| Forfatter |
|
tyros1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 06 September 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en projekt debut lll som er begyndt at brummer kraftig når den spiller så man ikke kan holde ud at høre på den. Er det tegn på pickup er slidt
op eller hvad?
Jeg har skiftet kabler, strømstik ,flyttet den væk fra anlægget, tjekket stelforbindelse uden det har hjulpet.
Jeg håber nogen kan give et godt råd jeg har nemlig ikke nogen erfaring med hvornår nålen skal skiftes.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 06 September 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kraftigt brum tyder mere på en stelforbindelse som ikke er i orden.
En slidt pickup høres som regel ved, at der er meget støj/susen, fordi nålen skøjter rundt i rillen.
|
| Til top |
|
| |
tyros1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 07 September 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mikkel
Tak for svaret - jeg har flyttet den lidt omkring så måske der faldet en ledning af indeni eller der noget problem med den indbygget lille riaa som min projekt nemlig har
Sidespørgsmål: Er det muligt forholdsvis let at lave en ændring så jeg kan bruge den uden den indbyggede riaa, da jeg har nu har købt en god forstærker med indbygget riaa. Jeg kender en der måske kan hjælpe med lodkolben og er god:-) men hvad koster monstro stumper til såda et projekt? Og kan man lave med en omskifter til den indbygget riaa?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 07 September 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er indbygget RIAA, så kan den måske slåes fra via en kontakt. Jeg mener, at have set den løsning på andre pladespillere med indbygget RIAA.
|
| Til top |
|
| |
tyros1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 07 September 2013 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej der ikke noge kontakt på projekt debut lll
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 September 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ser efter hvor ledningerne til riaa'en fra armen er loddet på, så kan du vel blot lodde disse fra og sætte phono stik på kablet i stedet. Så kan du bruge en ekstern riaa. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
tyros1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 08 September 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ja det lyder da meget nemt.........kunne man lave det simpelt også via en omskifter så man kunne skifte mellem ekstern og riaa?
Jeg har jo stadig min surround som er uden riaa.....
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 September 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan f.eks sætte han bøsninger på riaa delen i pladespilleren og hun bøsninger på kablet fra armen efter afklipning, da der jo nok skal være en stump kabel du kan lodde disse hunstik på. Så skal du bare have et løst phono kabel. Når du vil bruge den eksterne bruger du det løse kabel og når det skal være den indbyggede, så sætter du blot kablet fra armen tilbage. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
tyros1 Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 08 September 2013 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tusinde tak for tips det lyder da meget smart
Hvor køber man sådanne gode kvalitetsstumper?phonostik osv
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 08 September 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde du kunne få i vel asorterede elektronik forretninger. Visse hifi forretninger ligger også inde med stik og kabler. Prøv at Google lidt på stik/kabler og tilbehør. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
apollo111 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 17 September 2013 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Der må være en årsag til brum der pludselig er opstået, det kunne være rart at vide før man begynder at bygge om på den.
Ellers en god ide med at bruge hun stik på tonearms kablet, det er nok bedre end en omskifter.
Så mener jeg det skal laves med fastmonterede stik, måske i et vinkelbeslag , som jeg har gjort på min Thorens, det burde
ikke være så kompliceret. Stikkene er lette at få fat i på nettet, og de behøver ikke være særlig dyre.
Hvordan har du Sansuien placeret i forhold til dit andet anlæg?
Hvis den er tæt på er det nemt at bruge den som riaa til din Marantz, du stiller bare Sansuien på phono, og sætter et kabel fra
tape out til en indgang i Marantzen, så får du signalet direkte fra riaaen.
|
| Til top |
|
| |