Hej lydentusiaster
Sagen er den at jeg er flyttet ind i en nyere, et-værelses lejlighed på knap 40 kvadratmeter i et mindre betonkompleks fra
2007. Mit musikkonsum er pt. fastlåst til PC'en, fordi lydforskellen mellem det udemærkede headset og mit billige plastik
Logitech 5.1 surround-højttalersæt er direkte øreblødende...
Hovedet bliver dog hurtigt tungt, når headsettet får lov at trykke kraniet sammen i længere perioder, så jeg bilder mig
selv ind at løsningen må være nogle ordentlige højttalere i stereo!
Jeg er selvfølgelig lidt betænkelig ved at købe et sæt højttalere til en lejlighed i et beton-kompleks, dels fordi jeg
selvfølgelig ikke vil fremprovokere støjklager fra naboerne, men mindst ligeså meget fordi det nager mig, hvis andre kan
høre hvilken musik jeg spiller (uden at skamme mig over min musiksmag iøvrigt). Så højttalerne skal bestemt ikke bruges
til at spille højt, men jeg kunne samtidig godt ønske mig nogle højttalere der kan 'fylde rummet ud' og levere nogle klare
og flydende toner, hvis i forstår hvad jeg mener.
Må tilstå at mit begrebsappart for subjektive, auditive oplevelser er meget begrænset og jeg har absolut ingen forstand på
musik-teori eller lignende. Derfor har jeg selvfølgelig været en tur i hifiklubben for at se om jeg alligevel kunne høre
forskel (og det bilder jeg mig ind, at jeg kunne).
Jeg har lagt et budget på omkring 6000 kr for to højttalere og en receiver, der primært skal benyttes til musik og film.
Receiveren har jeg mere eller mindre besluttet skal være en Denon AVR-1912 til omkring 3000, da jeg gerne vil
koble højttalerne til min PS3, PC og Tv, samt benytte mig af AirPlay. Med en surround-receiver er der derfor også
mulighed for at udvide med flere højttalere på et senere tidspunkt.
Højttalerne er jeg mere på bar bund med. I butikken lyttede jeg til Dali Zensor 1, Dali Lektor 2 og B&W DM686
spille nogle Pink Floyd-numre (min musiksmag er primært rock).
Mens jeg foretrak tonerne fra Lektor 2 og B&W 686, så synes jeg også der var stor forskel på hvordan lyden 'lagde sig i
rummet'. Det er givetvis et spørgsmål om akustik, men jeg oplevede lyden fra Dali-højttalerne som en bruser rettet mod
ansigtet, mens B&W'erne mindede mere om et regnvejr og lagde sig mere jævnt i rummet. B&W'ernes lyd virkede mere
let og fyldig, mens jeg oplevede Dali'erne som mere påtrængende - hvis det giver nogen som helst mening for jer
- Det var ihvertfald en kvalitet jeg satte stor pris på ved B&W'erne.
I mellemtiden har jeg jo så fået øjnene op for brugtmarkedet, hvor jeg fornylig fandt B&W 686'ernes storebror (685) med
standere til omtrent samme pris som én ny 685'er! Det får mig jo ganske naturligt til at overveje om ikke det ville være
en bedre idé at bruge højttaler-pengene på brugtmarkedet, hvor jeg derfor får lidt flere muligheder. Omvendt ved jeg jo
heller ikke hvilke højttalere jeg i så fald bør kigge efter og jeg kan heller ikke belemre hifiklubben med lyttesessions for
hver eneste højttaler i kataloget for at indsnævre feltet. Jeg havde derfor håbet, at I kunne hjælpe mig med at udpege
nogle modeller som jeg kunne have i kikkerten, da jeg - som i måske kan høre - absolut ingen erfaring har på det her
område. Jeg forestiller mig at jeg med mit (beskedne) budget får mest ud af nogle kompakthøjttalere, men det vil jeg
hellere lade være op til jer at vurdere - jeg mener at have plads til begge dele.
Så for at opsummere:
- Jeg er åben overfor at købe nyt eller brugt afhængig af jeres ekspertvurderinger.
- Jeg har sat omkring 3000 af til to højttalere, der (som udgangspunkt) skal kobles til en Denon AVR-1912 receiver.
- Højttalerne skal spille i en et-værelseslejlighed på knap 40 kvadratmeter i et nyere beton-kompleks fra 2007 uden at
genere naboerne.
- Højttalerne vil blive benyttet til både musik og film. Min musiksmag er primært (klassisk) rock, men jeg hører også blues,
jazz og ind i mellem lidt klassisk musik.
Kan i ud fra dette anbefale nogle højttalere til en sprogligt udfordret nybegynder?
Mvh Anders