| Forfatter |
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 21 Juli 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på vej ind i det digitale domaine og har lidt spørgsmål heromkring.
Første spørgsmål:
Nu hvor man skal vælge specielle HDMI kabler for længere kabeltræk, hvordan er det som med et coax kabel ?
Jeg står og skal have et coax på 4 meter, er der noget her jeg skal tage hensyn til ?
Andet spørgsmål:
Jeg har en del erfaring med analoge kabler og ved der er forkel og de har betydning, men ingen med digitalekabler.
Så hvor stor betydning har de og kan deres evt. forskelle forsvares prismæssigt ?
(hvad kan i anbefale ?)
Tredie spørgsmål:
Min DAC tager kun coax men mange digitale afspillere har bla usb udgange og mange anbefaler disse.
Så skal man bruge deres usb udgang og ind i en hiface eller er sådanne coax udgange lige så gode ?
PT. bruger jeg et coax fra Blue Jeans Cables, men vi gerne (hvis det kan betale sig) have noget endnu bedre.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 22 Juli 2013 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB er i min verden super men husk den kan max være 5 meter (Length 2–5 m)
Med USB1 brugte jeg for år tilbage 5 meter kabel, det kunne være ustabil, så det er nok grænsen for den, forsøgte dengang med at sno en ekstra kobber tråd omkring kablet og kunne forlænge den til 10 meter.
Har nu ikke selv efterprøvet med det, men måske passende at bruge USB3 kabler der vel burde være af en bedre kvalitet...
USB er jo parsnoet tråde sæt, en sender og en modtager par, ved lange kabler skal skærmen være god.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 22 Juli 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
The USB 1.1 Standard specifies that a standard cable can have a maximum length of 3 meters with devices operating at Low Speed (1.5 Mbit/s), and a maximum length of 5 meters with devices operating at Full Speed (12 Mbit/s).
USB 2.0 provides for a maximum cable length of 5 meters for devices running at Hi Speed (480 Mbit/s). The primary reason for this limit is the maximum allowed round-trip delay of about 1.5 μs
The USB 3.0 standard does not directly specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires the maximum practical length is 3 meters
Fra wikipedia
__________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
 takker for en mere præcis udlægning af de standarder __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 22 Juli 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super pof@ kendte jeg ikke lige men nogle gange skal der bare en bedre skærm til,
Jeg brugte en kobber tråd som jeg viklede omkring hele kablet i sin længde i en spiral og vupti virkede det igen
Dengang var det til et WebCam
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Pierre?
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver lige at få gang i denne tråd igen, da der endnu ikke er kommet de svar jeg søger
|
| Til top |
|
| |
peter p Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et Bluejeans Coaxial Digital Audio Cable (Belden 1694A) er et godt og billigt kabel til dette brug og anvendes
af mange kritiske lyttere i USA. USB er ikke nødvendigvis bedre.
Jeg anvender selv coax fra CD-transport og Squeezebox Touch og UCB når der spilles fra MacPro eller Ipad.
Begynd hellere at spare sammen til en ny DAC med både USB og coax så du også med tiden kan få glæde
af afspilning fra computer. Du kan så udnytte og prøve flere digitale indgange og høre hvad der lyder bedst i
dit set up.
Kan anbefale Benchmark DAC1 med USB (hvis dit anlæg ikke er til den kølige, analytiske side) eller den endnu
bedre DAC2 HCG
Mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Pierre?
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
peter p skrev:
Et Bluejeans Coaxial Digital Audio Cable (Belden 1694A) er et godt og billigt kabel til dette brug og anvendes
af mange kritiske lyttere i USA. USB er ikke nødvendigvis bedre.
Jeg anvender selv coax fra CD-transport og Squeezebox Touch og UCB når der spilles fra MacPro eller Ipad.
Begynd hellere at spare sammen til en ny DAC med både USB og coax så du også med tiden kan få glæde
af afspilning fra computer. Du kan så udnytte og prøve flere digitale indgange og høre hvad der lyder bedst i
dit set up.
Kan anbefale Benchmark DAC1 med USB (hvis dit anlæg ikke er til den kølige, analytiske side) eller den endnu
bedre DAC2 HCG
Mvh
Peter |
|
|
Ny dac har ingen interesse
Men anbefaling af gode coax kabler her
|
| Til top |
|
| |
peter p Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluejeans er OK til længde på 4 meter (".. a 75 ohm coax engineered for low signal loss over long runs.
These cables are exceptionally well shielded to keep outside electromagnetic interference from entering
and polluting the signal; the shielding consists of a combination of a dense (95% coverage) tinned copper
braid and a double-sided aluminum-on-polyester foil, for the best protection both against EMI and RFI").
Et andet godt skærmet digital coaxialkabel er Supras Trico til 819 Kr for 4 meter hos AV-Connection.
Det bruger jeg selv.
Jeg tror ikke der er hørbar forskel, med mindre du har et meget dyrt anlæg og audiophil neurose.
Mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Pierre?
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 00:29 | IP-adresse registreret