Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærker og HFI relæ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg håber at en venlig sjæl kan hjælpe mig.

Jeg har netop købt mig en Harman/Kardon HK990 forstærker. Desværre viser det sig at være en stor mundfuld for HFI
relæet, som ofte slår fra når jeg tænder forstærkeren.

Det skal siges at jeg har koblet hele mit stereoanlæg på samme vægudtag vha. stikdåse.

Gør det nogen forskel at fordele det ud på flere vægudtag, når disse alligevel sidder på samme sikringsgruppe?

Jeg bor i en lille bitte lejlighed, og har kun tre sikringsgrupper: Komfur, El-varme, og Lys, som er den eneste gruppe
dedikeret til lejlighedens diverse elektronik-dimser, og det er altså den der slår fra...

Hvad gør man?

Jeg bilder mig jo ind, at vægudtagene på denne gruppe blot er parallelforbundet, og at det derfor ikke gør nogen forskel at
jeg kun bruger en af dem til mit stereoanlæg...

Tilgiv min uvidenhed :o)

Mvh.

Allan
Til top Vis Pumbas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pumbas

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Den gruppe der hedder lys, er den du bruger til anlæg og lamper osv. og den kan du kun trække 2200W. ud af. Kontroller hvor mange W. dit anlæg er opgivet til, det står som regel et eller andet sted bagpå, eller i bunden.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er opgivet til et maxforbrug på 1000W. Så det er jo allerede en stor del af kagen. Spørgsmålet er om det hjælper
at sætte Cd, Tv, Blu-ray til ét vægudtag, og forstærker på et andet, når alle disse vægudtag alligevel tilhører samme
sikringsgruppe.

Jeg synes jo ikke forstærkeren burde sluge 1000W i det øjeblik den bliver tændt, men det virker som om der kommer en slags
spidsbelastning som HFI relæet ikke tåler så godt. Hvis det lykkes mig at tænde forstærkeren, uden det slår fra, så er der ingen
problemer, heller ikke ved høj volumen...

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

HFI relæet er lavet til at bekytte mod fejlstrøm. Altså ikke afhængig af belastningens størrelse.

Det indikerer, at der er fejl (afledning til jord)på det apparat, du tilslutter når relæet falder.

Det er kun hvis HFI relæet er sammenbygget med sikringen, det kan have noget med belastningen at gøre.

Og du kan faktisk kortvarigt, hive væsentligt mere end mærkestrømmen ud af sikringen.

Mvh. Bjarne

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hmm. Jeg må tilstå det er mig en større gåde... Forstærkeren har slet ikke mulighed for at bruge jordet stik. Der er kun 2 ben i
strømtilslutningen bag på forstærkeren.

Kan kvaliteten af stikdåsen have noget at sige?

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Prøv nu at checke om du har mere end 2200W. på gruppen. Og nej, det hjælper ikke at fordele dem ud på de andre stikkontakter, da det er samme sikringsgruppe.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg tænder alt hvad jeg kan komme i tanker om, så kommer jeg op i nærheden af et par tusind watt, men kun hvis jeg
regner med forstærkeren konstant sluger 1000W, hvilket jeg kun forestiller mig den gør, når den bliver drevet til sit yderste.
Kan det tænkes at den laver en kortvarig 1000W belastning i det øjeblik den tændes?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Der skal en temmelig voksen forstærker til at trække 1000w i startøjeblikket - det lyder mere til dit HFI er defekt.   HFI relæer har typisk en mærkestrøm på 40 eller 63A, svarende til temmeligt meget mere effekt end du kan trække i en normal husholdning .

Nu skriver du HFI relæ,  er du sikker på det ikke er en automat sikring ?

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene. I er alle meget flinke.

Jan, jeg har fået at vide det er et HFI relæ, men jeg aner intet om det, og kan ikke garantere det. Jeg kan fortælle at den
består af 4 "moduler" med hver deres vippekontakt. En med hovedafbryder, og testknap, og så tre moduler til henholdsvis
Komfur, El-Varme, og Lys, og det er altså det sidste modul der slår fra, og ikke selve hovedafbryderen...

Det er bestemt muligt det er defekt. Det har nogle år på bagen...

Måske jeg bare skulle ringe efter elektrikeren

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Har du jord på den forstærker??

hvis du ikkehar det så vil jeg skifter relæet da det nok er den der begynder at fejle

hvis dit hus er fra efter 1991 er det også lovkrav at det skal være et hpfi relæ:
http://www.idenyt.dk/Boligen/Digitalt/Med-et-HPFI-rela-kan-d u-undga-at-dit-elektronik-gar-i-stykker-59101?p=1

håber ikke det er forstærkeren men tror det ikke - du kan evt tjecke det hos en kammi med din forstærker - hvis den gør det
samme der så er det den - hvis ikke så er det relæet hos dig der er ved at være deffekt.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Ulrik, der er ikke jord på forstærkeren...

Jeg tror der må være tale om den er defekt. Jeg vil tage det op med udlejeren.

Tusind tak til jer alle for svarene.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Pumbas skrev:
Tak for alle svarene. I er alle meget flinke.

Jan, jeg har fået at vide det er et HFI relæ, men jeg aner intet om det, og kan ikke garantere det. Jeg kan fortælle at den
består af 4 "moduler" med hver deres vippekontakt. En med hovedafbryder, og testknap, og så tre moduler til henholdsvis
Komfur, El-Varme, og Lys, og det er altså det sidste modul der slår fra, og ikke selve hovedafbryderen...

Det er bestemt muligt det er defekt. Det har nogle år på bagen...

Måske jeg bare skulle ringe efter elektrikeren

modulet med test knap er hfi eller hpfi relæet - de andre lyder til at være automatsikringer - så en elektrikker er det sikre valg nu :)

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Tak Jan

volvoturbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2011
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hvis hfi relæet slår fra så skal alt elektricitet i din bolig være afbrudt er den det????

Som jeg forstår det så er det SIKRINGSGRUPPEN lys som slår fra, Ikke hfi relæet der slår fra når du tænder for forstærkeren, jeg kender kun din forstærker fra omtale men mon ikke den har en kraftig strømforsyning som trækker en del ampere i startstrøm når du tænder for den.

prøv f.eks at slukke for alle apperater/lamper i din lejlighed undtagen en lampe som kan ses hvorfra du tænder forstærkeren hvis lyset bliver svagere/blinker et kort øjeblik når du tænder forstærkeren så skyldes det høj startstrøm

hvor mange ampere er dine sikringsgrupper på 10A eller 13A til lys

jeg håber det kan hjælpe dig lidt  m.v.h. Per

Til top Vis volvoturbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volvoturbo

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hej Per.

Mange tak for dit svar.

Jo, du har helt ret, det er sikringsgruppen der slår fra. Jeg troede det var hele herligheden man kaldte HFI-relæ, så nu har jeg
da lært det :o)

Sikringsgruppen der slår fra er på 10A

Og, ja, lyset blinker ved opstart, ganske som du beskrev...

Kan man få en elektriker til at skifte sådan en sikringsgruppe til 13A, eller kræver det en gennemgang af hele ledningsnettet?

volvoturbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2011
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Hej Pumbas

det var da godt at det var sikringerne som slår fra det gør jo sagen lidt mere enkel

Ja det er lige noget for en eletrikker at udskifte sikringsgruppen. Elektrikkeren kan også hurtigt vurdere om resten af installationen er ok, hvis din lejlighed er gammel kan det jo godt være at der er noget som skal "opdateres" lidt. Der kan muligvis og så tilføjes en ekstra gruppe til musikanlæget. det er der nogle hifinørder som mener giver en forbedring af lyden

Hvis du bor til leje så kan det være en god ide at få en skriftlig tilladelse af udlejer inden en større ombygning påbegyndes. Nogle udlejere er flinke og vil tilbyde at betale for arbejdet andre vil slæbe dig i retten og kræve erstatning for misligeholdelse af lejemålet.

Men tag hen til din elektrikker og forklar problemet for ham. Du kan evt tage et par billeder af HELE eltavlen, helst så tydelige at man kan se de forskellige værdier på forsikringer og alle automatsikringer f.eks 250A 10A eller hvilke størrelser de har, så vil han sikkert kunne svare på hvad der skal gøres og give en cirka pris på arbejde/materialer.

God pinse M:.V.H Per

Til top Vis volvoturbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volvoturbo

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Tak Per :o)

Så som jeg forstår det, drejer det sig sandsynligvis ikke om fejlstrøm, når det er sikringsgruppen der slår fra, men derimod en
overskridning af de 10A ved opstart af forstærker? Det giver jo egentligt meget god mening. Er egentlig overrasket over man
ikke kunne lave en mere "blid" opstart på sådan en fætter, en slags buffer af en art, der søger for at strømmen langsomt
topper... Hvad ved jeg :o)

Kan forstærkeren mon tage skade af en sådan voldsom afbrydelse?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt klart også tilbøjelig til at tro, at der er noget galt enten i det elektriske system i din lejlighed eller i din forstærker - det kan være en mindre fejl - men hvilken er ikke til at spå om -> elektriker til lejligheden og/eller servicetekniker til fortærkeren.

Det virker ikke sandsynligt, at en forstærker beregnet til "comsumer-brug" knalder en 10A sikring ved opstart. Visse større forstærkere/receivere er forsynede med såkaldte "soft-start" kredse, som trækker dem op til drift i to trin.

Og så lige et stilfærdigt spørgsmål: Nu laver du vel ikke kaffe eller varmer te-vand på samme tidspunkt du tænder forstærkeren? (du svarede ikke på dette, da en tidligere spurgte)

Det kræver altså v. 230V ... 2300watt fra den enkelte 10A-gruppe at knalde en 10A-sikring - immervæk en del. Nej - en forstærker tager på ingen måde skade af at blive hurtigt slukket (det er jo ligesom det, der sker, når man slukker den på afbryderen (on/off)

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Pumbas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy.

Tak for svar :o)

Jeg laver ikke kaffe, eller the, eller benytter andre effektkrævende apparater på samme tidspunkt. Typisk har jeg lys, samt
fjernsyn tændt, og så diverse småting som mobillader og hvad man ellers har. Men jeg har, indtil videre, haft held med at
tænde forstærkeren, hvis det er den første jeg tænder, og så derefter tænder de andre komponenter jeg ønsker at bruge,
cd, blu-ray, tv. Det er bare frygteligt bøvlet.

Hmm ja, det er mig et højst ubelejligt, og uventet problem...

Jeg vil se om jeg kan finde mig en watt-måler et sted, så jeg kan få et bedre overblik over det samlede forbrug. Hvis ikke
jeg samlet kommer over, eller meget tæt på 2300W i det øjeblik jeg tænder forstærkeren, kunne det måske svare sig at få
kigget på den sikringsgruppe.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Ja- det kunne du gøre, men jeg er ikke i tvivl om, at du skal have fat i en elektriker eller en forstærkertekniker - så du kan næsten spare det med at finde en effektmåler - den kan jo alligevel ikke løse dit problem..højst fortælle, at der er et - og det ved du jo allerede.

PS: Nu har underboen vel ikke glemt at koble sig af dit sikringsskab, nu hvor han nok ikke skal bruge sin varmeblæser lige foreløbig....?  ( men måske har han fået aircondition installeret?)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum