Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 22:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ombygning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 06 September 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har en projekt debut lll som er begyndt at brummer kraftig når den spiller så man ikke kan holde ud at høre på den. Er det tegn på pickup er slidt
op eller hvad?
Jeg har skiftet kabler, strømstik ,flyttet den væk fra anlægget, tjekket stelforbindelse uden det har hjulpet.
Jeg håber nogen kan give et godt råd jeg har nemlig ikke nogen erfaring med hvornår nålen skal skiftes.
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 06 September 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Kraftigt brum tyder mere på en stelforbindelse som ikke er i orden.

En slidt pickup høres som regel ved, at der er meget støj/susen, fordi nålen skøjter rundt i rillen. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 07 September 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej mikkel

Tak for svaret - jeg har flyttet den lidt omkring så måske der faldet en ledning af indeni eller der noget problem med den indbygget lille riaa som min projekt nemlig har

Sidespørgsmål:
Er det muligt forholdsvis let at lave en ændring så jeg kan bruge den uden den indbyggede riaa, da jeg har nu har købt en god forstærker med indbygget riaa. Jeg kender en der måske kan hjælpe med lodkolben og er god:-) men hvad koster monstro stumper til såda et projekt? Og kan man lave med en omskifter til den indbygget riaa?

Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 07 September 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hvis der er indbygget RIAA, så kan den måske slåes fra via en kontakt. Jeg mener, at have set den løsning på andre pladespillere med indbygget RIAA. 
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 07 September 2013 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Nej der ikke noge kontakt på projekt debut lll
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 07 September 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du ser efter hvor ledningerne til riaa'en fra armen er loddet på, så kan du vel blot lodde disse fra og sætte phono stik på kablet i stedet. Så kan du bruge en ekstern riaa.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 08 September 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ok ja det lyder da meget nemt.........kunne man lave det simpelt også via en omskifter så man kunne skifte mellem ekstern og riaa?
Jeg har jo stadig min surround som er uden riaa.....
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 08 September 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Du kan f.eks sætte han bøsninger på riaa delen i pladespilleren og hun bøsninger på kablet fra armen efter afklipning, da der jo nok skal være en stump kabel du kan lodde disse hunstik på. Så skal du bare have et løst phono kabel. Når du vil bruge den eksterne bruger du det løse kabel og når det skal være den indbyggede, så sætter du blot kablet fra armen tilbage.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
tyros1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 08 September 2013 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Mange tusinde tak for tips det lyder da meget smart
Hvor køber man sådanne gode kvalitetsstumper?phonostik osv
Til top Vis tyros1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tyros1
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 08 September 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Det burde du kunne få i vel asorterede elektronik forretninger. Visse hifi forretninger ligger også inde med stik og kabler. Prøv at Google lidt på stik/kabler og tilbehør.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
apollo111
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 17 September 2013 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Der må være en årsag til brum der pludselig er opstået, det kunne være rart at vide før man begynder at bygge om på den.
Ellers en god ide med at bruge hun stik på tonearms kablet, det er nok bedre end en omskifter.
Så mener jeg det skal laves med fastmonterede stik, måske i et vinkelbeslag , som jeg har gjort på min Thorens, det burde
ikke være så kompliceret. Stikkene er lette at få fat i på nettet, og de behøver ikke være særlig dyre.

Hvordan har du Sansuien placeret i forhold til dit andet anlæg?
Hvis den er tæt på er det nemt at bruge den som riaa til din Marantz, du stiller bare Sansuien på phono, og sætter et kabel fra
tape out til en indgang i Marantzen, så får du signalet direkte fra riaaen.
Til top Vis apollo111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apollo111
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes