Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 16:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: For høj spænding på rør-forstærker (løst) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chakaranda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har en The Fisher X-100 hvor jeg lige har skiftet rør og i den forbindelse foretaget kontrol målinger af spændingerne:

Der viser sig så at være ca. 10-15% højere spændinger visse steder her er mine måle-resultater:
Fisher x-100 målinger

Bias: 44.1v (præcis som det skal være)
bias pot ud: 32 (skulle være 34)

384 v punktet : 418 v !
pin 7 (anoden) på 7189/EL84: 414 v !

320 v punktet: 350 v !

alle målinger er foretaget til stel.

Her er diagrammet så man kan se hvad der burde være de forskellige steder

X-100 service manual

Det skal bemærkes at forstærkeren lyder og spiller perfekt, så på den måde er der intet tegn på at der noget galt
men jeg er selvfølgelig lidt bekymret for om der er noget jeg bør se at få justeret eller om dette kunne være tegn på at der
skal skiftes elektrolytter ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Siden din Fisher blev konstrueret er vi gået fra 220 Volt til 230 Volt. Reelt ligger spændingen dog noget højere de fleste steder. Jeg har 238 Volt i stik kontakterne.

Din bias er nok reguleret ved et potmeter eller en zener diode - derfor påvirkes den ikke.

Umiddelbart tror jeg ikke der er nogen fare, men prøv at se, om du kan skifte vindinger på indgangssiden af trafoen så den passer bedre til de 230-240 Volt.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Er max spænding på lytterne høj nok så fred med dem.
Men dine rør lever livet hårdt,og levetiden må forventes at være kort.
Forvrængningen er til gengæld langt højere...
Mit råd er at sætte en spole i serie med højspændingen mellem plus på ensretteren og forreste lyt.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke være spor bekymret.

For det første er en så gammel forstærker konstrueret med en ret så stor sikkerhedmargen så +/- 20% er intet problem.

Rørene kan sagtens tåle den høje spænding, der hvor man lige skal være opmærksom er spænding på gløden samt Bias. Med et par små letdrevne højttalerer er det en rigtig fin lille forstærker.

Hvis de originale kondensatorer stadig er i den er det nok på tide at få dem skiftet.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

De nævnte spændinger på rørene er ikke alarmerende, hvis ellers de anvendte elektrolytkondensatorer er i orden og kan håndtere spændingerne, så vil spændingerne ikke volde problemer.

Derimod, er det en god ide, lige at checke glødespændingerne, for er der noget, som forkorter et rørs levetid, så er det for høj glødespænding.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
snip........

Mit råd er at sætte en spole i serie med højspændingen mellem plus på ensretteren og forreste lyt.

Med hvilket formål ?

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Sænke spændingen og forbedre livskvaliteten for ensretteren.
Jvf kurvebladet synes spændingen lige høj nok imo.
Mange klager over nye versioner af el84 ikke lever længe ved høje spændinger,men jeg kan se Erlingt og Reenberg gir den gas,så det er sikkert bare mig der tager fejl.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

en spole sænker da ikke spændingen

Hvis spændingerne synes for høje ifølge kurvebladet, bør man jo starte med at se om forsyningsspændingen er den, som målingerne er taget ud fra, alt andet er gak !

..... og noget jeg lige holder for mig selv :)

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

... jeg kan se Erlingt og Reenberg gir den gas,så det er sikkert bare mig der tager fejl.

Nåh, at kalde det at "give den gas" vil jeg nu ikke sige

Så vidt jeg husker er max anodespænding for EL34 800V, så i mine øjne er de målte spændinger på godt 400V helt på den sikre side.
Det er selvfølgelig en forudsætning at den totale afsatte effekt i røret ikke overskrides; men jeg vil nu ikke tro, at en gammel Fisher kører så tæt på max, at der ikke er plads til en 10% variation.

Derimod kan det - som jeg nævnte ovenfor - blive kritisk for så vidt angår glødespændingen, da der her kun er plads til max. 10% overspænding.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Er det EL84 rør der er i, eller har du skiftet til alternative typer med lavere tomgangsstrøm?
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

@ Jan Stevns
Et LC led sænker spændingen

@ Erlingt
My bad
Troede det var el84 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jamen en Fisher X100 kører da med 7189 eller equivalent...hvor kommer EL34 fra

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
@ Jan Stevns

kun hvis du monterer det forkert :)

( Så sænkes spændingen iøvrigt voldsomt ...................... )

Har du overset det er DC der tales om ?

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
@ Jan Stevns

kun hvis du monterer det forkert :)

( Så sænkes spændingen iøvrigt voldsomt ...................... )

Har du overset det er DC der tales om ?

-----------------------------------------------------

Jeg er enig med ginger. En drosselspole efter ensretteren sænker spændingen, da den er lige så utilfreds med ripple (pulserende jævnspænding) som den er med med vekselspænding. Og ja, den er også mere skånsom mod ensretter-røret.

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Ja...den sænker spændingen så den aldrig når peak værdien som den ellers kan med kondensatorer som eneste udglatning. I stedet fås gennemsnits-værdien som er Emax / 1,4. Choken i sig selv er der ikke noget større spændings-fald over pga lav dc modstand...det er jo det der er fidusen.

I Fisher X100 anvendes der en 125ohm modstand til at skåne ensretterøret...den kunne man fjerne og indsætte en choke istedet, men så fik man bare endnu højere spænding og det var jo ikke målet.

Hvis nogen oplever større spændings-fald over en choke end 10-30V er den ikke dimensioneret til formålet...det er ikke meningen den skal virke som en modstand.

Selvfølgelig findes der chokes med større modstand, men så er strømmen derefter...et eks

7H 25mA 770ohm E = I X R  0,025 X 770 = 19,2V over choken...sådan kan man blive ved og spændingsfaldet ligger altid i dette område. 

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

http://locofonic.alphalink.com.au/choke1.htm
http://www.tpub.com/neets/book7/27f.htm
http://www.aikenamps.com/Chokes.html

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Nå...du gir mig ret....

• This usually requires a choke about the size of a standard 30W-50W output transformer, since the choke must have an air gap (just like a single-ended OT) to avoid core saturation due to the offset DC current flowing through it, and the choke also must have a low DC resistance, to avoid dropping too much voltage across it, which will lower the output voltage and worsen the load regulation. This combination of low DCR, air gap, and high inductance
  • Herfra   http://www.aikenamps.com/Chokes.html

•  The reactance of the inductor (XL) reduces the amplitude of ripple voltage without reducing the dc output voltage by an appreciable amount. (The dc resistance of the inductor is just a few ohms.) Herfra http://www.tpub.com/neets/book7/27f.htm

Og velkommen tilbage mister swanson eller var det noget med M... det var en kort ferie fra hifi4all

• __________________
    Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
    AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Chakaranda
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

tak for de mange indlæg

Jeg bruger de russiske 6p14p-er som udgangsrør (svarer svjv til el84 varianten 7189a). Disse rørs max limit er 500v på
    anoden, så set ud fra det synspunkt kan rørene godt klare de 414v. (har ladet mig fortælle at man egentlig skal fratrække
    katode-spændningen og i så fald er det jo så "kun" 370v anoden "ser" ).

Jeg er som sådan ikke bekymret for om rørene kan klare den høje spænding, men som jeg ser det så må den høje spændning
    betyde at både rør og andet er udsat for en højere belastning end det var tiltænkt og at dette i længden betyder kortere levetid
    for både rør og andet.

Til det med AC spændingen: den svinger lidt op og ned her hvor jeg bor: det højeste jeg har målt er 243 volt og det laveste
    222 volt.

Trafoen har ingen ekstra vindinger på indgangs-siden, så der er der ikke mulighed for at ændre noget. Jeg kunne selvfølgelig
    enten finde en trafo der er gearet til 240v eller få viklet en.

Umiddelbart er det den løsning jeg hælder mest til da det vil være det indgreb der er mest tro mod det originale design.

Hvis jeg begynder at kaste mig ud i at indsætte en choke eller indsætte større modstande i DC "kæden" så ændrer jeg dermed
    grundlæggende i designet og det er jeg ikke sådan lige interesseret i

Chakaranda
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

opdatering
    Jubel: jeg fandt ud af at Welter laver en trafo til The Fisher X-100. Welters trafo er endda nomineret til 230 volt, så den tror jge
    sørme lige jeg kontakte dem og høre hvad koster (de skriver ingen pris og at den ikke er lagervare, men kan bestilles)
    link: Welter net-trafoer
    (den hedder NT-X 100 findes lidt længere nede på siden der linkes til)

ginger
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Det er kun ved autobias (fast modstand monteret mellem katode og stel der forårsager spændingsfald) man trækker spændingsfaldet/bias fra højspændingen.

I Fisheren er det fixed bias dvs en "fremmed eller udefrakommende spænding,hvilket gør at spændingen over røret er de fulde 417v!

Russerne laver en variant af el84 (el84m) som skulle kunne klare lidt mere,jeg kender dog ikke den russiske betegnelse om sikkert er noget med kyrilliske bogstaver..

Side af 3 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes