Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 07:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Lenco reloaded m. SME3009 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Selvom vinteren så småt er gået på hæld der i det bornholmske er mit vinterprojekt kun for alvor kommet igang inden for de sidste par uger.

En lille forklaring før billederne.

Ideen gik ud på at komme af med alt det unødvendige som en lenco har at byde på.

Og vigtigst af alt, slippe for den infame on/off knap.

Jeg har siden min første L75 været hyppig gæst på lencoheaven og var oprindelig blevet varm på PTP4 mod'et. Men syntes at prisen for de 2 stykker udskåret rustfri var lidt for hamper. Og så kan man ikke gå og glæde sig over at man selv har været bygherre fra A til Å

Så valget faldt på den i skal se om lidt. Der mangler stadig lidt fin slibning, en stik sav er ikke så skide nem når den ikke har noget rigtig at køre på, men ingen mistede fingre og ikke nogen total skadede Lenco'er. 

Plinten bliver en 7 lags 18 mm finér som bliver hvidtet og satin lakeret. Toppladen bliver en 12 mm mdf som bliver lakeret i en matsort satin. Arm basen bliver en oliebehandlet mahogni klods som bliver lidt højere end toppen. Da jeg går med en ide om at lave noget stacked platter halløj og så skal SME'en lidt højere op...

Og SME armen en ældre 3009 som jeg har købt af lille smed herinde fra. Den var et istandsættelses projekt som jeg nu kun mangler at få ordnet kablingen på. Har været vidt omkring i verden via Ebay for at finde de dele som der manglede, og til den rette pris.

Så nyd billederne og spørg endelig eller kom med ideer til designet.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2014 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Det der glas som står bagved armen, det ligner til forveksling dem jeg bruger til whisky.
Skulle det samme være tilfældet her :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 23 Februar 2014 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det er det ikke.. det er fortynder...

Det kunne næsten kaldes product placement.

Men ja, det er en stille og rolig singleton. Kan varmt anbefales.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

det ser fint ud 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Selvom vinteren så småt er gået på hæld der i det bornholmske er mit vinterprojekt kun for alvor kommet igang inden for de sidste par uger.

En lille forklaring før billederne.

Ideen gik ud på at komme af med alt det unødvendige som en lenco har at byde på.

Og vigtigst af alt, slippe for den infame on/off knap.

Jeg har siden min første L75 været hyppig gæst på lencoheaven og var oprindelig blevet varm på PTP4 mod'et. Men syntes at prisen for de 2 stykker udskåret rustfri var lidt for hamper. Og så kan man ikke gå og glæde sig over at man selv har været bygherre fra A til Å

Så valget faldt på den i skal se om lidt. Der mangler stadig lidt fin slibning, en stik sav er ikke så skide nem når den ikke har noget rigtig at køre på, men ingen mistede fingre og ikke nogen total skadede Lenco'er. 

Plinten bliver en 7 lags 18 mm finér som bliver hvidtet og satin lakeret. Toppladen bliver en 12 mm mdf som bliver lakeret i en matsort satin. Arm basen bliver en oliebehandlet mahogni klods som bliver lidt højere end toppen. Da jeg går med en ide om at lave noget stacked platter halløj og så skal SME'en lidt højere op...

Og SME armen en ældre 3009 som jeg har købt af lille smed herinde fra. Den var et istandsættelses projekt som jeg nu kun mangler at få ordnet kablingen på. Har været vidt omkring i verden via Ebay for at finde de dele som der manglede, og til den rette pris.

Så nyd billederne og spørg endelig eller kom med ideer til designet.

Hej "Lencofyn"...

Øj! Den har du da fået ganske pænt skåret ud. Vel ikke med en alm. stiksav, eller..??
Jeg har selv hentet en gammel L75 op fra kælderen, og overvejer (selvfølgelig!) at få fat i en plint til den. Den kører ganske lydløst og er med et 5-huls metal idler wheel...
Og så er den ikke fabrikeret i Italien...

Hvis du har gode råd - så skriv gerne!
Det kunne være ganske rart at have en ekstra Lenco, bare for en sikkerheds skyld...

Mvh.
Niels L.

PS. Det forekommer mig at du kun har tre hastigheder på værket på billedet. WTF! 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

En alm. Blå bosch stiksav med 3-5mm metal klinge på. Har lidt fint file/slibe arbejde for imorgen, er lettere perfektionistisk

Mht. Gode råd så vil jeg sige kig ind på lencoheaven.net der er så mange sære eksperimenter og optimeringer.

Det er der jeg får de fleste af mine ideer.

Og ja, det er kun en 3 hastigheds udgave 33/45/78

Tror fatisk også det var lidt af en sjældenhed. Den havde samme farve som en L76S men der stof L75
Den kører herligt lydløst og har haft bygget en åben plint til den før, men syntes mellemhjulere lyder bedre i tunge lag plinte.

Vil du selv til at bygge plinth?? Eller hvilke planer går du med?

Vh
Michael

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 26 Februar 2014 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej Lencofyn...

Jo, jeg har/havde tænkt mig at bygge en plint, men det var unægtelig nemmere hvis en eller anden havde en plint til en L75...til salg. Så mister jeg selvfølgelig fornøjelsen ved at bygge selv fra bunden. Men da jeg for tiden ikke har adgang til ordentlige faciliteter til at arbejde i, kunne jeg godt acceptere at springe over hvor gærdet er lavest! Jeg grubler dog lidt over hvordan og hvor jeg får plads til en 'ekstern' tonearm. Den originale er intet værd, og den vil blive fjernet helt. Så det bliver nok noget med at vende Lenco'en en halv omgang i plinten. Jeg kan se, at det også er den løsning de fleste andre bruger. Jeg har endnu ikke undersøgt Lenco-armens mål, men det kunne jo tænkes at enkelte andre arme tilfældigvis kunne passe i hullet hvor den nuværende siddder?? Måske en gammel Formula-4 kunne passe? Eller en STAX UA7-cf? Det må tjekkes ud. Men da jeg jo endnu er uden plint, får jeg nok tid til at undersøge det..!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2014 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at billederne af udskæring er fjernet af 'moderator'. Jeg kan i hvert fald kun se blyantstreger... Ærgeligt, da de
sikkert havde relevans for andre selvbyggere, men sådan er vilkårene jo her...

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 26 Februar 2014 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Bare rolig intet fjernet.

Jeg er ikke begyndt at skære i andet en selve pladespilleren.

Så der er ikke modereret noget endnu.

Der kommer mere på i aften, skal hjem og snedkerere om lidt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes