Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 15:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pincet stopper brum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 15 August 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Ja undskyld den mærkelige titel, men nogen der kan gøre mig klog på dette fænomen:

Min Pro-ject RPM 5 monteret med Nagaoka MM pickup koblet til Phonobox SE brummer/summer af og til når jeg tænder. (ikke
hver gang). Ved et tilfælde opdagede jeg at brummen forsvinder FULDSTÆNDIG når jeg lige rører overside skruen der holder
pickuppen på tonearmen med en pincet eller lille skruetrækker?
Pladespiller er rimelig godt afkoblet ved at den står på en MDF-plade som hviler på vibrapods. Og når jeg lige rører skruen
ganske let, så er der stort set ingen støj selv ved meget meget høj volumen.

Hvad er den tekniske forklaring?

Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 15 August 2014 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Den mangler stel... når du rører ved skruen, bliver du stelforbindelsen.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 15 August 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Mikkel.

Men kræver stel blot kort øjeblik? Jeg berører jo skruen ganske let i et brøkdel af et sekund, fjerner skruetrækkeren og
brummen er væk?

Nogen forslag til hvordan jeg kommer af med det permanent?
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 15 August 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er statisk elektricitet som du fjerner.
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 15 August 2014 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ikke lige forstået, at det var væk efter et kort øjeblik... så er det sandsynligvis statisk elektricitet, som det også bliver nævnt.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 15 August 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Tak for svar Mikkel.

Men kræver stel blot kort øjeblik? Jeg berører jo skruen ganske let i et brøkdel af et sekund, fjerner skruetrækkeren og
brummen er væk?

Nogen forslag til hvordan jeg kommer af med det permanent?


Svært, men mange potteplanter der vandes godt om sommeren, eller vand i en tallerken oven på brændeovnen om vinteren ;-)
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 3449
Sendt: 16 August 2014 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Statisk elektricitet giver ikke brum. Der må være en anden forklaring.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 16 August 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Det lyder som selvsving et eller andet sted - formodentlig forårsaget af dårlig stelføring eller kapacitativ kobling mellem nogle kabler et eller andet sted. I første omgang: Tjek alle forbindelser og stelveje.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 16 August 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Statisk elektricitet giver ikke brum. Der må være en anden forklaring.


Enig.

Og desuden desuden burde det vel også afledes via stel hvis stelforbindelserne er ok.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 16 August 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Afgjort selvsving i systemet.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 16 August 2014 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hvad sker hvis du forbinder kabinetterne med dine fingre/en ledning? Måske har de ikke samme potentiale?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes