Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 13:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: High compliant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Jeg har skaffet mig en anden tonearm til min TD321. Det er en SME III s.

Til den skal jeg bruge en høj kompliant pickup.

Jeg har ikke pungen fyldt med blanke checks, så jeg må nok holde mig indenfor max 2000.-

Vil egentlig helst have en mc og har set lidt efter Denons dl304, 301 og 1000. Den sidste er nok alt for dyr :-)
Ortofon´s OM40 skulle også være brugbar, men den er en mm og for så vidt også over budgettet.

Skulle der være en her inde som sidder inde med viden om andre vellydende sager, må i endelig gerne komme med indspark :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 09 September 2013 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

DL 1000 er svær at finde, og for gammel = for stor risiko.

DL 304 ses tit let brugt til billige penge, og mit bedste bud på en pickup til den arm, som du kan få mange gode timer sammen med.. Skal du videre derfra koster det mange penge, og du skal slippe 10000kr + Ala VDH Frog Gold.


Der er ikke mange højkompliante pickupper tilbage med line contact slibning boron stav, og X amatur, som er noget af det jeg foretrækker.

Et bud er denne..

                              http://www.scheu-analog.de/en/tonabnehmer/

Har haft fingren på nålen af sådan en, og den føles pænt højkompliant, modsat de fleste af Micro Benz egne modeller.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 09 September 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej med dig,

Jeg havde i 80'erne en SME-III Titanium og i den havde jeg en HighPhonic MCA-3. En guddommelig kombination af en rigtig
god MC med MEGET høj compliance som i den grad hyggede sig i armen.

Jeg kan se at min HiFi-buddy Jan Nielsen har en sådan til salg... "Lucky You" !!!

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 September 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Personligt kan jeg bedre lide OM30 end OM 40 og den burde kunne fåes inden for dit budget - Du kunne også overveje at
udskifte din SME IIIs arm - så åbner der sig langt flere muligheder - en brugt rega arm med en god mc pu fx...

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

:-)
Nu har jeg lige købt armen, i stedet for en RB250, så den kommer ikke afsted lige med det samme :-)

Dog må jeg indrømme, at jeg ikke har lavet mit hjemmearbejde ordentligt, idet jeg ikke troede det var så svært at finde en pickup indenfor prisrammen :-)


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

OffTopic

Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

OffTopic

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ce@qvick.dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

OffTopic

Til top Vis ce@qvick.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ce@qvick.dk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Hej forum.

Jeg har skaffet mig en anden tonearm til min TD321. Det er en SME III s.

Til den skal jeg bruge en høj kompliant pickup.

Jeg har ikke pungen fyldt med blanke checks, så jeg må nok holde mig indenfor max 2000.-

Vil egentlig helst have en mc og har set lidt efter Denons dl304, 301 og 1000. Den sidste er nok alt for dyr :-)
Ortofon´s OM40 skulle også være brugbar, men den er en mm og for så vidt også over budgettet.

Skulle der være en her inde som sidder inde med viden om andre vellydende sager, må i endelig gerne komme med indspark :-)

Denon DL304 har jeg haft. En meget fintlydende p.u. med gode sporingsegenskaber. Du skal dog ikke forvente de store dynamikudladninger fra den.
High Fidelity kaldte den vist i sin tid i forbindelse med en test for "landsbymusikanten"

Jeg mener den er fremragende til musik med mindre besætninger - især klassisk som fx kammermusik, men også jazz, herunder vokaljazz.

Forstår i øvrigt ikke helt, hvorfor du viger tilbage for MM p.u.'er? De kan lyde virkelig godt og med en fantastisk soliditet i lyden, som får mange MC
p.u.'er til at virke fimsede i lyden

Du må selv lige tjekke specifikationer mht. compliance, men vellydende MM p.u.'er i din prisklasse kunne være Audio Technica AT440ML og Nagaoka
MP200. Jeg tror flere i dette forum har meget godt at sige om disse p.u.'er (og der er sikkert også mange, der har meget skidt at sige ).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

OffTopic

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Det er heller ikke sådan at jeg på ingen måde vil have en mm, de forskellige jeg har haft før hen var både mm og mc, og jeg har bedst kunnet lide de detaljer der var med mc.
Kan desværre ikke huske de modeller jeg kørte med, udover en X5 MC fra Ortofon.

Nåh ja, og så senest en Entre EC1 som jeg købte af Mercury :-) Den kan bare ikke bruges med den nye arm.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

der findes et dæmpekar til SME IIIs - en lille paddel der er nedsunket i silikoneolie - det skulle gøre at den kan køre med lidt
stivere PUer - men som reservedel er den sikkert lidt for dyr i forhold til udbyttet

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det har jeg godt set man fik med, hvis ikke det var s modellen.

Kan bare ikke finde ud af hvad det betyder for compliance, altså hvor meget stivere jeg kan bruge.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 09 September 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
der findes et dæmpekar til SME IIIs - en lille paddel der er nedsunket i silikoneolie - det skulle gøre at den kan køre med lidt
stivere PUer - men som reservedel er den sikkert lidt for dyr i forhold til udbyttet


Silicone dæmpning er ikke til for at justere masse, det gøres med blylodderne i kontra vægten, og vægt lodder mellem arm og pu/ skruer osv.

SME III kan køre med stortset alt, men har sin force som højkompliant system, og er lige så ringe som alt mulig andet lavkompliant når den justeres til det.

Så ønsker man at starte med en DL 103 er det ikke noget problem..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 September 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

En Denon DL103R kan altså et eller andet som gør, at man får en ubændig trang til at spille luftguitar ... man kan selvfølgelig også nøjes med bare at
lade fødderne vippe i takt.

Jeg har selv en i min samling og vender med jævne mellemrum tilbage til den med stor fornøjelse.

Den fås under dit budget (let) brugt og tæt på dit budget som ny (hvis du ser dig lidt omkring).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Det ville nok skulle være den der hedder 103D eller 103M. De andre har meget lav compliance, ca 5.
Dog står der på vinylengine at Denon opgiver ved 100 Hz og at det vil være højere ved 10 Hz. I en tråd der inde står der at man kan gange tallet med 2 i de tilfælde. Ved ikke om det holder stik.

Der udover er output på en M kun 0,12 mV og jeg ved ikke om jeg har gain nok i min pre til det. Vil ikke gerne ud og hente en step up også :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 September 2013 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

du kan da ikke bruge en DL 103 på en SME III s kære stridsvognen - den vil danse ud af rillen og sikkert også skabe en
masse resonans bøvl - Har selv kørt med fx Ortfon MC 20 i en SME III s og selvom den er blødere i ophæng og sporer meget
bedre end en DL 103 var den ikke velegnet sammen med en SME III s

SME III s blev konstrueret en gang for længe siden da det ny sort var nåletryk på under et gram og super blødt ophængte mm
PUer og var under de omstændigheder sikkert rigtig godt - men man skal ikke prøve at f¨den til at spille med noget den ikke er
skabt til.

En Mørch UP4 arm kan udskiftes med stivere og tungere rør og på den måde tilpasses alle PUer - det vægtsystem der er på
SME III s har ikke meget at gøre med armrørets stivhed

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 09 September 2013 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun anbefale en Denon DL-304, hvis man har en let tonearm. Den har en dejlig transparant og behagelig gengivelse. Næsten ligeså meget luftguitar-effekt som en DL-103 og samtidig ligeså letflydende son en dyrere MC.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 09 September 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Nu var det altså R-versionen, der har luftguitareffekten ... "basisversionen" er der lidt mere lufmandolineffkt over

Men nu også en fin p.u. til prisen!

En mulighed er også en Music Maker MKIII - den er virkelig blød i nåleophænget og sporer suverænt godt. Nyprisen er langt over dit budget, men jeg
har da af og til set (og købt) let brugte eksemplarer til ca. 2.500 kr.

Du kan låne et eksemplar af mig ... hvis du tør


Jeg har også en Audio Note IQ-2. Jeg er ikke sikker på, hvor blød den er, men den kan du jo i givet fald prøve ved samme lejlighed.

Send mig en PM, hvis det har din interesse
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 09 September 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  



Det er meget venligt at tilbyde jeg kan låne en pickup, men jeg vil få svært ved at kunne erstatte den, såfremt noget går
galt, så jeg må desværre takke nej.
Det nytter nok heller ikke at høre på en jeg ikke har råd til at købe, og så gå rundt og ægre mig over det :-)

Har afsat tid i aften til at gennemgå VE´s database. Jeg kan jo søge efter compliance på eks. 25 til 50 og se hvad der
kommer frem og derefter checke tråde på nettet hvor de er nævnt.
Det tager lang tid og kaster måske ikke noget af sig. Og så skal jeg lige se hvad Jan Nielsen har liggende. :-)
Har godt nok budt på en DL1000, men de eur 200 jeg har budt rækker nok ikke. De få der er står til langt højere priser.

Endvidere har jeg også ladet mig fortælle at Denon ikke bliver stive og mørner i det gummi som nåleophænget sidder på.
Det er selvfølgelig også et issue der skal tages med.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes