| Forfatter |
|
Hilowfi Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 549
|
| Sendt: 12 December 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan trækker jeg stel ud fra stikkontakten i vægen uden en billig adapter
Mvh t
__________________ Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 12 December 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke noget, der hedder "stel" i en stikkontakt  . Mener du "0" eller Jord???? Og hvis problemet er en billig adapter, hvad så med at købe en dyr??  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 12 December 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er nok nødt til at forklare dig lidt nærmere.
Normalt sætter man bare et stik i kontakten.
Hvilke typer stik og kontakter taler vi om ?
Vi kan selvfølgelig godt prøve at gætte på noget Schuko, men det er nok smartere hvis du selv skriver lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 12 December 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fase?
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 12 December 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hilowfi skrev:
Mvh t |
|
|
Nu er det jo nok jord du mener.
Men kort sagt: det kan du ikke...
enten adaptor, andet stik eller hele ledningen.
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hilowfi skrev:
Mvh t |
|
|
En stikkontakt i en væge?!? Det er godt nok nogle avancerede julestearinlys, som du har i hjemmet
Nej, spøg til side. Er ikke helt klar over, hvad det egentlig er du mener/vil? Danske stikdåser har - som allerede nævnt - en fase og nul og nogle
gange også en jordforbindelse. Hvis der ikke er en jordforbindelse, så kan du - eller rettere en autoriseret elektriker! - etablere den ved fx at hamre et
jordspyd ned i jorden udenfor og i nærheden af den pågældende kontakt og så føre et jordforbindelseskabel til stikdåsen. Det kræver selvfølgelig, at
stikdåsen har en jordklemme - ellers må den skiftes til en, der har.
Herefter kan du benytte almindelige danske stikpropper med jord (trebenede) - og så naturligvis et trelederkabel til dine apparater ... ellers forsvinder
fidusen jo.
Var det svar på, hvad du spurgte om?
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Hilowfi skrev:
Mvh t |
|
|
En stikkontakt i en væge?!? Det er godt nok nogle avancerede julestearinlys, som du har i hjemmet
Nej, spøg til side. Er ikke helt klar over, hvad det egentlig er du mener/vil? Danske stikdåser har - som allerede nævnt - en fase og nul og nogle
gange også en jordforbindelse. Hvis der ikke er en jordforbindelse, så kan du - eller rettere en autoriseret elektriker! - etablere den ved fx at hamre et
jordspyd ned i jorden udenfor og i nærheden af den pågældende kontakt og så føre et jordforbindelseskabel til stikdåsen. Det kræver selvfølgelig, at
stikdåsen har en jordklemme - ellers må den skiftes til en, der har.
Herefter kan du benytte almindelige danske stikpropper med jord (trebenede) - og så naturligvis et trelederkabel til dine apparater ... ellers forsvinder
fidusen jo.
Var det svar på, hvad du spurgte om? |
|
|
Lige i øjet Analogueman. Jeg synes det er en smule uartigt, at starte et emne så tyndbenet formuleret, og ikke svare på folks forsøg på at hjælpe. Jeg
frygter det kan resultere i, at man dermed mister lysten til at deltage aktivt!
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
gone4it skrev:
Analogueman skrev:
Hilowfi skrev:
Mvh t |
|
|
Nej, spøg til side. Er ikke helt klar over, hvad det egentlig er du mener/vil? Danske stikdåser har - som allerede nævnt - en fase og nul og nogle gange også en jordforbindelse. Hvis der ikke er en jordforbindelse, så kan du - eller rettere en autoriseret elektriker! - etablere den ved fx at hamre et jordspyd ned i jorden udenfor og i nærheden af den pågældende kontakt og så føre et jordforbindelseskabel til stikdåsen. Det kræver selvfølgelig, at stikdåsen har en jordklemme - ellers må den skiftes til en, der har.
Herefter kan du benytte almindelige danske stikpropper med jord (trebenede) - og så naturligvis et trelederkabel til dine apparater ... ellers forsvinder fidusen jo.
Var det svar på, hvad du spurgte om? |
|
|
Lige i øjet Analogueman. Jeg synes det er en smule uartigt, at starte et emne så tyndbenet formuleret, og ikke svare på folks forsøg på at hjælpe. Jeg frygter det kan resultere i, at man dermed mister lysten til at deltage aktivt! |
|
|
Absolut enig. Viser desværre at man ikke selv har formået at forsøge på at forstå bare lidt af hvad man ønsker at spørge om.
L - N - Ground(hvis denne forefindes- og rent faktisk har et jordspyd i den anden ende..)
ellers kan anvendes et cykelstel, (helst en lettere bedaget damecykel)
exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu ikke min intention at skose trådstarter, men et oprigtigt forsøg på - med en lille smule humor iblandet - at forstå, hvad der blev spurgt om,
og hjælpe med et svar på spørgsmålet. Om det så er lykkedes, ved jeg ikke, men jeg har da gjort et hæderligt forsøg (hvis jeg selv skal sige det).
Nå, må julefreden sænke sig. I anledning af den tilstundende højtid må den stå på juleoratorier og Händels (fortærskede) Messias i løbet af
weekenden. Anderledes kan det ikke være
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Det var nu ikke min intention at skose trådstarter, men et oprigtigt forsøg på - med en lille smule humor iblandet - at forstå,
hvad der blev spurgt om,
og hjælpe med et svar på spørgsmålet. Om det så er lykkedes, ved jeg ikke, men jeg har da gjort et hæderligt forsøg (hvis jeg selv skal sige det).
Nå, må julefreden sænke sig. I anledning af den tilstundende højtid må den stå på juleoratorier og Händels (fortærskede) Messias i løbet af
weekenden. Anderledes kan det ikke være  |
|
|
100 procent respekt for dit svar til trådstarter. Det var både humoristisk, og venligt.jeg
vedkender mig dog, at vende mig mod trådstarter i mit tidligere indlæg, med en lille pegefinger.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
El er lige med Jord ikke stel, så er det komme på plads.
Så vej frem er Jord i strøm stikken, det skal siges at ikke alle HiFi apparater der bruger jord selv om det god nok kan bruge et apparat strømstik med jord, og derud over skal man få anlægget i fase.
Men der skal værre ægte Jord i stikke fra el-tavlen, mange ælder ejendomme har ganske hvis Jord i stikke på bl.a. køkken og badeværelser, men her er det tit ikke ægte jord og kan derfor ikke bruges til HiFi.
|
| Til top |
|
| |
Hilowfi Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sku ok med go spas og humør og ja jeg mente jord i stikkontakten , det jeg tænkte var denne model  er den godkendt i DK
Mvh t __________________ Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
|
| Til top |
|
| |
Hilowfi Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige PT bruger jeg denne løsning  __________________ Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, det var hellere ikke for at være modbydelig, for så ender det med at ingen ikke tør spørge om noget som helst, i angst for "sure gamle nisser"
Jord er hullet nederst. så må vi håbe at der er et jordspyd (eller noget) i den anden ende af kablet...
Jeg skrev også lidt til dit forsvar under diy: "teak.-strømskinne"
God lyd, exrumpyt (sur gammel nisse)
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Så vej frem er Jord i strøm stikken, det skal siges at ikke alle HiFi apparater der bruger jord selv om det god nok kan bruge et apparat strømstik med
jord, og derud over skal man få anlægget i fase.
Men der skal værre ægte Jord i stikke fra el-tavlen, mange ælder ejendomme har ganske hvis Jord i stikke på bl.a. køkken og badeværelser, men her
er det tit ikke ægte jord og kan derfor ikke bruges til HiFi. |
|
|
Hvorfor skal det være ægte jord fra el-tavlen for at kunne bruges til hifi?
Hvis det gælder kvaliteten af jordforbindelsen, så siger alle elektrikere, jeg har talt med, at et jordspyd giver langt bedre jording end jord fra el-
tavlen.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tage fejl, man må god bruge disse Schuko vægkontakt i Danmark lovlig
En anden ting der kan give dumme problem er tykkes på selv ben på stikket, her er der ingen standart, så man kan god bruge et ledning med Schuko stik, men man kan ikke være sikker på om det ikke er for tykke til at gå i vægkontakt
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
StarTrek skrev:
Så vej frem er Jord i strøm stikken, det skal siges at ikke alle HiFi apparater der bruger jord selv om det god nok kan bruge et apparat strømstik med
jord, og derud over skal man få anlægget i fase.
Men der skal værre ægte Jord i stikke fra el-tavlen, mange ælder ejendomme har ganske hvis Jord i stikke på bl.a. køkken og badeværelser, men her
er det tit ikke ægte jord og kan derfor ikke bruges til HiFi. |
|
|
Hvorfor skal det være ægte jord fra el-tavlen for at kunne bruges til hifi?
Hvis det gælder kvaliteten af jordforbindelsen, så siger alle elektrikere, jeg har talt med, at et jordspyd giver langt bedre jording end jord fra el-
tavlen. |
|
|
Man kan ikke bruge jordspyd alle steder lovlig, jeg ville kontakte en godkende elektriker og en som også ved noget om HiFi.
https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.teknik.el/a83_9qb XeM
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 13 December 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jordspyd kobles som oftest direkte til el-tavlens jordplint. Herfra deles den så ud til husets installationer. Hvis ellers
installationerne er i orden, så er denne løsning rigeligt i orden til hifi anlæget.
Jeg vil i Hilowfi's tilfælde skifte enten stikkontakten ud til en shuko model, eller skifte stikket på powerkablet til et med dansk 3-
benet stik.
Hvis powerkablet er af en dyrere skuffe, ville jeg klart gå efter at udskifte stikkontakten.
|
| Til top |
|
| |