas og trommer har i den nye indspilning fået mere plads og generelt lyder numrene mere luftige og dynamiske. Et nummer som While My Guitar Gently Weeps nyder eksempelvis godt af den ekstra dynamik.
Så overordnet set, er der ingen tvivl om, at der er tale om en velkommen og nænsom forbedring af materialet; og f.eks. ikke - som det var tilfældet med Led Zeppelins remasterprojekt Mothership - hvor der er bare er skruet op for lydstyrken, så al dynamikken går tabt.
Men det er nok udelukkende audiofile personer, der er villige til at betale kr. 2.000 ( http://www.imusic.dk/cd-dvd/5099969944901/beatles-2009-stere o-boxset-cd-og-dvd) for de nye udgaver. Men så er det jeg ikke forstår, hvorfor EMI, som står bag udgivelserne, ikke går planken helt ud og udsender skiverne på SACD eller DVD-Audio – eller på Blue-Ray, som også understøtter HD-audio. CD’en er jo en teknologisk antikvitet med store begrænsninger i lyden.
Er det udtryk for, at HD audio er en ligegyldig niche, som ingen interesserer sig for. Eller vil EMI blot have os til at købe de elskede Beatles plader for tredje gang?
Men hvad synes I? Er HD-formater til lyd en uddøende race og havd synes I om lyden på de nye Beatles-udgivelser.
PS: dette indlæg ligger også på nerds.dk
/dreamz