NB: jeg skriver lige dette over flere dage, så fortsættelse følger..
Hej Alle sammen
Allerførst. Jeg er stor tilhænger af at tweeke sit hifi, man kan opnå UTROLIG resultater ved at ændre på kabler, kontakter, fødder, rummet, sølvloddetin osv...Dem der siger dette ikke virker kan jeg ikke tage seriøst for de fleste vil bare ikke tro på det eller har et så dårlig opsat hifi at det ikke gør en forskel. Og så er der dem der tror det ændre lyden markant..det gør det ikke, men nok til at gøre en forskel, et dårligt opsat hifi, mangler ligesom den der magi/rum som et sæt rigtig gode kabler kan give..
Derfor, jeg gider slet ikke skrive /svare på den gamle diskussion om kabler og div. gør forskel for det gør det..PUNKTUM
Pr. 7/3 2010 består anlægget af følgende.
forstærker = Lyngdorf SDAI2175
CD = Cayin CDT-17A
Højtalere = Chario Academy Sonnet
Subwoofer = Infinity Intermezzo 1,2s
Højtalerkabel= NLE 50/solidcore sølv
XLRkabel = NLE 52/solidcore guld
Subkabel = Viablue NF-B termineret med Bulletplugs/DIY
Strømkabel = Xindak FP-1(skinne og forstærker) og QED Qonduit(subben)
Og diverse..
Så er det vist blevet tid til at vise alteret frem..
Først skal det siges at der har været rigtig RIGTIG meget forskelligt igennem her i stuen, og dette jeg bruger/har i dag, er nok det nærmeste jeg ind til vidre kommer på den lyd jeg søger..
Først rammerne omkring lyden!!
Rækkehus på 80m2

Problemet med mit lytterum er at bassen(læs=alt under 80-100Hz) søger mod fjernest hjørne at huset, altså ned mod værelset. Så jeg kan ikke komme uden om at bruge aktiv subwoofer nu hvor jeg sværger til 2vejs standerhøjtaler..
højtalerne står med 120cm til bagvæggen og ca 250-300cm til lytteposition, og det samme mellem dem.
Subben er placeret i hjørnet bag højtalerne vor at opnå mest roomgain!

Lidt mørkt billede af lytterummet, men giver et godt indtryk af "kabinen"
Den store dæmpeplade bag sofaen er et mindre forsøg som min kone og jeg vil indramme og trække et stof med tryg eller lignende over(mere om dette senere), men virker gør det..
Dæmpepladen på væggen ved siden af højtaleren fjeren næstenalle reflexsioner så det ken ikke høres at den står så tæt på væggen.
Desuden er Chario`erne MEGET nemme at placere!

Chario Academy Sonnet!!Lidt teknisk!!
Low frequency load: Back firing vented
Vent Geometry: Half-exponential hourglass type
Configuration: 2-way reversed array
Drivers: 1 x 32mm Silversoft™ dome tweeter (NeFeB motor), 1 x 170mm Rohacell® Full-Apex™ Poly-Ring woofer (NeFeB motor)
Sensitivity: 90dB SPL
Low frequency cutoff: 55Hz @ -3dB
Crossover frequency: 1,180Hz
Rated impedance: Modulous 4Ω (min 3.0) argument ±36°
Size: 445 x 235 x 340 mm (H X W x D)
Weight: 14kg
Suggested amplifier: Rated for 120W/4Ω average power max
Finish: Solid walnut or solid cherry and HDF
Dedicated stand: 13kg, 750 x 540 x 460 mm (H x W x D), Iron black anodized (top plate & legs), painted HDF (central body)

Dette er den bedste stander jeg har hørt ind til vidre, mange er mere analytiske(metal/keramik membraner), men disse er bare så super musikalske, og den lave delfrekvens på 1180Hz er ikke hørbar..Og så kan en stor dome 32mm altså noget de små aldrig vil kunne komme i nærheden af, disse spiller lige så varmt dynamisk som en SS ringenhed spiller skarpt og fimset..
Jeg elsker disse højtaler..
fortsættelse følger