| Forfatter |
|
Oestrup Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Godt råd efterspørges. En kæde er jo ikke stærkere end det svageste led, så jeg vil gerne høre jeres input til, hvad der er svageste led i mit anlæg.
Formålet er naturligvis at jeg gerne vil have endnu bedre lyd - det vil vi vel alle:-)
Hvis jeg afspiller rigtig gode indspilninger, som fx Dire Straits, Pink Floyd og Kraftwerk, så synes jeg mit anlæg lyder super - med god fylde og
perspektiv, mens det med de fleste andre indspilninger lyder lidt kompakt og ret indeklemt.
Cd: Original Leonardo Da Vinci
Forst: Cayin 265 AI
Speaker: B&W CDM1 (Peter Rahbek har fikset og testet dem)
Stande: Vogels
Kabler: RCA Tara Labs / Speaker VDH Teatrack Hybrid
Jeg har naturligvis selv gjort mig mine tanker, men inden jeg begynder at udskifte noget vil jeg gerne høre jeres input.
Mine præferencer er ren og velopløst lyd ved både lav og lidt højere volume.
Håber på gode inputs så jeg kan bevæge mig videre i den rigtige retning.
Hilsen Kim
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budget??
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oestrup skrev:
Hej alle
Godt råd efterspørges.
Hvis jeg afspiller rigtig gode indspilninger, som fx Dire Straits, Pink Floyd og Kraftwerk, så synes jeg mit anlæg lyder
super - med god fylde og
perspektiv, mens det med de fleste andre indspilninger lyder lidt kompakt og ret indeklemt. |
|
|
Det er svært at rette op på dårlige indspilninger, sådan er det også på mit anlæg - så jeg spille helst de Cd der lyder
godt - alternativet er at nedgradere, så alt lyder dårligt __________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Oestrup Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger jo helt af hvad jeg skal opgradere, og jeg foretrækker som regel at købe brugt.
Anlægget har indtil videre stået mig i mindre end 15 tusinde brugt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kender din præferencer, så du ved hvad du kan lide. Tag rundt i hifi butikkerne og lån og lyt derhjemme. Først forstærkere af andet fabrikat, dernæst cd afspillere. Til sidst kan du jo prøve et par andre højttalere til dit nuværende anlæg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Oestrup Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er godt nok ikke nemme at lokke til at give jeres bud
Jeg er klar over at definitionen af god lyd er personlig, men et anlæg består jo af tekniske enheder som kan matche hinandens specifikationer mere
eller mindre. Og jeg er ikke specielt velvandret i al det tekniske og der håbede jeg så at kunne få jeres input.
Hvis jeg selv skal åbne op, så tænker jeg om en udskiftning af højttalerne vil kunne forbedre lyden. Forstærkeren siges at kunne trække de fleste
højttalere, så jeg tænker om ikke et par højttalere med flere enheder kunne lyde større - mindre anstrengt og dermed forbedre anlægget?
Jeg sætter pris på al input - håber at få jer ud af busken.
Hilsen Kim
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok også starte med højtalerne, men skal det være stander eller gulv?? og hvor mange penge vil du bruge på det?? og Hvilken lyd kan du li??
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, mit bud ville være højtalere, fordi intet ændrer (opgraderer lyden) så meget som højtalerne gør, og hvis du leder efter en
generel opgradering, så er det dem.
Hvis du bare vil have bedre lyd på dårligere indspilninger, så er det bedste bud vel at skifte cd-afspilleren til noget andet. Men
helt rette op på dem, kan man nu ikke.
Hvis du går efter nye højtalere, skal du dog passe lidt på, da din forstærker rigtig nok er kraftig (så vidt jeg kan se er den 40
watt klasse A), men ved meget ineffektive højtalere, er det ikke sikkert at den kan spille dem helt op.
Mit råd ville være at tage din forstærker under armen, og tage forbi f.eks. Hifi-Forum på Frederiksberg, KT Radio på Vesterbro,
og Top Sound på Østerbro, og få et lyt.
|
| Til top |
|
| |
Oestrup Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input - det lyder som om i også ser cdm'erne som mest oplagte til opgradering.
Hvis det skal være gulvhøjttalere må de ikke være højere end 95 og helst ikke bredere end 30 cm. Evt basport skal være i front - de kommer nemlig
ikke langt ud fra væggen.
Men en standerhøjttaler er nok mest oplagt - er vild med designet af fx Sonus Faber men har aldrig hørt dem ( men læst gode anmeldelser).
Som sagt er jeg mest til brugt, da man får højere kvalitet for færre kroner.
Hvilke spec skal jeg gå efter? Ohm, watt, enheder? Hvad vil teknisk set give mig mest velopløst lyd med godt perspektiv?
Hilsen Kim
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her vil et sæt Rega R9 eller anden model være noget. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg desværre ikke sige, beklager. Jeg har ikke hørt nok af hvad der er derude til at udtale mig.
Men tag nu din forstærker under armen, og kom afsted. Så får du et reelt sammenligningsgrundlag, og en rimelig sikkerhed for
at du vælger det rigtige. Det er det eneste rigtige at gøre.
Husk at opdatere tråden, når du er videre i dit projekt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oestrup skrev:
Tak for input - det lyder som om i også ser cdm'erne som mest oplagte til opgradering.
Hvis det skal være gulvhøjttalere må de ikke være højere end 95 og helst ikke bredere end 30 cm. Evt basport skal være i front - de kommer nemlig
ikke langt ud fra væggen.
Men en standerhøjttaler er nok mest oplagt - er vild med designet af fx Sonus Faber men har aldrig hørt dem ( men læst gode anmeldelser).
Som sagt er jeg mest til brugt, da man får højere kvalitet for færre kroner.
Hvilke spec skal jeg gå efter? Ohm, watt, enheder? Hvad vil teknisk set give mig mest velopløst lyd med godt perspektiv?
Hilsen Kim |
|
|
Ingen af delene vil som udgangspunkt give noget i den retning. Du er nødt til at lytte til højttalerne uanset hvad de nu er konstrueret med af enheder og filter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |