| Forfatter |
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej medlyttere
Jeg har fået et problem som jeg gerne vil have hjælp til. Jeg har en transformer med 3 udtag. 1 til 220v 1 til 110v og 1 til o. Mit problem er når - rigtigt tilsuttet - jeg sætter stik i stikkontakten på 220v siden så springer propperne. Det gør de ikke når stikket er i stikkontakten og jeg tænder på 110v siden. Hvad kan jeg gøre for at forhindre det første ? Jeg vil lige sige at transformeren er på 1100va og jeg bruger en gløde pære på 25W. Jeg vil blive meget glad for råd og vejledning.
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
ingen der ved noget ? det kan jeg ikke tro..
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du evt smide et billede hvor man kan se tilslutningerne??
Hvis ikke du selv er i stand til at gennemskue en transformator, skal du muligvis være lidt påpasselig med at putte ting i
stikkontakten. Og kobler du en 110V vikling til stikkontaktens 230V, er du allerede ude på farlig grund
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må ikke tilslutte 220V - til 110 V vikling. Det er farligt.
Men ellers et meget normalt problem med store transformatorer. Din transformators startstrøm er nok for stor, så du skal bruge et softstart kredsløb.
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lavet fejl og har foretaget målinger på hvad der er hvad. problemet kan være et fælles nul.
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej medlyttereJeg har fået et problem som jeg gerne vil have hjælp til. Jeg har en transformer med 3 udtag. 1 til 220v 1 til 110v og 1 til o. Mit problem er når - rigtigt tilsuttet - jeg sætter stik i stikkontakten på 220v siden så springer propperne. Det gør de ikke når stikket er i stikkontakten og jeg tænder på 110v siden. Hvad kan jeg gøre for at forhindre det første ? Jeg vil lige sige at transformeren er på 1100va og jeg bruger en gløde pære på 25W. Jeg vil blive meget glad for råd og vejledning. hilsen Ole
|
|
|
Jeg tror du skal prøve at tegne tingene ned, og/eller upload et billede - jeg finder din beskrivelse totalt uforståelig.
Hvad er det for en trafo ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter at have læst om soft starter kredsløb tror jeg at det er et sådan jeg mangler. Ellers nogle bud,
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaae sosaudio, jeg kunne også godt tænke mig at se et billede/tegning af "dyret". En 1100 watt trafo hvor eneste belastning på sekundærsiden er en 25 watt pære, skal ikke baldre en 13 Amp sikring ved opstart. Mine gamle monotrin havde 1 Kw trafo i hver, her skete der da ingenting om de så begge blev tændt samtidig (og der er ingen soft start i dem). Du er sikker på, at det ikke er en autotrafo, du har fat i?????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
problemet ligger i at jeg har hfi relæ så vidt jeg kan forstå. Det er ikke hver gang sikringen ryger ellers kan jeg slå sikringen til igen og så kører det.
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Hej problemet ligger i at jeg har hfi relæ så vidt jeg kan forstå. Det er ikke hver gang sikringen ryger ellers kan jeg slå sikringen til igen og så kører det.hilsen Ole
|
|
|
Hvis du ønsker nogen form for hjælp , eller input fra andre - tror jeg du skal prøve at læse det der bliver skrevet til dig. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for en trafo du har ?. Især ringkerne trafoer er kendt for at have brug for softstart - når de er viklet til store effekter, da de har store startstrømme. Hvis man får tændt for trafoen, lige når ac spændingen passerer 0, så er der ingen problemer. Men tændes der senere på ac kurven, kan start strømmen i en stor trafo, være så stor af sikringerne springer. Det passer meget godt med din forklaring om, at det ikke er hver gang det sker.
Men vi vil meget gerne se et diagram / billede eller et tegning af din konstruktion -for at vi bedre kan forstå det du skriver - især da du nu også omtaler hfi relæ. Det er vigtigt at få at vide om det er sikringen der ryger, som du tidligere har skrevet - eller om det er hfi relæet der slå fra. Er det hfi relæet, så har du et alvorligt problem.
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte nok, at det var en ringkerne. Men dit billede viser ikke hvordan du har forbundet transformatoren.
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sort kabel til 220v
brunt kabel til 110v
rødt kabel til o dette kabel går som 0 for de 2 andre
hilsen ole
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
Sort kabel til 220v brunt kabel til 110vrødt kabel til o dette kabel går som 0 for de 2 andrehilsen ole
|
|
|
Ok - du bruger den som autotrafo. Hvis det er sikringerne der springer - og ikke dit HFI relæ, så er det sandsynligvis pga. trafoens store startstrøm. Men kan vi få et billede af trafoens mærkning ?.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 November 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er de eneste tre tilledninger der er på den, er det en autotrafo !!! __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Hvis det er de eneste tre tilledninger der er på den, er det en autotrafo !!! |
|
|
Det er da ganske tænkeligt :)
Gad vide om vi nogensinde får opklaret hvad "man" egentligt vil den den tingest ?
køre noget 110v udstyr her i landet - eller befinder sig hvor der er 110v og vil bruge sit 220v grej - ohh well ..
Solen er stået op og jeg skal ud og lege med brændeflækkeren hvis den kan lade være med at springe nogle sikringer, øehhh eller slår den bare HFI relæet fra ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2013 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
nu har læst lidt på emnet og det er en autotrafo. Der er kun 3 tilledninger på trafo label står der:
br4own red black 0   ; 120v 220v
1100va
dt 8626-18
Hvor stiller det mig i forhold til hfi relæ
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 24 November 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dit formål med denne trafo ? Har du noget 110V udstyr der skal på lysnettet eller ?
Hvis HFI/HPFI relæet slår fra så har du et seriøst problem. Det måler forskellen mellem det strøm der går ind i faserne og det der
kommer retur på 0. Overstiger den forskel en lille margin så forsvinder der strøm direkte til jord (Igennem en person
eksempelvis) og den slår fra.
Det må intet elektrisk apparat kunne forsage, så er det defekt og skal repareres.
Sætter du 220V til 110V vindingen så være opmærksom på der så er 440V på 220V udtaget så du skal være lidt forsigtig med
den konstruktion.
Du skylder os at fortælle lidt om dit projekt så kan vi bedre hjælpe.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |