| Forfatter |
|
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 09 August 2013 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Først vil jeg gerne lige understrege at jeg er HELT ny indenfor vinylverdenen, så derfor kan det godt være at jeg spørger om
nogle underlige ting  (og det undskylder jeg).
Jeg har længe gerne ville have en pladespiller, og i dag faldt jeg så over en Beogram 1902 som jeg ikke skulle slippe ret meget
for, men det var så hellere ikke sikkert at den var funktionel. Jeg tog chance og købte den. Jeg har taget den med hjem, pillet
den fra hinanden og renset den forsigtigt over det hele.
Da jeg fik den åbnet op faldt der dog en lille rem ud, den ser ud til at være mørnet midt over. Det tænker ikke er et godt tegn
 Resten af indersiden så dog meget fin ud, og uden ledninger der så ud til at sidde løst etc. (Jeg var dog lidt i tvivl om hvad
jeg skulle kigge efter).
Derudover så har låget ikke haft det for godt, og der var nogle knækkede hængsler, jeg har dog pillet det af, og har ikke planer
om at bruge det (det sker der vel ikke noget ved?).
Jeg har optaget hvad der sker når jeg prøver at starte maskinen op, og lagt det op på Youtube (se den
her). Er der nogen der har et bud på, hvad er kan være galt? Har
det evt. noget med remmen at gøre? Jeg har lagt billeder op, herunder af remmen.
Billede af pladespilleren
Billede af pladespilleren
Billede af pladespilleren
Børste der fulgte med pladespilleren, ved ikke om det er orginal
Den knækkede rem
|
| Til top |
|
| |
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte vist lige at gøre videoen på Youtube offentlig. Det har jeg lige rettet.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lille rem bruges til hastighedsreguleringen, sidder lige over den firkantede betjeningsplade så den har ikke noget med problemet at gøre. Jeg
syntes den sidder noget højt, er tranportskruerne løsnet? Knækkede hængler er et typisk problem som de fleste af den model lider af. Det ser ud
som return funktionen bliver aktiveret. Nu er det efterhånden mange år jeg sidst har reparet en sådan, men så vidt jeg husker sidder der en pal
lavet af tynd messing på det hvide kodehjul der bliver aktiveret af en tynd stålpind forbundet til armen, prøv at tjekke om der ikke er noget der er
groet fast i gammel olie / støv
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står B&O på børsten, så den må være original. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 10 August 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil Tak for fif. Jeg har fundet en manual på nettet, og har fulgt dine råd og det der stod i den for at få den justeret. Det har
hjulpet rigtigt meget, nu mangler jeg bare at få armen til at rammen starten af LP'en, lige pt. går den lige et par mm for langt
ind. Men det er småting  Har lagt endnu en video op her.
Nu mangler jeg så bare resten af setuppet. Min forstærker understøtter ikke et DIN5-stik eller en indgang der kan tilgås via en
adapter. Så jeg er vist ude i at jeg skal have en forforstærker? Jeg blev lidt i tvivl om jeg skal have sådan én eller om jeg kan
nøjes med et 5DIN til Phono stik a la det her http://www.av-cables.dk/din-adapter/5p-din-hun-2-x-phono-han -0-2-
m.html. Jeg var et smut nede i HiFiKlubben, og han ville sælge mig en forforstærker fra Cambridge, som ikke ville
være på lager før om en uge eller to. Så tænkte jeg at jeg hellere ville gå hjem og læse lidt om hvilke løsning der ville være
bedst. Er der nogen der har en holdning til det, eller kan pege mig i retning af noget spændende læsestof?  Det er ikke
sådan at jeg går efter den bedste af den bedste lyd, det er mit budget slet ikke til (endnu, er stadig studerende), og min
forstærker+højtalere er ikke noget at skrive hjem om.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge noget som denne http://elektronik-lavpris.dk/p32067/BN200703_Dynavox_TC-4_RI AA_Forforst%C3%A6rker/
Den løser begge dine problemer uden at koste alverdens.
|
| Til top |
|
| |
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 13 August 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet en brugt NAD pp2 til 300,-. Så den hopper jeg på i stedet, jeg ved ikke om den giver bedre lyd end den du har
linket j_mil, men om ikke andet så er den lidt pænere
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 13 August 2013 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den "ny". Jeg håber du får den til at fungere, og at pickup'en ikke er helt slidt op.
Jeg har en magen til, som jeg købte fra ny i 1976. Den lille børste er en pickup-børsten, der lå i en fin lille æske sammen med pickup'en og en lille balancevægt. Jeg har æsken med indhold endnu. Skal se om jeg kan tage et billede og lægge op en af dagene.
Så ja - børsten er original, og fulgte med grammofonen da den var ny. At den stadig følger med tyder på at den har haft et begrænset antal ejere.
|
| Til top |
|
| |
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 20 August 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille update. Så fik jeg også fat i det kabel der skulle til for at omforme DIN til NAD pp2'en, og bedst af alt - det hele
virker!  Så skal jeg bare igang med at finde nogle gode lp'er.
Anker E, ville vildt gerne se et billede af æsken med børsten :-)
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billeder kommer her. Har lige skftet pc, så der skulle lige installeres program til komprimering etc.
Æsken er som nævnt til PU'en, og ser sådan ud:
Fordybningen er naturligvis til PU'en, som sidder på grammofonen, og derfor ikke er med på billedet
Herefter kan åbnes til tilbehøret - herunder børsten til at vedligeholde din PU:
Skruetrækkeren havde jeg faktisk glemt eksistensen af, og også hvad den skal bruges til. Det er et par dage siden jeg sidst havde æsken åbnet
Men alt er fint præget med B&O's logo:
Så børsten er i den grad original. Men fulgte med PU'en, så teoretisk kan den stamme fra en opgradering/fornyelse af PU'en.
Min kører stadig med den originale PU, men det kan desværre også høres. Af nostalgiske årsager vil jeg gerne bevare grammofonen, men for prisen på renovering/ny PU kan der købes en del brugt grammofon i fornuftig kvalitet. Beslutningen venter til der kommer lidt flere penge på kistebunden - der er andre dele af anlægget der skal skiftes først.
I relation til de mange debatter om skift af drivrem, kan jeg i øvrigt tilføje, at jeg også her stadig kører med den originale rem. SElvom den skulle ryge nu, vil jeg mene at en remudskiftning hver 28. år er til at leve med
Held og lykke med din - jeg håber du bliver lige så glad for den som jeg er for min.
Anker
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skruetrækkeren er vel med, fordi det er jo ikke sikkert det er en B&O plattenspieler den skal benyttes i, men i en adapter, så den kan sidde i et almindeligt pu hus. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt give mening Allan. Jeg kan i hvet fald ikke lige se hvor på 1902'eren en skruetrækker i den størrelse er nødvendig
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan har helt ret, B&O leverede en lille adapter så deres pickup´er kunne monteres i et almindeligt SME hus, derfor skruetrækkeren  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den ikke til skift af nåleenhed. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Er den ikke til skift af nåleenhed. 
carsten
|
|
|
NO   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 August 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel godt skrabe nålen af med den - men det bliver ikke let at sætte en ny på
|
| Til top |
|
| |
Nerq Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 August 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for billederne
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 25 August 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Your welcome. Det var en god anledning til at finde den frem, og få lidt gang i nostalgien
|
| Til top |
|
| |