Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 21:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tonearm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Et enkelt spørgsmål.
Jeg vil gerne prøve en anden arm på min TD321, der pt. har en RB250 monteret.

Jeg er faldet over 2 forskellige arme, en SME 3009 SII og en SME series III s. Jeg er i tvivl om hvilken jeg skal vælge...

Jeg har 2 pickups, en Rega Elys 2, blå og en Entre MC1. Hvis jeg køber en arm, er budgettet for de næste par måneder brugt, og derfor vil jeg skulle bruge en af de pickups jeg har pt.

Jeg kunne måske se en fordel i at den ene arm har aftageligt headshell og den anden ikke har.
Til gengæld virker det som om at serie III s er en nyere konstruktion, hvor jeg ville forvente en udvikling i positiv retning.

Her er series III s

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=254658

Og her er 3009 SII

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=253627

Det skal siges at vinyl ikke er primær kilde, men det er tiltagende i omfang, da jeg simpelthen er træt af lyden på de fleste nyudgivelser.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Har umiddelbart svært ved at forestille mig, at det vil være et fremskridt at skifte til en af de nævnte SME-arme. Det er ganske vist lang tid siden, jeg
sidst lyttede til "so ein Ding", og jeg har aldrig prøvet en direkte sammenligning med en RB250, men jeg har altså aldrig været så imponeret over de
nævnte SME-armes lyd.

Er der andre, der har A-B'et kandidaterne, der kan komme med deres indtryk?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 04 September 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg har nu heller ikke lyttet til disse kombinationer mod hinanden... Men jeg ved at Rega armene er ganske god kvalitet/lyd, har selv en ældre
rega RB 300 på min Thorens ... Og jeg er ovenud tilfreds Så mon ikke du bare bruger nogle penge på et andet navn, men samme kvalitet...?

Med venlig hilsen
Struktøren
( og dette råd kommer fra en lykkelig ejer af to identiske Thorens td2001, men dog med den bette forskel at det er forskellige pickups)
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 04 September 2013 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde en SME III ikke S modellen. S = (simplified)

Så kan du med en højkompliant pu gå hele vejen.. Den er nok en af verdens bedste Tonearme, men kræver en del viden og erfaring at justere det op.

Helt sikkert et godt match til en Thorens spille.

SME II armene er noget skrammel.. de lyder ikke særlig spændene, og har meget grove og begrænsede justeringsmuligheder. Lidt ala Rega armene..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Ok.
Som jeg lige umiddelbart kan forstå, så skal budgettet en del op, hvis jeg vil have en forbedring i forhold til den RB250 der sidder på nu.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Hvis du kan finde en SME III ikke S modellen. S = (simplified)

Så kan du med en højkompliant pu gå hele vejen.. Den er nok en af verdens bedste Tonearme, men kræver en del viden og erfaring at justere det op.

Helt sikkert et godt match til en Thorens spille.

SME II armene er noget skrammel.. de lyder ikke særlig spændene, og har meget grove og begrænsede justeringsmuligheder. Lidt ala Rega armene..

Den III'er, jeg lyttede til, lød ihvertfald ikke godt, men det har så sikkert været med en lavkompliant p.u., ligesom den sikkert også har været sat
dårligt op.

"Verdens bedste" ... er det øvrigt ikke som at sælge elastik i metermål
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 04 September 2013 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give stridsvognen helt ret ”ja faktisk i det hele” en SME III er nok, hvis ikke en af de bedste, og mest alsidige tonearme der nogensinde er lavet- tror mange rynker på næsen, fordi den ser skrøbelig ud og benytter plastik.

Den primer forskel på serie III og serie IIIS er på S versionen kan man ikke justere lateral balance og der medfølger ikke silikonedæmper som standart.

Gode egenskaber ved en serie III

1.     da armen er eksterm let og stærk (titanium) kan man tilpasse armvægten, helt som man vil- og ramme den korrekte armresonans. Og som Stridsvognen også skriver, er man typen der mener at lette arme med højkompliante pickupper er bedst, er der få andre.

2.     køre man med stive pickupper ”de ældre radiofoni modeller” kan man dæmpe med silikonedæmperen.

3.     dens kontravægt sidder i samme plan som, selve nålen og så tæt på lejet som muligt ”for derved at minimerer vægtstangs princippet”

4.     Ved at det meste at vægten ligger lige over dens knivleje, er der et minimum at bevægelse i lejet.

5.     Man kan minimere kontraloddet så man lige akkurat benytter den passende mængde.

6.     Justering af VTA

7.     Sporring justeres ved at flytte, hele armens omdrejningspunkt og ikke kun rykke frem og tilbage i pickuppen.

8.     man kan også justere den horisontale vinkel på pickuppen, hvis man benytter forskellige typer måtter, der resulterer i en konkav afspilning.

9.     Den er til at komme i nærheden af for relativt få penge.

 SME serie III var og er forud for sin tid.




__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Lateral balance, hvad menes der præcist med det?
Jeg tænker, at på den nuværende RB250 kan man jo ikke justere specielt meget, men det kan måske også i visse tilfælde være meget godt :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 04 September 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Lateral balance, hvad menes der præcist med det?
Jeg tænker, at på den nuværende RB250 kan man jo ikke justere specielt meget, men det kan måske også i visse tilfælde være meget godt :-)

Når armen bevæger sig væk fra ”0-punktet” altså hvis den hænger lige ned som et pendul- vil armen begynde at få en modsat kraft henne ved lejet, og faktisk begynde at belaste den ene side af lejet.

Om man behøver at justerer lateralbalancen er en ret let test.! Sæt din arm i 0 gram (så den svæver) løft pladespilleren op bagtil (sådan 10-15 cm, stil evt. en bog eller anden form for klods) og nu når grammofonen står på skrå (og pickuppen i 0 gram) vil man se at armen svæver ind eller ud af..! på arme hvor denne kan justeret, vil man så flytte hele kontraloddet til at armen hænger lige ned som et pendul.

Denne kraft har ikke noget at gøre med antiskating, da denne er en kompensation for centrifugalkraften.




__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Tak for en meget forståelig forklaring :-)


De 2 pickups jeg har nu, vil de kunne bruges på en SME III? Jeg synes min Entre spiller med flere detaljer end Regaen, men med lidt mindre bund. Måske jeg skal over i noget andet, men umiddelbart skal de kunne bruges indtil jeg får samlet sammen til en evt. anden sag.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 04 September 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Ja- den kan justeres lige præcis til den pickup du ønsker (du finder ud af hvad kompliancen er på pickuppen) og så tilpasser du armen ved at sætte små blylodder ind under pickup huset. (så hvis du køber en brugt, så husk at få disse med, samt de ekstra blylodder der kan skubbes ind i kontravægt enden)

Jeg kender ikke din pickup, men du skal vælge den du syntes lyder bedst.

Personligt, syntes jeg at en SME serie III med en rimelig billig Denon DL-304 kan blive en meget god kombination, for Denon`s 304,305 skal nemlig køre i meget lette arme, for virkelig at kunne yde, ellers dræbes deres dynamik.

Igen er det min holdning, at lette arme kombineret med høj kompliante (bløde) pickupper, giver mest dynamik og dybbas- stive pickupper er oftest strammet meget op i bagtråden, eller har for hårdt gummiophæng, så deres bevægelses frihed er hæmmet. (sådan lidt- vil du have en hurtig dynamisk kørende bil, kan du komme nok så stor en motor i et tungt skur, meeen…! det virker ikke som en let karrosseri med tilpasset motor)

Her nok mange der er uenige med mig.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 04 September 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
stridsvognen skrev:
Hvis du kan finde en SME III ikke S modellen. S = (simplified)

Så kan du med en højkompliant pu gå hele vejen.. Den er nok en af verdens bedste Tonearme, men kræver en del viden og erfaring at justere det op.

Helt sikkert et godt match til en Thorens spille.

SME II armene er noget skrammel.. de lyder ikke særlig spændene, og har meget grove og begrænsede justeringsmuligheder. Lidt ala Rega armene..

Den III'er, jeg lyttede til, lød ihvertfald ikke godt, men det har så sikkert været med en lavkompliant p.u., ligesom den sikkert også har været sat
dårligt op.

"Verdens bedste" ... er det øvrigt ikke som at sælge elastik i metermål


Der er mange fejlmuligheder... Du kan fortælle hvilken pickup spille, og hvordan du justere SME III armen op, så har jeg nemmere ved at forholde mig til hvad der potientielt er gået galt..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

@ CPH-R

Det du skriver får mig da i retning af III S´eren, hvis blylodderne er med forstås :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 04 September 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

selv en III Sèr er en meget fin arm "der kan tæve flertallet" og senere kan du så kikke på værk og pickup..!? jeg kan se ham stridsvognen har alt for meget af det gode grej  han kan jo ikke spille på så mange fede grammofoner, eller med alle de fede pickupper han har... han må lokkes..??

men det en anden snak.


__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det var ikke min arm og p.u., og det er mange år siden, så jeg har absolut ingen erindring om det associerede udstyr - problemet kan lige så vel have
ligget alle mulige andre steder i kæden.

Nå, vi er vist ved at kapre tråden, men konklusionen fra "those in the know" er, at en SME III er en af verdens bedste tonearme, hvis den får en let,
højkompliant p.u., og man iøvrigt er ekspert i at justere den.

N'est-ce pas?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

He he.
Ingen kapring her. Det gør ikke mig noget man kommer lidt omkring.

Og hvis jeg ender med SME III, og ikke kan få den justeret ordentligt, ja så kommer der nok en tråd om det :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Og som du nok fornemmer, så står mange klar - ja, måske lige frem på spring - for at hjælpe
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  


Ja, og det er jo den fede ting ved dette forum.
Jeg ved godt det kan være svært at hjælpe med justering på afstand, men heldigvis er der jo også medlemmer her fra byen :-)

Har for øvrigt snakket med manden der har den SME III S til salg, og han bedyrer den er komplet, så jeg har aftalt at mødes med ham i aften, hvis ellers jeg kan nå det, eller på søndag.
Jeg regner med at jeg napper den med mig.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 September 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt ... siden du har "Svendborg" i dit alias, så skulle du vel aldrig være fra Svendborg?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 04 September 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

He he.
Nej det er jeg ikke. Det ligger nogle generationer tilbage, og mit alias startede egentlig sådan ud, fordi jeg ville bruge min mailadresse som login, men det kunne man ikke.

Så for ikke at skulle huske så mange forskellige logins, blev det dette.

Det er faktisk mit efternavn :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes