Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Eliminere støj fra køling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 August 2012 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All,

Jeg skrev herinde tidligere på sommeren for at få lidt råd til, hvordan jeg bedst kunne minimere støjen fra min NAD T753
receiver, som larmer en smule. Ét bud var bla. at rengøre den aktive køling i receiveren i håbet om støjen fra blæserne blev
minimeret. Det har jeg nu gjort, dog en smule overfladisk. Jeg fandt dog frem til, at det særligt var én af receiverens 4
blæsere, som genererede det meste støj. Den har jeg nu taget fra. Jeg bruger kun receiveren som converter og forstærker
af digitalt signal til et par AudioVector-gulvhøjttalere, og altså ikke til video og heller ikke flere kanaler samtidigt eller
surround. Mine spørgsmål er så:

1. Er det problematisk kun at bruge 3/4 af receiverens standard-køling?
2. Kan jeg ligefrem afkoble alle af receiverens 4 blæsere, nu hvor jeg kun bruger enheden til lyd og ikke også til video (det
går jeg ud fra ville belaste receiveren mere) - og så eksempelvis slutte blæserne til igen forud for når højttalerne skulle
spille rigtigt op?
3. Hvad sker der, hvis receiveren overopheder?
4. Hvis I ser på billedet nedenunder, som er af receiveren, er der da andre elementer i enheden end de 4 aktive blæsere i
bunden under køleelementet, som I kan forestille jer genererer støj?

http://i.imgur.com/w5WRK.jpg

På forhånd tak for ekspertisen,
Jesper
Til top Vis svejgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svejgaard

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Til det du beskriver går det nok at fjerne en blæser. Men forstået korrekt så sidder de i bunden af den/de store sorte alu køleplader i midten ? Og køler dit udgangstrin ?

Den aktive køling gør jo at kølepladerne kan blive væsentlig mindre (Læs billigere), men demontere alle 4 ville jeg ikke gøre, hvis jeg var dig.

Hvis den overopheder, kan der ske to ting. (Har ikke set diagrammet) - Enten lukker den ned eller også står dit udgangstrin af....

Alternativt find data på blæserne og erstat dem med nogle mere støjsvage....

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 August 2012 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Eller sæt den i et skab, da den har aktiv køling er dette ikke den store problem med passiv ventilation i skabet 
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

@Dr. G: Jeg er ikke klar over, hvad udgangstrinnet er. De eneste aktive blæsere, jeg kan finde i receiveren, er de, som er
placeret under det store, centrerede køleelement i midten (efter billedet). Jeg har også pønset lidt på at skaffe mig nogle mere
støjsvage blæsere, men det ville jo være nemt, hvis man bare kunne modificere indersiden af receiveren lidt og støjmæssigt
opnå samme resultat ;)

@Supercharger: Det er selvfølgelig en idé! Helt gemme receiveren væk kan jeg dog næppe, da jeg plejer at slukke den, når
jeg ikke bruger den, og det vist ville være for upraktisk at skulle i skabet hele tiden. Alternativt skulle den have et lille kig-hul
til modtagelse af signal fra fjernbetjeningen.

Tak for rådene til jer begge uanset :)

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 August 2012 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

svejgaard skrev:
@Dr. G: Jeg er ikke klar over, hvad udgangstrinnet er. De eneste aktive blæsere, jeg kan finde i receiveren, er de, som er
placeret under det store, centrerede køleelement i midten (efter billedet). Jeg har også pønset lidt på at skaffe mig nogle mere
støjsvage blæsere, men det ville jo være nemt, hvis man bare kunne modificere indersiden af receiveren lidt og støjmæssigt
opnå samme resultat ;)

@Supercharger: Det er selvfølgelig en idé! Helt gemme receiveren væk kan jeg dog næppe, da jeg plejer at slukke den, når
jeg ikke bruger den, og det vist ville være for upraktisk at skulle i skabet hele tiden. Alternativt skulle den have et lille kig-hul
til modtagelse af signal fra fjernbetjeningen.

Tak for rådene til jer begge uanset :)

Dine blæsere køler dine udgangstrin, vær varsom.... kører du "kun" 2.0 så kan du nok med rimelig sucess gå ned til 2 blæsere.... PÅ EGET ANSVAR....

Men du må så ALDRIG ALDRIG koble flere højttalere til... Og jeg ville seriøst lave temperatur målinger...

Dine udgangstrin sidder på de 2 køleplader i midten...... Men pas på....

100% passiv (Fjerne alle blæsere) ville jeg ikke turde... Svarer til du vil fjerne blæseren fra CPUén på den computer du sidder ved = MEGET MEGET dårlig cocktail...

Du er allerede nu lidt "modig" - Har læst om din forstærker og blæserne kører ved lav omdrejninger pga. af støj set i forhold til den tidligere model, hvor de var temperatur styret...

Du er ude på "tynd" is, men har ikke giddet se på diagrammet..... Bare pas på ...

Hvis du virkelig presser på skal jeg nok kigge på diagrammet og se hvad man kan gøre, men det er på eget ansvar !!!!

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Det er klart, det er på eget ansvar. Din besvarelse er i øvrigt helt tilstrækkelig - tak for hjælpen. Jeg fortsætter med 3 blæsere
og passer godt på!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe en dedikeret forforstærker i stedet?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Da jeg undersøgte brugtmarkedet for den slags var det mit indtryk, at jeg skulle bruge betragteligt flere penge på en
forstærker, som havde omtrent samme indmad som dennes forstærkerdel (som 1) har optisk indgang og 2) giver en varm og
fyldig lyd). Jeg forestiller mig, at priserne på receivere uden HDMI - som denne - er styrkdykket over den sidste årrække.

However, feel free to enlighten me! Synes det ville være skønt med en forstærker i stedet.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Det med lyden kan jeg ikke garantere, men der er da uanede mængder surroundforforstærkere at finde brugt:

Tag Mclaren AV32R fås til ca. 2000 kr brugt. Den var totalt sej en gang  Se på ebay. Audiolab 8000AV burde være endnu billigere
Sony TA-E90ES eller 9ES fås til 500 kr
Nad T-175, der vil være et skridt op i lydkvalitet(den har jeg haft) burde kunne findes til 4000 kr brugt også selv om den er sjælden. Ellers NAD M15 til omkring 5000 kr, der dog ikke har rumkorrektion.
Ellers har Onkyo også lavet nogle forforstærkere der burde være til at få til en nogenlunde pris

Hvis du ikke bruger den til surround, men kun til stereo, fås en gammel hund som Denon DAP2500 eller 5500 til omkring 1500-2000 kr. Ellers en helt ny Cambridge DacMagic Plus til 2995 kr

Men du må nok lidt ud med budget og krav inden jeg rammer helt plet

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke i sinde at gå ud og bruge ret mange penge på en forstærker for tiden, jeg er lidt på røven, men jeg ville nok
kunne sælge min receiver for omtrent de samme 1500,- som jeg selv gav for den. Den fungerer upåklageligt.

Jeg googlede lige hurtigt de forstærkere, du omtalte, som ligger i mit prisleje. Jeg synes særligt de to Denon ser fede ud, jeg
kan godt lide det der præ 90'er-look. De har også optiske indgange, det er et plus, fordi jeg sender min lyd til
forstærkeren/receiveren via en Airport Express, og med den optiske indgang slipper jeg for at lade Airport'ens DAC konvertere
til analogt signal - det er den ikke så god til, hvis nogen skulle være i tvivl. Har du nogen idé om, hvordan lyden i de der
Denons er?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Den store - der dog ikke har fjernbetjening - lød i flg. linket åbenbart fremragende for 7 år siden, så mon ikke den også gør det i dag?

http://www.hifi4all.dk/Forum/forum_posts.asp?TID=21148

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Uhmn, det kunne da være, man skulle prøve at lytte til sådan en sag. Jeg er dog ellers mægtig glad for min fjernbetjening og
sleep timeren på min receiver, men det er vel netop det, jeg kan undvære, hvis jeg får en støjfri forstærker, kan man sige.

Tak for hjælpen!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 September 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg så på en IT PSU at man havde 2 blæser skuet sammen, på dn måde flytter den sikkert mere luft og dermed må man også kunne sænke
omdrejningerne og dermed støjen, alternativ gælder det jo om at bruge en blæser der kan flytte mere luft, og lige som ved bas, mere diameter er
vejen frem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes