Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 18:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradering, men hvor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 15 September 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg:
Luxman L540
Sony CDP-X707 CD
JBL TI-5000 og KEF 104.2

Jeg købte for nogen tid siden en brugt Thorens TD318 med Ortofon OM10 pickup. Simpelthen for at prøve at lytte på en
pladespiller, hvilket jeg aldrig har gjort på ovenstående anlæg.

Sony X707 CD'en lyder fremragende efter min mening. Jeg kan egentlig godt li' den superdetaljerede "crispy" lyd for X707.
Men sommetider er det også lidt for rent og detaljeret.

Pladespilleren var og er nok mere "for hyggens skyld" vil jeg sige, for den når ikke X707 CD-en til sokkeholderne.

MEN hvis jeg nu skal op i en lidt bedre lydklasse på LP, er det så en bedre pickup, eller en bedre pladespiller der skal satses
på? Eller begge dele?

Bjørn

Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 15 September 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at den forstærker du har, har indbygget en rilelig god RIAA. Og pladespilleren er da også fin, så det må være
pick uppen der umiddelbart skal opgraderes. Men selv om andre måske mener noget andet skal en pladespiller kombination
være endog meget god før den er bedre end en god CD afspiller. Jeg tror det har noget med lyttemåde at gøre. CD lyttere
fokuserer nok mere på pladestøjen når der høres LPer, mens Lp folket ikke hører pladestøjen men synes CDen lyder klinisk.

Men ellers kunne du jo med fordel opgradere med en investering i mere musik, for du har vel anlægget på grund af musikken
og ikke omvendt.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 15 September 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Køb dig en bedre pickup, den OM-10 er virkelig en kedelig sag og hvis den er slidt støjer den også meget for meget.

Køb dig en Ortofon Rondo Red.

Man behøver ikke en særlig god pladespiller for at få meget mere musikbegivenhed ud af sin plade end en CD-afspiller.

Det du synes lyder "Næsten for rent" er fæl digital forvrængning, det bliver man træt af i længden.

Men du har trods alt en dejlig forstærker og jeg går ud fra du har skrottet dine KEF'er (dem har jeg selv haft og de bider fælt
fra sig), samt en god CD, så måske du skulle ofre lidt mere end 10% på en pladespillerløsning før du "dømmer".

Jeg ville købe en bedre pladespiller med en bedre arm og en god pickup. Du kunne også købe en god pickup nu og så
opgradere pladespiller/armen senere. Men den OM-10 kan altså nærmest næsten ingenting. En god pickup kunne være en
Heed Zeene.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 15 September 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Kan kun synge for den rondo red, har selv en monteret på min NAS junior...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 15 September 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Tak for nogle gode svar.

Glub.. Sådan en Rondo Red pickup koster sgu da 3500,-

Jeg tror jeg vil gå på brugtmarkedet og se efter en god samlet "pakke" der kan give det hele et lydmæssigt løft.

@ Hermann: Ja, det er netop for musikken skyld. Jeg er som sagt helt grøn på vinyl området, men jeg har tænkt mig at give det en chance

Mvh. Bjørn
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 15 September 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Er der en af jer der kan kommentere på disse:

http://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd131s-m/id-1003223420 /

http://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd121/id-1001670717/
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 15 September 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Bjørns skrev:
Tak for nogle gode svar.

Glub.. Sådan en Rondo Red pickup koster sgu da 3500,-

Jeg tror jeg vil gå på brugtmarkedet og se efter en god samlet "pakke" der kan give det hele et lydmæssigt løft.

@ Hermann: Ja, det er netop for musikken skyld. Jeg er som sagt helt grøn på vinyl området, men jeg har tænkt mig at give det en chance

Mvh. Bjørn


3500 er da også en pæn sjat - prøv en Audio technica AT95e til en tiendedel - den kan overraske fælt :)
http://www.conradelektronik.dk/AUDIO-TECHNICA-AT-95-E-HIFI-P ICKUP.htm?websale8=conrad-dk&pi=340047

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 16 September 2013 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Jep... Det vil jeg også anbefale... En Audio Technica..
Og når du så engang har sparet op, så kan du forsøge dig med en Ortofon... Hvis det behøves?

Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 September 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder jo rigtig spændende med den Audio Technica PU. Og til 359 kr er det jo ingen katastrofe, hvis det ikke giver så
meget. Det kunne jeg bestemt godt finde på at prøve. Det kunne være interessant at se hvor langt man kan komme uden at
ryste op med flere tusinde!

Hvis der er nogen der gider kommentere på de to annoncer fra dba, er jeg interesseret i at høre det også.

Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 16 September 2013 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

En AT-95 er ikke en god pickup, så hellere spare sammen et par måneder mere til du kan få en god pickup.

AT-95 er lige blevet "kåret" til den ringeste af relativt billige pickuper. Dette skete da Analougue Planet lave optagelser til
højopløst digital og man kunne så stemme på hvad man syntes uden at vide hvad man hørte på.
http://www.analogplanet.com/content/nine-cartridges-compared -reviewed-and-voting-results

AT-95 er det rene "Hype", jeg har hørt den flere gange og den er efter min mening ikke bedre end en OM-10 eller 20.

Hvis det absolut ikke må koste rigtige penge så hellere glem det.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 September 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Asger, hvor godt et køb er det jeg fandt på dba.dk ? (Se links i tidligere indlæg)
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 16 September 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Efter min mening vil det grænse til det tåbelige at udskifte din fine Thorens pladespiller medmindre du er indstillet på at kaste
10.ooo,- eller mere efter en samlet pakke.

Opgradér først din PU, dernæst din RIAA.

Gode PUér til menneskepenge:

Ortofon 2M serien (mm)
Goldring 10XX serien (mm)
Denon DL 103 (mc, kræver støjsvag MC indgang på din RIAA)

Ortofon og Goldring kan du senere opgradere med bedre nåleforparter hvis du starter med en mere basal model.

Meld gerne tilbage med dit valg...

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 16 September 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
En AT-95 er ikke en god pickup, så hellere spare sammen et par måneder mere til du kan få en god pickup.

AT-95 er lige blevet "kåret" til den ringeste af relativt billige pickuper. Dette skete da Analougue Planet lave optagelser til
højopløst digital og man kunne så stemme på hvad man syntes uden at vide hvad man hørte på.
http://www.analogplanet.com/content/nine-cartridges-compared -reviewed-and-voting-results

AT-95 er det rene "Hype", jeg har hørt den flere gange og den er efter min mening ikke bedre end en OM-10 eller 20.

Hvis det absolut ikke må koste rigtige penge så hellere glem det.

mvh. Asger


Har du læst den test?

For det første fik at95 IKKE færest stemmer og for det andet er den testens klart billigste pickup. Når man tænker på ar flest
stemmer gik til en pickup som nærmest koster 20 gange mere og at testens konklusion er at kvalitet følger pris, så
forekommer din udlægning godt nok lidt urimelig.

Men nej, den er ultimativt ikke en god pickup målt mod andre prisklassers gode eksponenter.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 16 September 2013 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
En AT-95 er ikke en god pickup, så hellere spare sammen et par måneder mere til du kan få en god pickup.

AT-95 er lige blevet "kåret" til den ringeste af relativt billige pickuper. Dette skete da Analougue Planet lave optagelser til
højopløst digital og man kunne så stemme på hvad man syntes uden at vide hvad man hørte på.
http://www.analogplanet.com/content/nine-cartridges-compared -reviewed-and-voting-results

AT-95 er det rene "Hype", jeg har hørt den flere gange og den er efter min mening ikke bedre end en OM-10 eller 20.

Hvis det absolut ikke må koste rigtige penge så hellere glem det.

mvh. Asger



De må da ha' spist nogle sjove svampe på den dér analoge planet!  

Audio Technica AT95E er en fremragende pickup! Når man tager prisen i betragtning er den garanteret det bedste køb i hele den analoge verden.

Den kan købes på Nettet (evt. via eBay) til under 200 kroner.


Mvh.
Nilau




Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 16 September 2013 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

De der par gamle Micro - øhh Luxman pladespillere som sælges på nettet har været der længe, så mon ikke bedst det fortæller
om de er værdisat i forhold til efterspørgslen eller om det er ejerens drøm, at de kan indbringe de summer som sat som
pris/bud.
121 udgik som 121a i 1979, så det er gamle sager.
"The PD121A inherited from the load-free spindle system of the more ambitious PD444 and PD441. It is also different from the
original 121 by a different rotor/sub-platter : made of zinc and Luxman tagged vs. the black anodized aluminium of the original
PD121."

Spar sammen til en bedre pick-up.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 September 2013 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene. Jeg konkluderer at Thorens TD160 er fin som nu, men pickup'en kan blive bedre, og det er så et spørgsmål
om penge, eller skal vi sige viljen til at bruge pengene på det.

Jeg vil godt ofre 1000-1500 kr. på en pickup (MM) og se hvad der sker ved det.

Nogen forslag i prisklassen?

Bevensee skrev: Ortofon 2M serien (mm)
Goldring 10XX serien (mm)
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 16 September 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Mercury skrev:
En AT-95 er ikke en god pickup, så hellere spare sammen et par måneder mere til du kan få en god pickup.

AT-95 er lige blevet "kåret" til den ringeste af relativt billige pickuper. Dette skete da Analougue Planet lave optagelser til
højopløst digital og man kunne så stemme på hvad man syntes uden at vide hvad man hørte på.
http://www.analogplanet.com/content/nine-cartridges-compared -reviewed-and-voting-results

AT-95 er det rene "Hype", jeg har hørt den flere gange og den er efter min mening ikke bedre end en OM-10 eller 20.

Hvis det absolut ikke må koste rigtige penge så hellere glem det.

mvh. Asger
De må da ha' spist nogle sjove svampe på den dér analoge planet!   Audio Technica AT95E er en
fremragende pickup! Når man tager prisen i betragtning er den garanteret det bedste køb i hele den analoge verden.Den kan
købes på Nettet (evt. via eBay) til under 200 kroner.Mvh.Nilau


Kære Niels,

Jeg er enig med dig i at til prisen er det en fin pickup, men vi taler altså også om noget som er tæt på gratis.
Selv i dit fine anlæg synes jeg med mine ører at den mangler ufattelig meget i at give en god oplevelse og du har endda en
super arm i et super værk og en god riia, og fremragende amp og højtalere.

Hvis manden skal have noget som kan sparke røv i sammenligning med resten af anlægget        &nbs p;         &nbs p; skal vi altså langt
højere op i performance.

På AnalogPlanet var det jo folks indtryk uden de vidste hvilken pickup de lyttede til .

Nå, men jeg synes altså stadigvæk at den der AT-95 pickup er for opreklameret s man næsten tror den gør hvad en god
moderne konstruktion kan. Derfor synes jeg at hvis pengene er små bør man spare lidt længere og ikke "klat-spilde" sine
penge undervejs.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 130
Sendt: 16 September 2013 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har det personligt sådan, at hellere købe det bedste indenfor budgettet på 1500kr, end at købe en billigere løsning, som
ofte viser sig at være for dyr, fordi man skulle have købt noget andet fra starten.

Og jeg er ikke typen der vil smide f.eks. 3500 efter en pickup.

Ja, det er svært at argumentere mere, men 1500 kr. er OK, og da vil jeg tro at man godt kan få en ok pickup der ihvertfald er
en del bedre end Ortofon OM10.
Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns
 
MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes det er synd at du der vil spiller plader ikke vil ofre lidt penge på en bedre pickup, efter min mening kræver det lidt mere hvis man vil have
den gode lyd. En god arm er dog lige så vigtig, men jeg synes du skulle prøve at låne et par demo pu'ere og få en oplevelse du ikke havde troet
muligt.

Hvis ikke man vil bruge lidt mønt på pladespiller setup, så spil dog cdere.

Bare min personlige mening.   
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Smid de par tusser en Denon dl103 koster, der burde være en mc indgang på din Luxman hvis jeg husker rigtigt
Hvis det ikke tilfredsstiller din trang til vinyl...? Så har du dog en spille der burde let kunne sælges igen... Og hvis du køber denne pick up her i landet
er der garanteret en forhandler nær dig som også garanteret er behjælpelig med montage... Så har jeg ikke givet gratis reklame
Med denne løsning burde du bære rimelig glad og tilfreds... Men det er kun dig der kan afgøre dette.

God søndag
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes