Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Surround eller stereo receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FAB_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2005
Status: Offline
Sendt: 30 August 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har et setup, der pt. består af et Pioneer PDP-507 50" plasma, Marantz SR-5600 surround receiver samt en HTPC koblet til førnævnte med hhv. HDMI-kabel og SPDIF. Lyden leveres af et sæt Vienna Acoustics Grand Mozart - altså stereo, og der er bestemt ikke planer om at plastre stuen til med surround højtalere.

Da vi er lidt trætte af at kigge på Marantz og HTPC'en under fjernsynet har "generalen" nu åbnet for, at der kan købes noget nyt og mindre, der kan gemmes væk i en skænk. Derfor er jeg på udkig efter en ny og mindre dyb forstærker (den nuværende er ca. 46 cm i dybden!). Vi bruger anlægget til musik (mest WMA Lossless og MP3-formater), film og musik-videoer (DVD + Bluray) samt alm. fjernsyn.

Fsva. film og musik-videoer ligger der jo som oftest et stereo-lydspor, som jeg formoder det er bedst at anvende, når man nu har et stereo-setup på lydsiden (mon ikke producentens mixer-udstyr var bedre til at generere stereo-sporet end mit amatør-udstyr ville være til at gøre det ud fra et eller andet multi-kanals spor...?). Såfremt denne argumentation holder, er konsekvensen så ikke, at jeg er bedst tjent med at købe en rendyrket stereo forstærker/receiver fremfor en surround ditto? Endvidere, er det relevant at kigge efter HDMI-stik på en stereo-forstærker, eller skal jeg bare fortsætte med SPDIF?

Til top Vis FAB_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FAB_DK

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

prøv at kigge på dette lille integrerede stereosystem med HDMI:

Music Hall

Hvis du ved, at du "kun" vil køre stereo, vil det helt klart være spild af penge og lyd, at investere i en sorroundforstærker. Du kommer til at betale for en masse komponenter som du ikke skal bruge, og disse forringer desuden stereo-performancen.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

FAB_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Finlytter: Nu har jeg ikke lyttet til det foreslåede anlæg, men jeg havde nok forestillet mig en forstærker af en lidt anden kaliber, som bedre matcher mine højtalere.

Da det er et ufravigeligft krav at tage lyden ud digitalt gennem PC'ens SPDIF-udgang (alternativt HDMI?), så jeg derved undgår lydkortets uhensigtsmæssigheder, skal jeg vel bruge en forstærker med indbygget D/A-konverter - alternativt en ekstern D/A - hvis jeg ikke skal købe en surround receiver...?

Er der nogen der kan henvise til noget info om hvorfor man skal investere i en ekstern D/A? Kan en sådan fungere som forforstærker, så jeg 'blot' skal have en effektforstærker udover D/A'en?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Mit svar er at til film vil du elske surround - men du vil hade en surround i stereo. Især hvis du lader surround forstærkeren klare D/A konverteringen. Det er i hvert fald min erfaring.

Hvorfor skulle du dog ville købe en surround hvis du ikke vil have andet end stereo? De er større, dyrere, outdates hurtigt og spiller musik som... (indsæt dit hade mærke)

Jeg ville helt klart gå efter en DAC + en alm stereoforstærker uden alt muligt gøgl teknik indbygget.
Spdig / HDMI er i mit hoved mega ligegyldigt, bortset fra at HDMI kan mere end du skal bruge og sikkert er svært at finde end dac der kan tage.

Hvis folk skal komme med foreslag kan du jo fortælle lidt om hvor mange penge du har til formålet.

Det skal lige siges at den surround forstærker jeg har haft (og fortrudt) nok ligger 2-3 prisklasser under det du evt leder efter. (cambridge 540R)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Sendt: 01 September 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
...- men du vil hade en surround i stereo. Især hvis du lader surround forstærkeren klare D/A konverteringen. Det er i hvert fald min erfaring.

Af ren nysgerrighed, hvorfor især ved benyttelse af intern DAC?

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 01 September 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Vienna Acoustics Mozart Grand skal have meget mere havre end det lille minianlæg kan levere for at spille ordentligt !

Køb en god kraftig "Old school" analog stereoforstærker, og en god DAC til at klare lydkonverteringen fra HTPC, BluRay, Tv mm.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Nissemanden skrev:
...- men du vil hade en surround i stereo. Især hvis du lader surround forstærkeren klare D/A konverteringen. Det er i hvert fald min erfaring.

Af ren nysgerrighed, hvorfor især ved benyttelse af intern DAC?

Fordi den indbyggede dac i surround forstærkere er lavet til at konvertere 5 el 7 kanaler i steddet for kun 2, dvs pengene er brugt på mange kanaler i steddet for 2 gode kanaler. Desuden konverterer den med henblik på film og ikke musik.

Men det afhænger nok kraftigt af den enkelte forstærker.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

FAB_DK skrev:

Da vi er lidt trætte af at kigge på Marantz og HTPC'en under fjernsynet har "generalen" nu åbnet for, at der kan købes noget nyt og mindre, der kan gemmes væk i en skænk. Derfor er jeg på udkig efter en ny og mindre dyb forstærker (den nuværende er ca. 46 cm i dybden!).

FAB_DK skrev:

Finlytter: Nu har jeg ikke lyttet til det foreslåede anlæg, men jeg havde nok forestillet mig en forstærker af en lidt anden kaliber, som bedre matcher mine højtalere.

Du skal nok tænke over hvor kraftig en forstærker, du vil lukke inde i en skænk. De udvikler jo varme!

Dine Mozart har en følsomhed på 90 dB, så de er altså ikke sååå svære at trække. Med 2*60W kan du spille omkring 108 dB...

Men hvis det skal være endnu kraftigere, vil det måske være en mulighed med en forforstærker evt. med indbygget DAC, og så have et lille mono-effekttrin stående bag hver ht?!? Fx denne

Heed Obelisk Pre

Skal det være en ekstern DAC, kunne Stello eller Music Hall måske være 2 gode bud...

Eller en integreret forstærker med indbygget DAC fra Stello. Til sammenligning vil du kunne spille ca. 3 dB højere med denne, end med de 2*60W i Music Hall'en.

Umidddelbart har jeg ikke kunnet finde andre stereoløsninger med HDMI indgang, end den Music Hall jeg linkede til i første indlæg...

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Sendt: 01 September 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

FAB_DK skrev:

Da vi er lidt trætte af at kigge på Marantz og HTPC'en under fjernsynet har "generalen" nu åbnet for, at der kan købes
noget nyt og mindre, der kan gemmes væk i en skænk. Derfor er
jeg på udkig efter en ny og mindre dyb forstærker (den nuværende er ca. 46 cm i dybden!).

FAB_DK skrev:

Finlytter: Nu har jeg ikke lyttet til det foreslåede anlæg, men jeg havde nok forestillet mig en forstærker af en lidt anden
kaliber, som bedre matcher mine højtalere.

Du skal nok tænke over hvor kraftig en forstærker, du vil lukke inde i en skænk. De udvikler jo varme!

Dine Mozart har en følsomhed på 90 dB, så de er altså ikke sååå svære at trække. Med 2*60W kan du spille omkring 108
dB...

Men hvis det skal være endnu kraftigere, vil det måske være en mulighed med en forforstærker evt. med indbygget DAC,
og så have et lille mono-effekttrin stående bag hver ht?!? Fx denne

Heed Obelisk Pre

Skal det være en ekstern DAC, kunne iAd=13263">Stello eller Music
Hall
måske være 2 gode bud...

Eller en integreret forstærker med indbygget DAC fra iAd=13271">Stello. Til sammenligning vil du kunne spille ca. 3 dB højere med denne, end med de 2*60W i Music
Hall'en.

Umidddelbart har jeg ikke kunnet finde andre stereoløsninger med HDMI indgang, end den Music Hall jeg linkede til i
første indlæg...

108 db med 60 watt på Vienna??? Sjov hva... med 2300% forvrængning ja. Hørt om fasevinkler og om teori og praksis.
Det dur ikke at fylde manden med løgn.
I teori skal man bruge 4 gange forstærkereffekten for at fordoble lydstyrken = 3 db. I praksis er det nærmere 10 x
forstærkereffekten.
Ikke for at brokke mig, men bare for at få tingene sagt og gjort forståeligt til de "uindviede"

Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:

108 db med 60 watt på Vienna??? Sjov hva... med 2300% forvrængning ja. Hørt om fasevinkler og om teori og praksis.
Det dur ikke at fylde manden med løgn.
I teori skal man bruge 4 gange forstærkereffekten for at fordoble lydstyrken = 3 db. I praksis er det nærmere 10 x
forstærkereffekten.
Ikke for at brokke mig, men bare for at få tingene sagt og gjort forståeligt til de "uindviede"

Nej det er såmænd skrevet i fuld alvor!

Jeg må sige at vi ikke er enige i hverken teori eller praksis! Så vidt jeg ved, skal der teoretisk en fordobling af W til at give en 3 dB forøgelse. Og jeg mener også dette holder i praksis...

Hvis der i praksis skulle en 10dobling af W til at give en 3 dB forøgelse, ville der jo skulle 1000 W til at spille 99 dB på en ht med 90 dB følsomhed... det synes jeg i hvert fald ikke er sjovt!

Da trådstarter i første indlæg skrev, at de ville have noget nyt og mindre, som skal gemmes væk i en skænk, formodede jeg at der ikke var et behov for at spille voldsomt højt. Og i så fald er 2*60 solide watt nok!

Så jeg mener absolut at det var et seriøst bud. Også da den har HDMI som ønsket. I kombination med Music Hall's DAC, synes jeg bestemt at det vil være et velspillende alternativ til det eksisterende setup! Vel at mærke hvis der ikke skal spilles sindssygt højt (og det indtryk fik jeg i første indlæg)...

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 September 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Mit svar er at til film vil du elske surround - men du vil hade en surround i stereo. Især hvis du lader surround forstærkeren klare D/A konverteringen. Det er i hvert fald min erfaring.

Hvorfor skulle du dog ville købe en surround hvis du ikke vil have andet end stereo? De er større, dyrere, outdates hurtigt og spiller musik som... (indsæt dit hade mærke)

Jeg ville helt klart gå efter en DAC + en alm stereoforstærker uden alt muligt gøgl teknik indbygget.
Spdig / HDMI er i mit hoved mega ligegyldigt, bortset fra at HDMI kan mere end du skal bruge og sikkert er svært at finde end dac der kan tage.

Hvis folk skal komme med foreslag kan du jo fortælle lidt om hvor mange penge du har til formålet.

Det skal lige siges at den surround forstærker jeg har haft (og fortrudt) nok ligger 2-3 prisklasser under det du evt leder efter. (cambridge 540R)

Det kommer jo an på hvad det er for noget surround. At postulere at alt surround er dårligt til stereo er jo totalt latterligt og udtryk for uvidenhed
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:

Nissemanden skrev:

Det kommer jo an på hvad det er for noget surround. At postulere at alt surround er dårligt til stereo er jo totalt latterligt og udtryk for uvidenhed

Det er jo også derfor jeg tager det forbehold og siger at mit grundlag for denne konklussion er en forstærker fra flere prisklasser under.
Men du vil måske påstå at man med en surround reciever til 10k får ligeså god stereo afspilning som med en stereo forstærker til 10k? For det lyder fantastisk - hvorfor skulle man så nogensinde købe en stereo forstærker?

FAB_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Tak for Jeres indlæg.

Til Jer, der er igang med den teoretisk/praktiske diskussion - der er jeg nok lidt ligeglad, så den del af diskussionen må I gerne fortsætte i en anden tråd. Som svar her kan jeg sige, at der må godt kunne spilles 'pænt' højt, for jeg er sgu' glad for mine højtalere og jeg har dælme brugt lang tid (år!) på at finde nogen, der lyder som jeg vil have det og som konen ville lukke ind i stuen...

Som én rigtigt påpegede, så udvikler en forstærker jo varme. Derfor har jeg også tænkt tanken med en effektforstærker/to monoblokke, der kunne stå under skænken (der er jo ikke så mange "bells & whissles" på sådan nogle, så det kunne man jo nok leve med at se på - bare ikke for dybt design) og så en forforstærker eller D/A-konverter placeret i skænken.

Budget? Hmmm... skulle jeg have en surround-forstærker ville jeg nok sige 5-6.000, men det får jeg næppe en D/A + effektforstærker for, så mon ikke jeg så kunne svinge mig op på 8.000,-... Som budgettet nok afslører, er jeg på ingen måde super-entusiast. Faktisk er jeg ganske godt tilfreds med lyden i det nuværende setup (har dog ikke hørt hvad en bedre forstærker kan gøre), og 12-15-20.000 kommer jeg altså ikke til at bruge. Og så er jeg stor tilhænger af value-for-money princippet, så der er ingen der siger, at tingene ikke må være brugte...

Mht. HDMI, så er det ikke et krav. Kravet består i, at jeg vil kunne tage lyden ud af HTPC'en digitalt og det kan man jo også gøre via SPDIF. Jeg spurgte til HDMI mest fordi jeg ikke vidste om det er den vej man skal gå nu til dags, men jeg fornemmer, at SPDIF er rigeligt fint, når vi taler stereo-signaler...?

Er der nogen der kan svare på, hvordan jeg er stillet ved film-titler uden et stereo-spor? Vil Windows konvertere signalet til stereo, inden det sendes videre (mener der er et sted i Windows, hvor man kan fortælle OS'et, hvilket signaler, der må outputtes), eller vil jeg bare ikke kunne få lyd på disse?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes