Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 21:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega P25/tilspilning af pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 03 September 2013 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige købt denne pladespiller Rega P25 med RB600 arm. Der er helt ny Ortofon Rondo Red. Hvor længe ca varer det med
tilspilning, synes der tit nævnes xxxtimer-xxxtimer.
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 03 September 2013 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej!

Tilspilning er upræcis størrelse, for der er både den fysiske tilspilning, og den psykiske tilspilning, hvor du vænner dig til den nye lyd.

Under et besøg hos Ortofon blev jeg fortalt, at deres pickup'er ikke skal/kan tilspilles, da de materialer de benytter til ophæng med mere ikke ændrer egenskaber de første par tusind timer. Det holder ikke uendeligt, men nålen er sikkert slidt ned før ophænget ældes! De skriver dog, at nogle modeller skal have 10-15 timers tilspilning, men det er mere en markedføringsmæssig gimick, end reelle fakta. Der er nemlig nogle, der godt kan lide tanken om at have noget nyt, som skal køres til.

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med Rega, men deres lejer er så præcise, at hvis de ændrer egenskaber fra start, så forringer det lyden. Det bør først ske efter mange år. For selvfølgelig sker der et slid over tid.

Så i dit tilfælde tror jeg mere på psykisk tilspilning, hvor du vænner dig til den nye vellyd, som helt sikkert er anderledes end før. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
oink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 08 September 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Nu har jeg fået lyttet noget nærmere, og jeg er glædelig overrasket. Men der er lige de sædvanlige småting. Synes der lidt
brum ved højere lydstyrke, det kan ikke høres når der er musik, men ved pauser mellem nr. Stel er "indbygget i stik" Så skal
"fejlen" findes ved riaa. Jeg spiller på Exposure xvii med MC-board. Jeg kender ikke tekniske data på dette.Jeg er rigtig glad for
den, men den virker følsom overfor støj. Det kan f.eks høres i ht når jeg stopper pladespiller. Men er de fleste mc pick-up ikke
100ohm, hvorimod Ortofon er meget lavere med 10ohm. Jeg er ved at handle Dali Riaa, den kan vist indstilles til det meste.

Som du nævner Mikkel, så vænner jeg mig hurtigt til den ny vellyd, for jeg er oppe i skyerne. Ville ønske jeg kunne købe
magen til dig (ortofon st80).
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 08 September 2013 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej!

Lidt brum er slet ikke usædvanligt, og kan skyldes mange ting (jeg har også ganske lidt ubetydeligt brum på mit vinylsetup). Måske er signalkablerne for tæt på et strømkabel, eller også er der noget på dit elnet som støjer. Det høres tydeligere via pladespilleren, fordi der forstærkes så mange gange mere.

Vedr. belastning af MC pickup/Rondo, så skal langt de fleste have 100 ohms modstand, det er næsten standard. Det gælder også for Ortofon. Der findes selvfølgelig mere eksotiske eksempler, hvor modstanden skal være højere eller lavere. Men det er ofte svært at honorere med standard udstyr.

ST80 er "kun" en stepup, og kræver en RIAA derudover, så det er nok lidt overkill til Rondo'en. Selv om ST80 helt klart giver den et løft

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mellemklang
Lukket konto
Lukket konto

Hvem er du?

Bruger siden: 07 September 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 08 September 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

oink skrev:
Men er de fleste mc pick-up ikke
100ohm, hvorimod Ortofon er meget lavere med 10ohm.


For Rondo Red angiver Ortofon 10-200 ohm. Det betyder at du selv må finde ud af ved hvilket load du mener pickup'en
lyder bedst, Ortofon mener det ligger indenfor 10-200 ohm.

De fleste nye Ortofon plejer at passe fint med netop 100 ohm, det er ved at være nogle generationer siden Ortofon lå
under 50 ohm som sædvanligt foretrukken belastning.
Til top Vis mellemklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mellemklang
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes