| Forfatter |
|
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en rigtig pladerenserI stedet for klud og knofedt men hvad skal man købe. Jeg har kigget på følgende: Gnosti, fra thomann.de Billig, Men er den god? KAB EV-1, der er vist flere der roser den herinde?! Okki Nokki, Den er nok lidt uden for mit budget men er vel også ganske ok? Folk må mægtig gerne kommentere på overstående, specielt hvis de har prøvet dem  Og gerne med fordele/ulemper. Jeg har ikke tænkt i retningen af dyrere maskiner VPI Etc. da jeg ikke har råd til en sådan. Men er der andre modeller der kunne kigges på? På forhånd tak!
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har okki nokki den er bare super...
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler ikke, Jeg prøver også lige at se om der ikke kan blive råd. Man kan bare få en del gode plader for de 3000 sådan en koster
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt at se den på den måde at de 3227kr jeg gav for min leveret ved min dør kan jeg få vasket 320 plader for og det er uden fragt/transport... Men endnu bedre man kan vaske dem med det samme og så er man klar til at spille en frisk vasket plade som tilmed kvittere med bedre dynamik...
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 14 September 2013 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige nu køre jeg med en clearaudio til 16k,men før den havde jeg 2 knosti maskiner,som jeg kan anbefale.Især til prisen.
Den ene brugte jeg vask og den anden til afskylning med destilleret vand
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både Okki Nokki og Gnosti er fine, men Gnosti kræver godt nok megen tålmodighed.
__________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tålmodighed er hellere ikke det værste at være i besiddeles af
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også Moths - den fås både som færdigbygget maskine og som kit.
http://www.britishaudiostore.com/moth-record-cleaning-machin e-mk2-kit/
Har ingen erfaring med den, men nævner den som en mulighed i prisklassen.
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nok lidt lun På KAB én da den prismæssig ligger godt i svinget. (ingen told 7-9-13) Men 2 gnosti virker også overskueligt, man tørrer dem vel bare af efter vask?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej der følger et stativ med,hvorpå de skal tørre
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, du vil synes, Gnostien er for langsommelig at betjene - og så har jeg altså i udgangspunktet ikke den store tiltro til en pladevask, hvor
pladen efterfølgende enten skal dryptørre eller aftørres med et eller andet, der er fnugfrit, stærkt sugende uden at blive sjaskvådt og når helt ned i
pladerillen. Hvad er det
nu lige, det skulle være? (Ja, jeg har selv et par forslag, men det er ment som en mild provokation ...)
Jeg ville spare lidt mere sammen og så vælge en maskine med (indbygget) sug/vakuum. Blot min ydmyge holdning, men Your Mileage May Vary
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
pladerne bliver knastørre med knosti,men det er ikke den hurtigste løsning
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okki Nokki er de også spille klare med det samme...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
pladerne bliver knastørre med knosti,men det er ikke den hurtigste løsning
|
|
|
Min pointe var ikke, at pladerne ikke bliver tørre, men at når noget dryptørrer, så efterlader det for det meste residualer på overfladen. Tænk bare på,
at hvis du vasker et glas op og lader det stå og dryptørre, så vil der være tydelige striber og aflejringer på overfladen. Det minimerer man ved at
benytte sug.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke hvis du bruge destilleret vand
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 September 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok at gå til ekstremer at bruge destilleret vand - det er vel 3-4 gange så dyrt at bruge som demineraliseret vand. Men så er det til
gengæld både rent og sterilt. Hvilket så også er absolut nødvendigt, hvis man ikke benytter sug ...
Det er jo ikke kun vandet, men også de øvrige komponenter, der indgår i rensevæsken (hvad enten den er hjemmeblandet eller kommerciel), der
efterlader residualer.
Nå, men man kan jo have mere eller mindre religiøse betragtninger omkring pladerens. Da jeg ofte renser 30-40 lp'er ad gangen (min Keith Monks
RCM kan klare 15-17 lp'er i timen), vil jeg under alle omstændigheder synes, det er besværligt at have 30-40 lp'er stående til dryptørring. Jeg
foretrækker at kunne rense og pakke i een effektiv arbejdsgang.
Men det kan jeg jo sagtens sige, når jeg nu har en Keith Monks
Tilbage til kælderen - jeg mangler 10 lp'er for at nå aftenens rensekvote
|
| Til top |
|
| |
jørnø Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Winther.
Jeg har en KAB EV-1, som er effektiv til at rense pladerne. Samtidig er den billig i anskaffelse og nem at bruge.
Du kan på YOU Tube se en video med den - brug Google og skriv KAB EV-1, så dukker videoen op.
Jeg bruger demineraliseret vand (7kr. for 1 liter), og blander således: 3/4 vand, 1/4 sprit og lidt eddike og lidt afspændingsmiddel til opvaskemaskine.
Proces: pladen børstes af med en stor blød malepensel, pladen lægges på en pladespillertallerken og der dryppes væske på pladen, pladen drejes rundt samtidig med, at væsken fordeles med den medfølgende "børste". Dernæst placeres pladen på pladerenseren, støvsugeren tændes, pladen drejes manuelt rund og pladen renses ved hjælp af vacuum.
Det er nemt og hurtigt - og pladerne bliver rene.
Jeg er meget glad for min pladerenser. Jeg skulle have anskaffet den for flere år siden.
Med venlig hilsen
Jørn
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du købt din KAB EV1 og hvad kostede den?
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter stadigvæk ikke, at nogen har lyst til at rense plader i opløsningsmidler - det er sundhedsskadeligt som ind i helvede!
Så bare hvad Borup Kemi fx skriver om deres husholdningssprit (denatureret sprit)
http://www.borup.info/en/Download/Sikkerhedsblade/Kemi%20Fly dende/Sprit%2093.aspx
Jeg har på et tidspunkt drøftet diverse af de i dette forum foreslåede hjemmeblandinger - der bl.a. indeholder isopropylalkohol - med en klinisk
farmakolog, og han understregede, at der er en ikke uvæsentlig sundhedsrisiko forbundet med at lade sig eksponere fra dampene fra disse
blandinger. Meget afhænger selvfølgelig af mængde og tid, men sundt er det ikke.
Well, you have been warned
Og hvis sådanne blandinger alligevel benyttes, så husk at bortskaffe dem som kemisk affald - ikke noget med at hælde dem i kloaken, vel
|
| Til top |
|
| |
ux226 Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig skal man være forsigtig med opløsningsmidler...
Jeg er også forsigtig når jeg skænker et glas whisky, men jeg tør godt dufte til det og endda drikke det. Også selvom op mod
60% af indholdet er et organisk opløsningsmiddel __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
| Til top |
|
| |