Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 12:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Montere Rega Elys 2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kjerstein
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 27 September 2014 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

På nuværende tidspunkt har jeg en Rega RP1 Performance Pack, hvilket vil sige at den er monteret med en Rega Bias 2. Jeg køber
snarest en Rega Elys 2. Jeg har aldrig monteret når på en pladespiller og er generelt ikke bekvem med teknik indenfor dette felt. Er
det nemt at tage den nuværende af og montere Elys 2?

Umiddelbart ser det jo ufattelig nemt ud, idet det rent teknisk består af, at skrue 3 skruer i og derefter bare koble ledningerne i
igen?

Er der nogle ting, som man skal være ekstra opmærksom på i forbindelse med monteringen? Udover selvfølgelig at have beskyttet
selv nålen under monteringen

- På forhånd, tak.
Til top Vis kjerstein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjerstein
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 September 2014 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Så enkelt er det desværre ikke!

Du kan selvfølgelig være ekstraordinært heldig og ramme plet ved blot at montere din nye Elys 2 som beskrevet, men skal du ikke lade held og tilfældigheder råde, så må du (desværre) igennem en lidt længere og til tider også omstændelig monterings- og justeringsproces - hvis du altså stræber efter det optimale

Mikkel (Gige) har på disse sider en udmærket beskrivelse af, hvordan man monterer og justerer en PU, men ellers er Google din ven - der er tonsvis af beskrivelser af, hvordan det gøres. Nogle er mere ekstreme end andre i den forstand, at de er skrevet for nørder af endnu mere nørdede (og ofte selvudnævnte) eksperter, der gør det til ret kompliceret læsning, men der er også mange, der ikke gør det til raktevidenskab. Det er nok sidstnævnte, du i givet fald skal kaste dig over.

God fornøjelse
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 27 September 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det er modellen med 3 skruer, så er det bare plug and play... Den forreste skrue sikrer, at pickup'en sidder rigtig i forhold til overhang - et teknisk begreb der er med til, at sikre mindst mulig fejlsporing på det meste af pladen. Husk farvekoderne på ledningerne, og brug en pincet, når du afmonterer dem!

Dengang jeg var i Hifi Klubben - maaange år siden - der havde Rega også denne montering på deres dyreste model. Og der skiftede vi pickup'en uden at lave alle mulige målinger bagefter... fordi den forreste skrue sikrer, at monteringen er 99% rigtig fra start.

Elys 2 er ikke i en klasse, hvor mikroskopiske justeringer gør en forskel. Om end det er en rigtig god pickup i sin egen prisklasse! 

Men stort cadeau for, at du vælger at opgradere pickup'en, da lyden aldrig bliver bedre end pickup'en, uanset hvor dyr pladespilleren er!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
kjerstein
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 27 September 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

@Mikkel G

Det var sådan dét, som jeg håbede på og regnede med. Netop fordi det er med 3 skruer og det forreste hul er fixet, så er der ikke
mulighed for justering og det må formodes at den sidder præcis som den skal når den monteres sådan. Og så lidt derfor, at jeg
holder mig indenfor Rega pick-uppen, idet den formentlig ville kræve en mere avanceret montering med f.eks en 2M blue, som jeg
også har haft i søgelyset
Til top Vis kjerstein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjerstein
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 27 September 2014 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det smarte med Ortofon 2M er, at den forreste del af pickup'en er formet som den forreste del af Rega armen... læg blot 2 og 2 sammen

Men med Rega Elys 2 er du helt sikker.

Klangmæssigt er de dog forskellige, med Ortofon som den meget korrekte og Rega som den mere musikalske...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
kjerstein
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 28 September 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

@Mikkel G

Tak for vejledning og indblik! Jeg vender tilbage når Elys 2ern spinder derudaf
Til top Vis kjerstein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjerstein
 
kjerstein
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået montering Elys 2. Det var umiddelbart meget nemt - dog havde jeg lidt problemer med at sætte 2 af ledningerne i
igen, men det var mest af alt fordi jeg ikke er en haj med en pincet og mine tykke fingre havde svært ved at ramme ordentlig :)

Kan hører en markent forskel på, hvor godt de forskellige instrumenter får lov at sidde i lydbilledet. Det er en meget mere
afbalanceret lyd. Er det noget med, at nye pick-upper skal have nogle timer i sig, før de viser deres fulde potentiale? I så fald:
endnu bedre!
Til top Vis kjerstein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjerstein
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

De fleste pickup'er skal lige have nogle timer inden de synger optimalt. Men det er primært gummiophænget, som lige skal motioneres lidt. Dog er der undtagelser... Ortofon har så godt styr på deres gummiblandinger, at det ikke ændrer sig. Derfor lyder de som de skal fra starten. 
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes