Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Er 100 Hz LCD værd at vente på? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KingManon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Som overskriften siger, så er mit spørgsmål til debat: Er 100 Hz LCD værd at vente på?

Jeg går og kigger på LCD tv og er faldet for Samsung's M86/87 serie, men kommer nu i tvivl; Bør man vente? Er 100 Hz virkelig værd at vente på, eller bliver det bare den endeløse venten fordi der altid liiiige er noget fedt nyt om hjørnet?

Før du skriver "100 Hz er bare så fedt" så hav gerne referencer iorden, altså hvilket TV er det du har set og gerne også hvor. Referere du til "generel viden" så smid lige et link der understøtter din viden.

Lad os få en debat igang: Er 100 Hz LCD værd at vente på?

Til top Vis KingManon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KingManon
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg så ovennævnte Samsung (40" fuld hd) igår i Fona i Herning. Det er det bedste (fladskærms) billede jeg endnu har set, med en bluray koncertfilm jeg ikke kender. Jeg ved ikke om det er 100 hz der gjorde at billedet var så godt. Den kostede 20kkr.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Naar 100 Hz var en fordel ved CRT teknologien, og nogen så fortæller der ingen fordel skal være ved LCD. Modsatrettede udtalelser giver mig problemer. Hvis nogen mener eller sporer forskelle ved billederne kunne det være materialet.

Så JA, LCD skal være med 100 Hz.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 
steen5
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

100 hz er bare et nyt salgstrick
Til top Vis steen5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steen5
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

100 Hz eller black frame insertion er ikke et salgstrick. Det har som sådan ingen effekt ved still billeder, men kan opleves ved motion billeder.

Idéen er at forøge frekvensen på billedstrømmen til 100 Hz i stedet for 60 Hz som digitale fladskærme i dag opererer ved. Ved at gøre dette, kan man blandt andet forhindre judder (hakkeri ved f.eks. panoreringer), reducere responstiden og generelt gøre billedet mere flydende. Teknologien har mange former og der er noget vej fra idé-stadiet til perfektion. Nogen systemer anvender eksempelvis avancerede algoritmer til at regne nye billeder - som f.eks. Samsungs m71 serie gjorde - men processoren skal være meget kraftig før dette giver et godt (læs: korrekt) resultat i praksis.
En anden metode, er at indsætte sorte billeder mellem 60 Hz frekvensen for derved at udnytte øjets iris dynamik til at reducere opfattelsen af slør - altså i bund og grund reducere slør på skærmen.

Som sagt: hvis systemet ikke er korrekt konstrueret, kan det gøre mere skade end det gør gavn - hvert fald på video der skal virke realistisk (i modsætning til f.eks. computergrafik). Nogen producenter har været lige hurtigt nok ude med deres 100 Hz systemer, men det er bestemt noget vi kommer til at se meget mere til i kommende skærme. Sony er eksempelvis på vej med en 100 Hz skærm, der også har funktioner som 24p gengivelse mm. Serien hedder D3000. Der kan ses nogle billeder af den her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull& id=1174506976



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
mlunde_CA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Er 100 Hz LCD værd at vente på?

Ja. Helt afgjort ja. Det du nok skal overveje er om du vil betale prisforskellen mellem 50/60 og 100.

Vi har i øjeblikket Sharps 120Hz som det eneste "high speed" panel herovre, hverken Samsung eller Toshiba har sendt os de nye paneler endnu. Rygtet herovre er at Sonys 120Hz ikke kommer før august. Forskellen er ganske synlig, men udelukkende i fast action scener. Det afhænger meget af billedkilden, om TVet får noget at arbejde med eller ej. På f.eks. "normale" BluRay / HD dvd film er der ikke den vilde forskel, men igen, det handler om de hurtigste scener.

Til top Vis mlunde_CA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mlunde_CA
 
KingManon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

mlunde_CA skrev:

Er 100 Hz LCD værd at vente på?

Ja. Helt afgjort ja. Det du nok skal overveje er om du vil betale prisforskellen mellem 50/60 og 100.

Vi har i øjeblikket Sharps 120Hz som det eneste "high speed" panel herovre, hverken Samsung eller Toshiba har sendt os de nye paneler endnu. Rygtet herovre er at Sonys 120Hz ikke kommer før august. Forskellen er ganske synlig, men udelukkende i fast action scener. Det afhænger meget af billedkilden, om TVet får noget at arbejde med eller ej. På f.eks. "normale" BluRay / HD dvd film er der ikke den vilde forskel, men igen, det handler om de hurtigste scener.



Kan du definere "herovre" lidt nærmere?

Hvis det kun er i fast paced action scener det virkelig kan bruges, så er det jo begrænset hvor meget man ønsker at give ekstra. Kan du give en identifikation af hvor meget dyrere en 100Hz model er end en "almindelig"?
Til top Vis KingManon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KingManon
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Citér:
Vi har i øjeblikket Sharps 120Hz som det eneste "high speed" panel herovre, hverken Samsung eller Toshiba har sendt os de nye paneler endnu. Rygtet herovre er at Sonys 120Hz ikke kommer før august

Jeg ved ikke hvor herovre er, men de europæiske modeller er 100 Hz.

Sonys 100 Hz model, er den jeg omtaler i linket ovenfor. Den kommer ifølge en officiel udmelding fra Sony til juni.

KingManon: En 100 Hz model er typisk et par tusind kroner dyrere end nogenlunde tilsvarende modeller, men som sagt i mit tidligere indlæg, er der stor forskel på hvordan teknologien er udført.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
KingManon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Alright!

Er sgu stadig meget i tvivl om jeg bør vente med at erhverve mig et LCD tv nu eller vente. På den ene side kan man vente fra nu af og til 2025 på det rette tv fordi der altid liiiige kommer noget nyt fedt. På den anden side, så skal jeg altså have noget at det bedste hvis jeg skal smide ~15K efter et TV.

Rasmus anmelder du ikke snart Samsung M86/87?

Og forresten, tak for et godt site Rasmus!!

Til top Vis KingManon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KingManon
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

skal man vente på 100hz LCD

jeg synes det vigtige i den sætning er vente. for ja 100 hz kan gøre billedet mere flydende og bevægelser mere glatte.  jeg har selv haft to tv henholdsvis med og uden 100hz stående ved siden af hinanden. og ved langsomme bevægelser var tv'et med 100hz meget mere flydende.
men ved bare lidt hurtigere bevægelser bliver det helt mudret og hakkende. derfor bør man vente.. og så når man har ventet, skal man lige vente lidt mere. det er en fin teknologi. men den er slet ikke moden på de apparater jeg har det det
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 02 Maj 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

KingManon: Jeg forsøger i øjeblikket at arrangere en test af Samsungs M8 serie, men jeg ved endnu ikke om det kan lade sig gøre.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
philipph
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg siger os bare - Fix en artikel :) ej men glæder mig til at hører hvad sådan nogle panel-eksperter synes om M86/87 modellerne.

Til top Vis philipph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af philipph
 
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Det skal lige næves at 100Hz ikke fåes i størelser over 32" (så vidt jeg har set) da processoren til at lave 100Hz ikke er hurtig nok til de større billeder og Full HD opløsning.

Men de skærme end til videre som har 100Hz er da til at grine over når der er hurtige scener  for det er ikke pænt. Måske vi ser en bedre 100Hz version i M8 serien fra Samsung men tro det ikke før jeg er modbevist, som alle andre gange der er nye modeller på vej bliver det op reklameret at de skulle være så meget bedre end forgængeren. Så lad os nu se dem i virkelighed før vi bedømmer.



__________________
Min Bio
Til top Vis Mr. Anderson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Anderson
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 04 Maj 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Det skal lige næves at 100Hz ikke fåes i størelser over 32" (så vidt jeg har set) da processoren til at lave 100Hz ikke er hurtig nok til de større billeder og Full HD opløsning.

Nu findes der jo også tv over 32" som ikke er Full HD. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen 32" 100 Hz LCD der IKKE findes i enten 37" eller 40" også?



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 758
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Mr. Anderson skrev:

Det skal lige næves at 100Hz ikke fåes i størelser over 32" (så vidt jeg har set) da processoren til at lave 100Hz ikke er hurtig nok til de større billeder og Full HD opløsning.

Nu findes der jo også tv over 32" som ikke er Full HD. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen 32" 100 Hz LCD der IKKE findes i enten 37" eller 40" også?



ja samsung LE40M71 har da 100Hz (synes stadig det er noget bræk) og lur mig om ikke også der findes en LE46M71.
men hvorvidt de ikke kan lave en 100Hz processor endnu til 1080P lader jeg være usagt
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena
 
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 343
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Mr. Anderson skrev:

Det skal lige næves at 100Hz ikke fåes i størelser over 32" (så vidt jeg har set) da processoren til at lave 100Hz ikke er hurtig nok til de større billeder og Full HD opløsning.

Nu findes der jo også tv over 32" som ikke er Full HD. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen 32" 100 Hz LCD der IKKE findes i enten 37" eller 40" også?

Rigtig nok, mig der lige var helt ved siden af...

Havde lige tankerne hen af 1080 100hz, for de er nok ikke til at finde endnu.



__________________
Min Bio
Til top Vis Mr. Anderson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Anderson
 
Opret ny bruger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg troede at én af grundstenene i HD var at billedet skulle sendes og ses i 50Hz (Eller er det 60 Hz?) for at bevare skarpheden? Bla. Panasonic gik jo væk fra 100Hz på CRT til at lave nye tv med 75Hz hvor billedet var markant bedre og mere skarpt end på 100Hz forgængerne. Siger i at 100Hz på LCD (Plasma?) vil give en bedre skarphed end det eksisterende? Jeg ved godt at 100Hz leverer et mere stabilt og blødt billede end 50/60Hz. Går idéen med HD så ikke lidt ud af vinduet hvis man begynder (igen) at pille ved billedets karakter. Jeg er ikke ekspert på området, som i sikkert kan læse, men vil gerne høre hvad i mener .... og bare ret mig hvis jeg er helt gal i byen her
Til top Vis Opret ny bruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Opret ny bruger
 
mlunde_CA
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2005
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:
Det skal lige næves at 100Hz ikke fåes i størelser over 32" (så vidt jeg har set) da processoren til at lave 100Hz ikke er hurtig nok til de større billeder og Full HD opløsning.

Herovre, som er i Canada, kan du hverken få full hd eller 120Hz paneler under 37 tommer. Indtil videre er der kun 120Hz paneler i 46 og 52 tommer, og kun i full hd paneler, og de ser markant bedre ud i high-speed end de "regulære" 60Hz. Hvorvidt de 100Hz har noget at sige på mindre skærme kan jeg ikke udtale mig om, vi har/får nogle andre modeller, men det lyder som om at det er lige så brugbart som 15000:1 ratio'erne.

Til top Vis mlunde_CA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mlunde_CA
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Opret ny bruger skrev:
Jeg troede at én af grundstenene i HD var at billedet skulle sendes og ses i 50Hz (Eller er det 60 Hz?) for at bevare skarpheden? Bla. Panasonic gik jo væk fra 100Hz på CRT til at lave nye tv med 75Hz hvor billedet var markant bedre og mere skarpt end på 100Hz forgængerne. Siger i at 100Hz på LCD (Plasma?) vil give en bedre skarphed end det eksisterende? Jeg ved godt at 100Hz leverer et mere stabilt og blødt billede end 50/60Hz. Går idéen med HD så ikke lidt ud af vinduet hvis man begynder (igen) at pille ved billedets karakter. Jeg er ikke ekspert på området, som i sikkert kan læse, men vil gerne høre hvad i mener .... og bare ret mig hvis jeg er helt gal i byen her

Hvor roligt et billede er i relation til Hz har kun noget at sige på skærme der laver en konstant opdatering af billedet, som f.eks. CRT og plasma. En LCD skærm opdaterer kun billedet, når der sker ændringer, og derfor har 100 Hz teknologien kun noget at sige for bevægende billeder.

For at svare på dit andet spørgsmål; nej. High Definition film produceres i øvrigt også typisk med 24 fps (frames per second), men det er en anden historie. Problematikken ligger mere i at billedinformationen ikke er tilstrækkelig til at levere et flydende billede i f.eks. action scener eller panorerende scener. Ved at gengive billedet ved 100 Hz - med en af de teknikker jeg er inde på ovenfor - kan man komme uden om denne problematik (hvis gjort korrekt).

Derudover skal du passe på med at blande 100 Hz for CRT og LCD skærme sammen. Selv om grundidéen er det samme, er formålet ikke det samme.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes