| Forfatter |
|
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, pladetallerkenen på min Garrard 401 ser ud til at køre lidt for hurtigt. Det ændrer sig ikke efter den har kørt i noget tid, som det angiveligt kan gøre. Er der nogle som kan henvise til en reparatør i DK - gerne på Sjælland, som kan sætte hastigheden korrekt?
Tak, mvh Lars
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet med den drejeknap til finjustering der sidder ved siden af hastighedsvælgeren og start stop knappen foran
pladetalerkene ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg - den er skruet helt ned
r-l-b skrev:
Har du prøvet med den drejeknap til finjustering der sidder ved siden af hastighedsvælgeren og start stop
knappen foran
pladetalerkene ?
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ændring når knappen påvirkes...?
exrumpyt
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du evt fået fat i en 60 hz amerikaner model ? der findes en capstan til 60 og en til 50 hz
evt kontakt rens på det pot meter der styre hastigheden
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres inputs - det er fedt at I gider! Jeg vil lige tilføje at den lyder fint og rigtigt - problemet er kun at stroboskop-mærkerne på siden af pladetallerkenen driver lidt frem når den kører. Det viser jo angiveligt, at den kører for hurtigt. Jeg tænker, at en 60hz model ville køre noget hurtigere, men jeg ved det ikke. Hvad tænker I?
Hvordan ville jeg i givet fald kunne se at det er en 60 hz model? Står det nogen steder?
bedste hilsner Lars
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke Garrardmodellerne særlig godt, men ville en amerikanermodel (med 60 Hz pulley) ikke brænde af, hvis man satte den i en stikkontakt med 230 V?!?
Modellerne til det amerikanske marked må vel alt andet lige være beregnet til 110V/60Hz?
Der kan jo selvfølgelig også sidde en 110/220 V omskifter til trafoen - som sagt, så godt kender jeg ikke Garrardmodellerne
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Kender ikke Garrardmodellerne særlig godt, men ville en amerikanermodel (med 60 Hz pulley) ikke
brænde af, hvis man satte den i en stikkontakt med 230 V?!?
Modellerne til det amerikanske marked må vel alt andet lige være beregnet til 110V/60Hz?
Der kan jo selvfølgelig også sidde en 110/220 V omskifter til trafoen - som sagt, så godt kender jeg ikke Garrardmodellerne
 |
|
|
I Garrard sættes spændingen ved at montere netledning i motoren som har 2 valgmulgheder enten 110v eller 240v
se billedet med motor, hvor den øverste brune box er nettilslutningen som åbnes og så monteres den korrekte netspænding
her
Pulleyen er valgfri 50 eller 60 hz, hvis Garrarden er købt i feks. USA sidder der med sikkerhed en 60hz pulley, denne skal så
bare skiftes til en 50hz ditto
Her er data , som du kan se er det en high torque a/c motor:
Specifications
Platter: 12" diameter die-cast aluminium fitted with rubber mat
Unit plate: die-cast aluminium
Motor: shaded pole induction motor in heavy cast casing suspended on six tensioned springs
Voltage: dual range 100 to 130 and 200 to 250 volts
Frequency: 50 or 60 cycles according to motor pulley fitted
Consumption: 16 watts
Wow: less than 0.2%
Flutter: less than 0.05%
Rumble: almost non existent
Speed range: 33 to 34, 44 to 46 and 76 to 80 rpm
Finish: high quality broken enamel with black accessories
Weight: 16 Lbs nett
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg forestillede mig, men ikke vidste
Det eneste, der så halter er, at hvis Garrarden er udstyret med en 60 Hz pulley, så burde den vel køre langsommere, nemlig ca. 17 pct., når den sættes til vores netfrekvens på 50 Hz, ikke sandt
|
| Til top |
|
| |
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/39207-could -somebody-explain-the-50hz60hz-problem-related-to-turntables /
Her mener de også at den vil køre langsommere med en 60 hz pulley..
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 August 2014 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine øjne er det simpel fysik/matematik!
Hvis du tager motorpulleyen beregnet til 60 Hz, så er udgangspunktet, at den holder korrekt hastighed, hvis du driver motoren med en netfrekvens på 60 Hz (med mindre der altså er et eller andet galt et eller andet sted i drivsystemet). Hvis du så driver den med en netfrekvens på 50 Hz, så vil motoren jo modtage ca. 17 pct. færre "drivimpulser" og derfor køre tilsvarende langsommere.
Eller ved ramma noget, som jeg ikke ved
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 17 August 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var en 60hz trappehjul vil den køre langsommere. Motoren er en skyggepolsmotor hvor omdrejningstallet er afhængig
af belastningen man lader den derfor køre hurtigere og laver et system til bremse den og hvis den er justerbar kan man
justerer hastigheden. Jeg vil mene at det er i detsystem man skal lede efter problemet. På billedet med mellemgulvet kan man
se en blank rund plade hvor der en arm der går ned på, mit gæt er at er bremsen, om det er rent mekanisk med noget filt eller
en hvirvelstrøm med et par magneter ved jeg ikke men fidusen er at bremsevirkningen erafhængig af hvor langt armen er ind
mod centrum.
|
| Til top |
|
| |
lcd12 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 19 August 2014 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det virker nu som om at hypotesen om 60 Hz pulleyen er afkræftet. Kender I nogen som kan hjælpe mig med at justere hadtigheden?
Mvh Lars
|
| Til top |
|
| |