| Forfatter |
|
Phat Simon Forum Bruger


Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 10 Maj 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen allesammen. Tak for kampen i går.
Jeg har efter den livlige traffik i tråden "hva laver du til dagligt" vendt mig til tanken om at sløjfe mit tv og min computerskærm.
Jeg arbejder til dagligt som grafiker, og kunne på hjemmefromten godt bruge en større skærm til min computer. Samtidigt ligger jeg osse inde med et mere eller mindre patetisk tv.
De nuværende er et ca. 20" crt tv (grundig) - som jeg er vokset op med..., og en 19" crt computerskærm, på godt 20kg.
Ikke videre fede, kønne, go'e, praktiske, eller noget! Måske er der en anelse sentimentalværdi, men det kan jeg godt komme mig over hurtigt tror jeg.
Det jeg har tænkt på er at - Hov jeg ved da ikke en DISSE om lcd-skærme. Jeg har kigget lidt på et 22" Mirai TV - ikke fordi det heller er videre imponerende, men det har dog en opløsning jeg godt kan forligne mig med. 1680x1050. Jeg har nemlig lagt mærke til at næsten uanset hvilket tv mine venner har ligner det ja, JUNK, når det kører computeren ind over. Og det kan man som proffessionel jo ikke bruge til en daddel.
Er der noget jeg skal lægge mærke til, eller det ved jeg der er, men hvad? Og er der evt. nogen der kender nogle alternativer som kunne svare sig såvel økonomisk som spec.-mæssigt?
Pleaase help..
__________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 10 Maj 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige PT en toshiba 37 af 66Z modellen. den er ikke god til PC. den har swvage farver, og den understøtter ikke 1 til 1 pixelmapping. jeg har også en samsung 40" som er min sædvanlige skærm/tv. den understøtter 1 til 1 pixelmapping. har suveræne farver. og gør generelt alt super flot. jeg bruger den meget til mediecenter, HD film. og computerarbejde på medie center pc'en Samsung er anbefalelsesværdigt
|
| Til top |
|
| |
Insaniac Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 720
|
| Sendt: 10 Maj 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en LG LX2R 26" som understøtter 1:1 pixelmapping via HDMI/DVI. Købte den for et år siden til soveværelset, hvor min computer også står. Så den skulle både agere som computerskærm til tider, men mest som normalt TV når man ligger i sengen. Jeg har det dog indrettet sådan at skærmen kan drejes flere forskellige vinkler så jeg kan bruge den til begge formål. Billedet er 100% skarpt og står bedre end på min Samsung SyncMaster 913N. Virkelig lækkert at sidde med, men synes 26" er lige i overkanten at sidde med når man surfer.
__________________ Panasonic 37PV70 - Marantz SR5500 - Playstation 3 - Sanyo Z3 - Dali 5005LE - Dali C1000 - Dali R1000 - Dali SWA12
Hjemmebio!
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
men synes 26" er lige i overkanten at sidde med når man surfer. 
|
|
|
hehe spørgsmålet er afstanden. jeg surfer somme tider lige noget på min 40" (pt kun 37") i stuen hvis jeg alligevel laver noget HTPC. men jeg sidder også 4 meter fra skærmen
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt vil jeg ikke anbefale dig at bruge et Tv som monitor. Dels er opløsningen alt for lav, og dels vil et Tv ikke kunne efterleve dine krav som grafiker.
Jeg vil anbefale dig at kigge lidt nærmere på Flatpanels.dk: www.flatpanels.dk
Der er masser af afsnit om, hvad du skal vælge som grafiker - blandt andet hvorfor den Mirai 22 tommer du kigger på er et ganske ringe valg i dette tilfælde. Derudover finder du et utal af anmeldelser. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
Generelt vil jeg ikke anbefale dig at bruge et Tv som monitor. Dels er opløsningen alt for lav, og dels vil et Tv ikke kunne efterleve dine krav som grafiker.
Jeg vil anbefale dig at kigge lidt nærmere på Flatpanels.dk: www.flatpanels.dk
Der er masser af afsnit om, hvad du skal vælge som grafiker - blandt andet hvorfor den Mirai 22 tommer du kigger på er et ganske ringe valg i dette tilfælde. Derudover finder du et utal af anmeldelser. |
|
|
i det hele taget er fladskærme vel ikke velegnede til grafikere pga farvefejl osv?
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersnea: Langt størstedelen er ikke direkte velegnede, nej. Men der findes masser af fladskærme, som er gode til grafisk brug. Og efterhånden også flere som er eminente.
Jeg ved godt at nogen vil påstå det modsatte - og sige, at det eneste rigtige er CRT - men det er i min mening nu mest af alt lidt konservativt.
Hvis du virkelig vil forsøge dig som grafiker, bør du dog nok anskaffe dig en kalibrator uanset hvad. Nogen gange følger de faktisk med skærmen, hvis du er oppe i det højere prisleje ved f.eks. Eizo eller LaCie skærme. Naturligvis kommer det an på hvilken grad af grafisk arbejde med udfører. Her tænker jeg primært på opgaver, der kræver virkelig præcis farvegengivelse. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger


Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht opløsning må en full hd skærm da være rigeligt til det meste - det er godt wideformat, men alligevel. De fleste 19" crt skærme går vel ikke højere end 1600x1200 som minder en del om 1920x1080. Så hvis du har uendeligt mange penge tror jeg jeg ville vente lidt på pioneers 8.generation af plasmaskærme og køre noget dvi/hdmi ind i dyret..? måske jeg tager fejl af dit behov ? Så kan man dog sige at placering i forhold til arbejdsplads osv. kan blive problematisk...
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er virkelig ude på et sidespor lige her. Hvis vi virkelig snakker grafisk brug, så sigtes der helt forkert.
Ja, 1920x1080 er da en høj opløsning, men du skal typisk også op i et 42 tommer Tv. Hvem sidder med et 42 tommer Tv på sit skrivebord?
Plasmaskærme er fuldstændig udelukkede. Faren for burn-in er alt for stor, når man sidder med et grafisk program. Derudover har de alt for tydelige pixelgrids og er generelt ikke egnede til Pc brug. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger


Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm. Jeg troede burn-in var en saga blot. Men ok fair nok.
Jeg ville da gerne sidde med en 42" skærm ved mit skrivebord og ja det er jeg helt sikker på kan bruges til nogen ting. Nogle mennesker sidder jo også med to eller tre skærme... En del studier bruger også store skærme når de mikser, især hvis flere skal følge med i hvad der sker.
Men som jeg nævner tager jeg måske fejl og placeringen kan godt blive problematisk - så klap lige hesten. Det afhænger vel også af hvad man laver grafik til - interaktivt tv, reklamer, tv-grafik, htpc eller lign interfaces som skal se godt ud på et tv og ikke en skærm. Og måske jeg ikke er grafiker, men den slags ser ikke godt ud på tv selvom det gør på skærmen (og ja det ved jeg med sikkerhed).
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
Hmmm. Jeg troede burn-in var en saga blot. Men ok fair nok.
Jeg ville da gerne sidde med en 42" skærm ved mit skrivebord og ja det er jeg helt sikker på kan bruges til nogen ting. Nogle mennesker sidder jo også med to eller tre skærme... En del studier bruger også store skærme når de mikser, især hvis flere skal følge med i hvad der sker.
Men som jeg nævner tager jeg måske fejl og placeringen kan godt blive problematisk - så klap lige hesten. Det afhænger vel også af hvad man laver grafik til - interaktivt tv, reklamer, tv-grafik, htpc eller lign interfaces som skal se godt ud på et tv og ikke en skærm. Og måske jeg ikke er grafiker, men den slags ser ikke godt ud på tv selvom det gør på skærmen (og ja det ved jeg med sikkerhed). |
|
|
burn in er stadig et problem. dog i mindre grad, men 8 timer med samme program åbent skader en plasma ligemeget hvor modstandsdygtig den er for burn in. og som sagt er pixelgrids synlige. og mht en 42 på din arbejdsplads. ville kun være en fordel hvis opløsningen var væsentligt højere. hvis man kunne få noget i stil med en 32" 4:3 der kørte 2048X1536. det kunne bruges så  men en plasma med 1024X768 er alt for lav opløsning til at sidde nærmere en 2-3 meter fra skærmen. og så er ideen med en stor skærm væk
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
|
Hmmm. Jeg troede burn-in var en saga blot. Men ok fair nok.
Jeg ville da gerne sidde med en 42" skærm ved mit skrivebord og ja det er jeg helt sikker på kan bruges til nogen ting. Nogle mennesker sidder jo også med to eller tre skærme... En del studier bruger også store skærme når de mikser, især hvis flere skal følge med i hvad der sker.
Men som jeg nævner tager jeg måske fejl og placeringen kan godt blive problematisk - så klap lige hesten. Det afhænger vel også af hvad man laver grafik til - interaktivt tv, reklamer, tv-grafik, htpc eller lign interfaces som skal se godt ud på et tv og ikke en skærm. Og måske jeg ikke er grafiker, men den slags ser ikke godt ud på tv selvom det gør på skærmen (og ja det ved jeg med sikkerhed). |
|
|
Du behøver ikke fortælle mig dette. Jeg arbejder med skærme til dagligt og anmeldeler både monitors og Tv, hvilket du finder ud af hvis du følger mit link i bunden.
Ja, mange studier bruger flere skærme, men de bruger ikke 4 x 40 tommer skærme på deres skrivebord. Det er muligt at man har en monitor station, men denne er altså ikke lavet af hverken plasma skærme eller LCD-TV. Jeg har selv arbejdet i et pladeselskab med tilhørende studie og har efterhånden set de mange de professionelle billed- og lydstudier i Københavns området, så jeg ved godt hvad jeg taler om.
Det afhænger ikke af hvad man laver grafik til, nej. Det er faktisk en rigtig dårlig påstand. Man laver grafik - alt grafik - på en skærm som er kalibreret til at vise et korrekt billede. Man laver ikke grafik til tv reklamer eller tv generelt, på et Tv. At de fleste Tv så viser billedet forkert når det kommer ud i den anden ende, kan man kun korrigere ved produktionen, men ikke lave grafikken efter. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 11 Maj 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
og mht en 42 på din arbejdsplads. ville kun være en fordel hvis opløsningen var væsentligt højere. hvis man kunne få noget i stil med en 32" 4:3 der kørte 2048X1536. det kunne bruges så
men en plasma med 1024X768 er alt for lav opløsning til at sidde nærmere en 2-3 meter fra skærmen. og så er ideen med en stor skærm væk 
|
|
|
Det er rigtigt.
En ting er, at en skærm er stor, men til grafisk brug, kræver man også en høj opløsning. Man kan ikke foretage opgaver på en skærm med for få pixels, da det ganske simpelt giver en uhensigtsmæssig oplevelse af banding, grynethed og billedet generelt.
Hvis man vil op i 30 tommer for en monitor til grafisk arbejde, snakker man om opløsningen der hedder 2560x1600. Det er standardopløsningen for en 30 tommer monitor, som er tilsigtet Pc brug. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Bo Tranberg Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 03 August 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer også at lave en 2 i en løsning med et nyt TV.
Er der nogen der ved hvilket grafikkort i PC er optimalt til at overføre billet til TV'et? DVI/HDMI? Findes der en trådløs variant? eller skal man skifte kabler hver gang med vil skifte mellem TV og PC?
Takker for hjælpen :)
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger


Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu gjort som en jeg i starten af tråden truede med. Så nu kører jeg alt på 1 skærm. Til Bo T. DVI -> DVi skulle være det optimale, men der er stadig en del tv uden DVI indgang. Dér har jeg ladet mig fortælle at DVI -> HDMI skulle være det mest brugbare. Og Nej, du skal ikke skifte kabler, du skifter bare kilden (source, input enhed), og det gøres let på tv'et.
__________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
Bo Tranberg Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 12 August 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Phat Simon, Tak, lyder rigtigt nok :) men jeg ender nok med at købe det hele i en fysik forretning, hvor jeg kan få testet kvaliteten før jeg køber. Sådan et "old fashion" køb hehe.
|
| Til top |
|
| |