Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Diy record Cleaning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gboe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2013 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Ved at købe in DIY Kit version af Moth's Record Cleaning Machine som jeg påtænker at forbedre.

Af alle de anmeldelser jeg har læst af diverse RCM'ere kommer alle stort set frem til, at alle fra Nitty Gritty's 4000 kroners manuelle til
Loricrafts topmodel gør jobbet stort set lige godt. Men alle er enige om, at de fleste - måske med undtagelse af Hanni's modeller -
larmer infernalsk.

Derfor mit ønske om at købe Moth's selvbygger-kit og forbedre det. Der må f.eks kunne laves noget støjdæmpning. Desuden ligner de
fleste modeller britiske komoder. Der må kunne laves noget mere "skandinavisk" design.

Jeg kunne godt tænke mig at udbygge Moth's fikserede børste med en roterende kulfiberbørste som er ekstra-udstyr til Yanni's
modeller. Her koster den ca. 300€ men passer sikkert kun til deres modeller mht strømforsyning etc.

Er der nogle, der kender til fabrikanter af roterende kulfiber børster - altså til tør børstning før den våde rensning?

Jeg havde selv for 25 år siden en batteridrevet een, hvor man satte børstens tunge motordel ned over centertappen på pladespilleren,
hvorefter den kørte rundt på centerlabel på hjul uden at røre rillerne. Så vidt jeg husker, var det Maxell (Cassette-fabrikanten) der
lavede den. Hvis nogle kender til noget tilsvarende, kunne man måske tage dele fra noget sådant.
Til top Vis gboe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gboe

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2013 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

bare lidt links hvis det kan hjælp
Vinyl disc records preservation
How To Clean Vinyl Records & Get Better Sound
Preserving gramophone discs
Cleaning and static-removing device for gramophone records patent diy
Spin-Clean: Easy & Affordable Record Cleaner / Record Washer
GRAMOPHONES and PHONOGRAPHS
Method for the improvement of gramophone records patent

Jeg har selv aldrig brugt andet end en carbon fiber brush jeg kunne jorde til stel (ups brugte engang noget væske fra audioscan, navnet husker jeg ikke)

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Sendt: 13 August 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 3227,13 kr for min okki nokki leveret ved min dør
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 14 August 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med Ultrasonic Record Cleaner

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2013 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

gboe skrev:
Ved at købe in DIY Kit version af Moth's Record Cleaning Machine som jeg påtænker at forbedre.

Af alle de anmeldelser jeg har læst af diverse RCM'ere kommer alle stort set frem til, at alle fra Nitty Gritty's 4000 kroners manuelle til
Loricrafts topmodel gør jobbet stort set lige godt. Men alle er enige om, at de fleste - måske med undtagelse af Hanni's modeller -
larmer infernalsk.

Derfor mit ønske om at købe Moth's selvbygger-kit og forbedre det. Der må f.eks kunne laves noget støjdæmpning. Desuden ligner de
fleste modeller britiske komoder. Der må kunne laves noget mere "skandinavisk" design.

Jeg kunne godt tænke mig at udbygge Moth's fikserede børste med en roterende kulfiberbørste som er ekstra-udstyr til Yanni's
modeller. Her koster den ca. 300€ men passer sikkert kun til deres modeller mht strømforsyning etc.

Er der nogle, der kender til fabrikanter af roterende kulfiber børster - altså til tør børstning før den våde rensning?

Jeg havde selv for 25 år siden en batteridrevet een, hvor man satte børstens tunge motordel ned over centertappen på pladespilleren,
hvorefter den kørte rundt på centerlabel på hjul uden at røre rillerne. Så vidt jeg husker, var det Maxell (Cassette-fabrikanten) der
lavede den. Hvis nogle kender til noget tilsvarende, kunne man måske tage dele fra noget sådant.

Vil lige bemærke, at jeg har en Keith Monks, der bestemt ikke larmer infernalsk. Vakuumpumpen er stort set lydløs. Den koster så også stort set det
samme i løs vægt, som andre tager for hele deres RCM's.

Hvad vil du i øvrigt bruge kulhårsbørsten til? Pointen med en vådrensning er netop at binde støv, snavs og andet godt fra pladerillen i rensevæsken.
Jeg kunne forestille mig - men det er kun en antagelse - at kulhårsbørsten vil binde noget af støvet og snavset til børstehårene, hvor de fastsiddende
partikler så faktisk kommer til at fungere som små slibekorn, når de roteres rundt på lp-overfladen? Det er i hvert fald en overvejelse værd, om det
kunne være tilfældet.

Held og lykke med designet - du har helt ret i, at de fleste RCM's ligner kommoder og tydeligvis er designet efter devisen "form follows function".
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes