Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 16:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Beogram 1902? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 09 August 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Først vil jeg gerne lige understrege at jeg er HELT ny indenfor vinylverdenen, så derfor kan det godt være at jeg spørger om
nogle underlige ting (og det undskylder jeg).

Jeg har længe gerne ville have en pladespiller, og i dag faldt jeg så over en Beogram 1902 som jeg ikke skulle slippe ret meget
for, men det var så hellere ikke sikkert at den var funktionel. Jeg tog chance og købte den. Jeg har taget den med hjem, pillet
den fra hinanden og renset den forsigtigt over det hele.

Da jeg fik den åbnet op faldt der dog en lille rem ud, den ser ud til at være mørnet midt over. Det tænker ikke er et godt tegn
Resten af indersiden så dog meget fin ud, og uden ledninger der så ud til at sidde løst etc. (Jeg var dog lidt i tvivl om hvad
jeg skulle kigge efter).

Derudover så har låget ikke haft det for godt, og der var nogle knækkede hængsler, jeg har dog pillet det af, og har ikke planer
om at bruge det (det sker der vel ikke noget ved?).

Jeg har optaget hvad der sker når jeg prøver at starte maskinen op, og lagt det op på Youtube (se den
her). Er der nogen der har et bud på, hvad er kan være galt? Har
det evt. noget med remmen at gøre? Jeg har lagt billeder op, herunder af remmen.

Billede af pladespilleren

Billede af pladespilleren

Billede af pladespilleren

Børste der fulgte med pladespilleren, ved ikke om det er orginal

Den knækkede rem
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 10 August 2013 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Glemte vist lige at gøre videoen på Youtube offentlig. Det har jeg lige rettet.
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 10 August 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Den lille rem bruges til hastighedsreguleringen, sidder lige over den firkantede betjeningsplade så den har ikke noget med problemet at gøre. Jeg
syntes den sidder noget højt, er tranportskruerne løsnet? Knækkede hængler er et typisk problem som de fleste af den model lider af. Det ser ud
som return funktionen bliver aktiveret. Nu er det efterhånden mange år jeg sidst har reparet en sådan, men så vidt jeg husker sidder der en pal
lavet af tynd messing på det hvide kodehjul der bliver aktiveret af en tynd stålpind forbundet til armen, prøv at tjekke om der ikke er noget der er
groet fast i gammel olie / støv
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 10 August 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Der står B&O på børsten, så den må være original.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 10 August 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

j_mil Tak for fif. Jeg har fundet en manual på nettet, og har fulgt dine råd og det der stod i den for at få den justeret. Det har
hjulpet rigtigt meget, nu mangler jeg bare at få armen til at rammen starten af LP'en, lige pt. går den lige et par mm for langt
ind. Men det er småting Har lagt endnu en video op her.

Nu mangler jeg så bare resten af setuppet. Min forstærker understøtter ikke et DIN5-stik eller en indgang der kan tilgås via en
adapter. Så jeg er vist ude i at jeg skal have en forforstærker? Jeg blev lidt i tvivl om jeg skal have sådan én eller om jeg kan
nøjes med et 5DIN til Phono stik a la det her http://www.av-cables.dk/din-adapter/5p-din-hun-2-x-phono-han -0-2-
m.html. Jeg var et smut nede i HiFiKlubben, og han ville sælge mig en forforstærker fra Cambridge, som ikke ville
være på lager før om en uge eller to. Så tænkte jeg at jeg hellere ville gå hjem og læse lidt om hvilke løsning der ville være
bedst. Er der nogen der har en holdning til det, eller kan pege mig i retning af noget spændende læsestof? Det er ikke
sådan at jeg går efter den bedste af den bedste lyd, det er mit budget slet ikke til (endnu, er stadig studerende), og min
forstærker+højtalere er ikke noget at skrive hjem om.
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 11 August 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge noget som denne http://elektronik-lavpris.dk/p32067/BN200703_Dynavox_TC-4_RI AA_Forforst%C3%A6rker/
Den løser begge dine problemer uden at koste alverdens.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 13 August 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en brugt NAD pp2 til 300,-. Så den hopper jeg på i stedet, jeg ved ikke om den giver bedre lyd end den du har
linket j_mil, men om ikke andet så er den lidt pænere
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 13 August 2013 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den "ny". Jeg håber du får den til at fungere, og at pickup'en ikke er helt slidt op.

Jeg har en magen til, som jeg købte fra ny i 1976. Den lille børste er en pickup-børsten, der lå i en fin lille æske sammen med pickup'en og en lille balancevægt. Jeg har æsken med indhold endnu. Skal se om jeg kan tage et billede og lægge op en af dagene.

Så ja - børsten er original, og fulgte med grammofonen da den var ny. At den stadig følger med tyder på at den har haft et begrænset antal ejere.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 20 August 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Lige en lille update. Så fik jeg også fat i det kabel der skulle til for at omforme DIN til NAD pp2'en, og bedst af alt - det hele
virker! Så skal jeg bare igang med at finde nogle gode lp'er.

Anker E, ville vildt gerne se et billede af æsken med børsten :-)
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 22 August 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Billeder kommer her. Har lige skftet pc, så der skulle lige installeres program til komprimering etc.

Æsken er som nævnt til PU'en, og ser sådan ud:


Fordybningen er naturligvis til PU'en, som sidder på grammofonen, og derfor ikke er med på billedet



Herefter kan åbnes til tilbehøret - herunder børsten til at vedligeholde din PU:



Skruetrækkeren havde jeg faktisk glemt eksistensen af, og også hvad den skal bruges til. Det er et par dage siden jeg sidst havde æsken åbnet

Men alt er fint præget med B&O's logo:



Så børsten er i den grad original. Men fulgte med PU'en, så teoretisk kan den stamme fra en opgradering/fornyelse af PU'en.

Min kører stadig med den originale PU, men det kan desværre også høres. Af nostalgiske årsager vil jeg gerne bevare grammofonen, men for prisen på renovering/ny PU kan der købes en del brugt grammofon i fornuftig kvalitet. Beslutningen venter til der kommer lidt flere penge på kistebunden - der er andre dele af anlægget der skal skiftes først.

I relation til de mange debatter om skift af drivrem, kan jeg i øvrigt tilføje, at jeg også her stadig kører med den originale rem. SElvom den skulle ryge nu, vil jeg mene at en remudskiftning hver 28. år er til at leve med

Held og lykke med din - jeg håber du bliver lige så glad for den som jeg er for min.

Anker
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 22 August 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Skruetrækkeren er vel med, fordi det er jo ikke sikkert det er en B&O plattenspieler den skal benyttes i, men i en adapter, så den kan sidde i et almindeligt pu hus.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 22 August 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt give mening Allan. Jeg kan i hvet fald ikke lige se hvor på 1902'eren en skruetrækker i den størrelse er nødvendig
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 22 August 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Allan har helt ret, B&O leverede en lille adapter så deres pickup´er kunne monteres i et almindeligt SME hus, derfor skruetrækkeren

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 22 August 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Er den ikke til skift af nåleenhed.

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 22 August 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Er den ikke til skift af nåleenhed.

      carsten

NO



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 22 August 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Man kan vel godt skrabe nålen af med den - men det bliver ikke let at sætte en ny på
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Nerq
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 August 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 25 August 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Tak for billederne
Til top Vis Nerq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nerq
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 25 August 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Your welcome. Det var en god anledning til at finde den frem, og få lidt gang i nostalgien
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes