Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ht-afkobling? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej med jer
Jeg har mine KEF lS 50 stående på et par dynaudio sf1 standere på mit tv bord. Under højtalerne er de gummi fødder der fulgte med højtalerne, og under standerne er der reelt ikke noget (nogle små stykker plastik). Jeg er med på at det ikke er en optimal løsning, men for mig er det et fornuftigt kompromis.

Der er billeder her: 1, 2, 3, 4 Nu tænker jeg at løsningen formentlig ville kunne forbedres med et par damping feet, jeg har derfor 2 spørgsmål:

1. Vil det være en fordel både at sætte fødder under højtalerne og under standerne, eller vil det være nok under højtalerne?

2. Jeg har kigget på Vt-feet, SD feet. Er der reelt den store forskel?
Til top Vis kloppern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kloppern

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Nej, de vil lyde lige dårligt.
Højttalere bør stå fast - dvs. på et hårdt og tungt underlag. Gummifødder virker lige modsat.
Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Nå-nå...så enkelt er det ikke!
Det er noget, som man er nødt til at afprøve i den aktuelle opstilling. Faktisk tror jeg at nogle halvbløde fødder vil passe rigtig godt i den viste
opstilling...

mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Super, det er jeg glad for at høre!
Jeg ved godt at det ikke er en optimal løsning jeg har valgt, men derfor kan jeg jo lige så godt få det bedste ud af den.

Tror I at der vil være noget at vinde ved også at sætte fødder under standerne?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sikre mig at det højtalerne står på har mulighed for at absorbere vibrationer fra højtalerne.
Dine SF1 ser ikke ud til at kunne dette, nærmest tværtimod. Personligt ville jeg prøve at undvære SF1 "pladerne" og erstatte
dem af SD fødder som du køber vægttilpasset. Min personlige erfaring med SD direkte under højtaler på trægulv var at det
hjalp på at dæmpe/dræne højtalervibrationer væk.

Du kunne gøre noget andet som ser fjollet ud, medmindre man er lidt kreativ, nemlig at placere en pose med
vibrationsabsorberende materiale ovenpå højtalerne. Prøv det inden du dør af grin !!! :O)

Det er næsten gratis at gå på stranden eller i byggemarkedet og skaffe 20 l strandsand og fylde i et par kraftige poser. De
sættes ovenpå højtaleren og virker ved at "høste" vibrationer i kabinettet direkte fra toppladen. Hvis du så sætter højtalerne
på 2 stofposer, med sandfyldte plastposer inden i vil du også kunne opnår at vinkle højtalerne som dine SF1'er gør.

Det med posen ovenpå højtalerne ser ærlig talt fjollet ud, så man kan jo fikst bare flytte dem når man har fruer i huset :O)

Men for at opsumere, invister i SD, sand, plastposer. Brug noget tid og hvis du kender en sød kvinde kan hun måske hjælpe
med at lave nogle flotte stof-poser, hvis altså du er tilfreds med den tekniske side af sagen.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Asger, den havde jeg ikke lige set komme :0) Det skal da prøves! En løsning med fin stil til hverdag, også et par poser i skabet
der kan findes frem til særlige stunder, lyder ikke tosset (eller det gør det, men..).

Jeg vender tilbage når jeg har haft mulighed for at lege lidt med det.

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2013 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Jeg beklager den lange latenstid, det har været svær at finde tid til at lege.

Jeg besluttede mig for at købe en pakke med Vt feet, da de var billigst og fåes i sort - Hvor stor forkel kan der være på fødder?

Jeg startede med at smide dem under højtalerne direktte på bordet og sammenligne med at have højtalerne stående på standerne
med vt feet imellem. Det er tydeligt at vibrationerne dæmpes bedst uden standerne. Desværre får jeg så ikke den rigtige retning på
lyden - Det minder lidt om at stå på en bakke og kigge ned på scenen. Det var måske et rimelig kompromis til musik, men til film
bliver det helt tosset. Altså på med standerne.
Jeg forsøgte så med poser med sand under og over højtalerne - det fungere rigtig godt og giver en god dæmpning, men hold da op
hvor ser det fjollet ud, der er et billede her

Hmm... Det næste jeg tænkte var at have højtalerne stående på standerne, også vt feet under standerne, men da standerne har en
temmelig smal og spids kant tror jeg hurtigt puderne bliver deforme og det duer jo ikke.

Nåå.. Jeg har dernæst tænkt at hvis man køber en "rigtig" stander er den vigtigste afkobling mellem stander og gulv (ik?), så en
mulighed var at vende standerne på hovedet og så have pudener mellem stander og bordet - det er der et billede af
her og her.Det
virker sådan set også udemærket, jeg kan i hvertfald tydelig mærke færre vibrationer når jeg lægger en hånd på bordet. Omvendt
står mine højtaler ikke særlig godt fast, og der er så en metalplade lige under højtalerne. Det virker umiddelbart dog som det
bedste kompromis.

I forhold til hvor meget hokus pokus der bliver produceret i hifi-verdenen, kan jeg nu godt undre mig ove at der ikke er nogen der
har lavet noget der kan hjælpe på min løsning.

Anyway, endnu en gang tak for jeres input!

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2013 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hmm... Sidder og nyder dine billeder... Tænker over denne utroligt flotte højttaler... Hvorfor ikke hænge dem op på væggen...?

Med vanlig venlig hilsen

Struktøren

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Strukturen: Tak! ja ingenør og designklasse
Det har jeg også overveje, men den har bagudvendt basport, så jeg tror at bassen vil blive klemt (korrigere mig endelig, for det
ville være en god løsning).

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 December 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Ja flotte billeder !

Jeg har held med vibrationsdæmpende gummi (som jeg har købt i harald nybord) - virkningen er nok den samme
som vt feet.

Højttaler - Birkekrydsfiner - Vibrationsdæmpende gummi - Birkekrydsfiner - Gulv.

Desuden har jeg det mellem top og bundkabinet (kun vibrationsdæmpende gummi ) - Der kan jeg tydeligt mærke
at rystelserne fra bassen bliver mindre (selvom begge kabinetter er temmelig godt dæmpet)

Hvad med at skaffe nogle støbejernsplader og så skrue dem på standeren (evt med vibrationsdæmpende lim eller
silikonefugemasse. Derunder kan du så have SD feet- Så burde de stå OK fast.

mvh

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Nej hæng dem ikke op.
Få dem på et par standere, så de kan stå frit. Som de står nu vil der højst sandsynligt komme første reflektioner fra den glatte flade foran højttaleren
og mikse ind i lydbilledet, det vil du sikkert gerne undgå.

Men de er ret flotte de KEF!

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 December 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det skulle være et par fantastisk sæt små højtalere med at par trick i ærmet...! Og så er de jo flotte også :)

Men, altså den eneste alternative ting ville nok være en rigtig stander og så ud og stå ved siden af dit møbel der. Men har du
pladsen til det?

Syntes de Dynaudio føder der er super fine til formålet og jeg ville nok bare lade det være som det er. Tror det er meget minimalt
du kan vinde ved at afkoble mere. Men hvis du absolut ville gøre noget, ville jeg nok købe SD fødder og så tilpasse dem så de kan
være imellem fødderne og HT.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 December 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Mere behøver man ikke

Isoacoustics
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Ups... Søgte lidt og lagde mærke til, at disse ikke er beregnet til ophængning... Men kan se at det gasolin viser link til kunne være en mulighed... Du
kan også google højttalerne og se billedresultaterne... Her er der forskellige opstillinger på diverse standere...

Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

kloppern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Tak for den overvældende interesse!

Jeg er helt med på at standere vil være den lydmæssige bedste løsning, desværre (eller ikke desværre) har jeg små børn, så det bliver lidt for udsat. Desuden bliver det også et problem med pladsen.

Når der rigtig skal hyggelyttes, flytter jeg højtalerne helt ud til kanten af møblet. Det gjorde en kæmpe forskel inden jeg fik standerne, nu er det ikke helt så tydeligt.

Gasolin, dit link ser ud til at være en god løsning, meeen desværre på bekostning af æstetikken.

Jeg tror, jeg for mig, har ramt det rigtige kompromis mellem praktisk, lyd og æstetik.

Min egen ide, var at sætte en plade ovenpå standerne, hvor der er fastklistret noget vibrationsdæmpende materiale. Derved vil højtaleren stå bedre fast og blive endnu bedre dæmpet. jeg tror dog Morell har en pointe i at det er begrænset hvor meget mere der er at hente.

Atter tusind tak for inputs - Det er fedt at have nogle at dele hobby med (konen synes mildest talt at det var fjollet med de sandposer).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes