Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2026 | 11:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl til Flac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået med tanken om at overspille mine vinylplader til Flac-filer, og har det nu stående som et potentielt vinter-projekt!

Dette ønske er baseret på:

1. En stigende interesse for HD lyd, og at jeg har hørt nogle fantastiske 24bit/96KHz vinyloverspilninger
3. Jeg ønsker et anlæg hvor en pladespiller ikke er en fast del af mit hi-fi i stuen!
3. At jeg hverken kan købe nye udgivelser eller mine favoritplader i HD!

Jeg er derfor meget interesseret i at høre erfaringer fra andre der med held har forsøgt sig ud i dette eller har et seriøst setup som de anvender til formålet. Det drejer sig om både hardware/software, men også selve arbejdet og budgettet for det.

Vigtigt: Jeg er bestemt ikke interesseret i at starte (endnu) en diskussion omkring vinyl vs. cd.

Venlig hilsen

Morten
Til top Vis MortenE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenE

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Heyy Morten.
Det bli´r aldrig bedre end dit svageste led, som her er din analog afspillekæde. Har selv gjort det tit, med stor succes. Din grammo, pickup, riaa og pre er altafgørende for, hvor godt et resultat, du får (og til dels også dit lydkort i din pc = A/D convertering).
Bruger selv min Sumiko Peewood Celebration II igennem min Pioneer riia/pre, line out ind i PC og optager med Sony SoundForge9. Den kan optage i helt op til 24bit/192KHz, og gør det efter min mening fremragende. Optager så godt nok i wav, men at konvertere det til en evt. ukomprimeret flac-container er jo nok det mindste problem.
Held og lykke med et tidskrævende projekt.

Tilføjet: Send en PB, hvis du har et "sted" jeg kan uploade et eksempel, så kan du selv danne dig en mening om, hvordan det evt. kan lyde.

MortenE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk

Tak for dit indlæg og dine inputs til hardware/software. Kører i øvrigt selv SACD/DVD-A fra en DV-585

Når man har styr på indstillingerne, hvor meget tid vil du ca. vurdere der går med at køre en LP ind til den er delt op i filer og lydniveauet er justeret og evt. clicks er fjernet?

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Lytter lige med.
Jeg har selv for flere år siden afprøvet med en enkelt plade og det tog flere timer inklusiv oprensning af pladestøj, opdeling i numre og oprettelse af meta data (titel navn, album navn, kunstner mm)
Jeg er derfor på jagt efter et program som "automatisk" kan dele en pladeside op i numre og tilføje meta-data. Findes det så begynder det at blive en overkommelig opgave. Oprensning af støj er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge tid på igen.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Håber ikke du har meget mere en den 8-10 plader, for ellers tager det LAAANG tid.

Det kan være sjovt at prøve - har selv gjort det en 2-3 plader, men det tog også en helt week-end. To måneder efter var det forældet, for jeg havde fået en ny pickup der var meget bedre. Kort tid efter en ny RIAA.

Sådan vi det hele tiden halte bagefter de opgraderinger man gør i kæden - også den digitale, der skal sørge for AD konverteringen.

Jeg spiller i stedet mine ca. 2000 LP'er - ofte med forskellige arme, pickupper, pladespillere, RIAA - så hvis alt skulle med i en digital kopi, så blev jeg første færdig om 100 år!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

MortenE skrev:
Hej Boydk

Tak for dit indlæg og dine inputs til hardware/software. Kører i øvrigt selv SACD/DVD-A fra en DV-585

Når man har styr på indstillingerne, hvor meget tid vil du ca. vurdere der går med at køre en LP ind til den er delt op i filer og lydniveauet er justeret og evt. clicks er fjernet?

Lydniveauet indstiller du hver gang, da LP´er ligesom CD´er er indspillet med forskellig styrke. Tidsmæssigt er det 1:1 + det løse, splitte 1 side op i enkeltnumre osv. osv. Til gengæld har jeg det med IKKE at benytte klik-remove med mere, da det ikke har en gavnlig indflydelse på det færdige resultat. Rens/vask din LP før optagelse, og lev så med, at den resulterende wav/flac-fil har de evt. kliks, der er på LP´en. Det giver langt det mest dynamiske resultat. Hver gang du forsøger en manipuleren af lyden i det digitale domæne, mister du et eller andet, måske ikke meget men trods alt hørbart, og det var vel stik modsat hensigten. Hvorom alting er, det er en tidskrævende proces, der absolut ikke kan anbefales, med mindre du ikke har andet at lave

A propos DV 585 bruger jeg den kun som drev, min DIY rør dac, som du kan læse om i andre tråde, gør det 1000 gange bedre, end den indbyggede analogdel i Pioneeren (som slet ikke er dårlig)

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

En løsning som jeg forventer at teste når vejret siger indetid igen
Channel D Pure Vinyl
Se mere
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

MortenE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2013 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Yahooboy, ja det seminar på Marriott er seriøst. Jeg forsøger at matche mine forventninger med noget der ikke ligger oppe i det prisleje. Jeg ved som
sagt bare ikke om det der matcher mine forventninger findes. Jeg tænker at hvis grundlaget er i orden (selve pladens stand, pladespilleren og den
rette pickup), så er man vel nået et godt stykke!

Jeg har nu googlet som en gal efter den rette preamp til min Technics 1210 pladespiller. Jeg må indrømme at det kunne være nice med en solid all-in-
one løsning. Altså lydkort og preamp i samme enhed med usb interface. Den skal kunne klare 24bit 96kHz. Jeg har fundet en Terratec phono preamp
iVinyl til 750 kr. Specifikationerne ser gode ud og der er grounding til pladespilleren. Det som der synes at være tilfældet er, at enten taler vi om en
løsning til lige under en tusse, eller også taler vi om 3.500 eller det dobbelte. Der er tilsyneladende ikke noget midt i mellem.

Så er der preamps der kræver et internt lydkort. Jeg er bare ikke som udgangspunkt glad for det ekstra led i kæden.

Så hvis der er nogen som har erfaringer med løsninger der har givet gode resultater og som ligger under et par tusinde, så skriv gerne!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

yahooboy
takker for link til AES PDF
Word Length Loss Mitigation in Digitally Based Compensation Curves

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes