| Forfatter |
|
Nigro Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja undskyld den mærkelige titel, men nogen der kan gøre mig klog på dette fænomen:
Min Pro-ject RPM 5 monteret med Nagaoka MM pickup koblet til Phonobox SE brummer/summer af og til når jeg tænder. (ikke
hver gang). Ved et tilfælde opdagede jeg at brummen forsvinder FULDSTÆNDIG når jeg lige rører overside skruen der holder
pickuppen på tonearmen med en pincet eller lille skruetrækker?
Pladespiller er rimelig godt afkoblet ved at den står på en MDF-plade som hviler på vibrapods. Og når jeg lige rører skruen
ganske let, så er der stort set ingen støj selv ved meget meget høj volumen.
Hvad er den tekniske forklaring?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den mangler stel... når du rører ved skruen, bliver du stelforbindelsen.
|
| Til top |
|
| |
Nigro Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar Mikkel.
Men kræver stel blot kort øjeblik? Jeg berører jo skruen ganske let i et brøkdel af et sekund, fjerner skruetrækkeren og
brummen er væk?
Nogen forslag til hvordan jeg kommer af med det permanent?
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det er statisk elektricitet som du fjerner.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde ikke lige forstået, at det var væk efter et kort øjeblik... så er det sandsynligvis statisk elektricitet, som det også bliver nævnt.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nigro skrev:
Tak for svar Mikkel.
Men kræver stel blot kort øjeblik? Jeg berører jo skruen ganske let i et brøkdel af et sekund, fjerner skruetrækkeren og
brummen er væk?
Nogen forslag til hvordan jeg kommer af med det permanent? |
|
|
Svært, men mange potteplanter der vandes godt om sommeren, eller vand i en tallerken oven på brændeovnen om vinteren ;-)
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 16 August 2014 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Statisk elektricitet giver ikke brum. Der må være en anden forklaring.
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 16 August 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det lyder som selvsving et eller andet sted - formodentlig forårsaget af dårlig stelføring eller kapacitativ kobling mellem nogle kabler et eller andet sted. I første omgang: Tjek alle forbindelser og stelveje.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 16 August 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
| Statisk elektricitet giver ikke brum. Der må være en anden forklaring. |
|
|
Enig.
Og desuden desuden burde det vel også afledes via stel hvis stelforbindelserne er ok.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 16 August 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afgjort selvsving i systemet.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 16 August 2014 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker hvis du forbinder kabinetterne med dine fingre/en ledning? Måske har de ikke samme potentiale?
|
| Til top |
|
| |